دفن ۷۵ درصد پسماندها برازنده نیست

دفن ۷۵ درصد پسماندها برازنده نیست
   
دفن ۷۵ درصد پسماندها برازنده نیست |||| ||||

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه بالغ بر ۷۵ درصد از پسماندهای عمومی دفن می‌شود، گفت: این میزان آمار برازنده این ساختار نیست. 

 

به گزارش راستین آنلاین حبیب راضی پنج‌شنبه ۲۶ خرداد در هشتمین نشست کمیته تخصصی مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی شیراز برگزار شد، کاهش تولید و تفکیک از مبدأ را از موضوعاتی عنوان کرد که در کشور بسیار برا آن تاکید شده است.

 

او گفت: با استانداردهای تعریف شده در برنامه ششم باید قریب به ۳۰ درصد تفکیک از مبدا داشته باشیم اما این میزان هم اکنون ۱۰ درصد است و این فاصله بسیار زیاد است.

 

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور همچنین با بیان اینکه در فرآیند موضوع پسماند که به طلای کثیف معروف است بالغ بر ۷۵ رصد از پسماندهای عمومی دفن می‌شوند، گفت: این میزان آمار برازنده این ساختار نیست. 

 

راضی تاکید کرد: باید با رویکردهایی که در این حوزه همچون بهره‌مندی از تکنولوژی‌های نوین و شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، آن را افزایش دهیم.

 

او با بیان اینکه در حوزه پسماند ۲۳ عنوان فناورانه نیازسنجی شده است، گفت: این موضوع جای کار بسیار زیادی دارد و برنامه‌ریزی‌ها در دستور کار است تا به صنعتی شدن و به مرحله اجرا در آید.

 

ارزیابی مدیران شهری و استانی در حوزه عملکرد در مدیریت پسماند از دیگر موضوعاتی بود که رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به آن اشاره کرد و افزود: نیاز است در این بخش تحولات اساسی انجام شود و مدیران برتر در این حوزه معرفی شوند.

 

راضی ادامه داد: موضوع مهم دیگر ورود جدی یاریگران جدید و سرمایه‌گذاران به حوزه پسماند است و باتوجه به اینکه در شهرهای ما به تعداد لازم ورود سرمایه‌گذار به این حوزه وجود ندارد، در این راستا از یکسال گذشته تلاش کردیم تا مدل‌هایی را در قالب بسته‌هایی متناسب با طرح‌های اجرایی به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران جهت انجام و اجرای کار معرفی کنیم.

 نیازمند اضافه کردن فناوری‌های مکمل جدید در حوزه پسماند هستیم


حمیدرضا طهوری، مشاور وزیر کشور در امور فناوری نیز در ادامه این نشست گفت: در یک نگاه کلی به حوزه مدیریت پسماند باید گفت که کوچکی مدیریت پسماند خود را در مقابل بزرگی مقیاس مسئله نشان می‌دهد.
او تصریح کرد: صحبت از تناژ پسماند در ۱۴۰۰ شهر و اقداماتی که در این حوزه انجام شده است، نشان می‌دهد راه طولانی پیش روی ما قرار دارد.
مشاور وزیر کشور در امور فناوری ادامه داد: برای انجام این مسئله که در برخی موارد منجر به ایجاد نارضایتی‌های اجتماعی، خودنمایی شده و پس از انقلاب تاکنون منشا نارضایتی‌های اجتماعی شده و حتی می‌توان گفت که تا حدودی زیادی دیر شده، باید اقدامات بزرگ‌تری در دستور کار قرار گیرد.
طهوری گفت: در حوزه پسماند باید براساس یک برنامه توسعه منطقه‌ای و اضافه کردن فناوری‌های مکمل جدید در این حوزه اقداماتی را انجام بدهیم و موضوع صنعتی شدن را در دستور کار قرار دهیم و در این راه نیاز است تا بازگشت و حضور سرمایه‌گذاران ارتقاء یابد.
او با بیان اینکه انجام اقدامات در این حوزه نیازمند منابع مالی است، افزود: باید بتوانیم تعداد بسیار زیادی پروژه‌های اجرایی در تمام نقاط شهرها و مناطق کشور اجرا کنیم.
طهوری ادامه داد: همچنین باید از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در این زمینه استفاده شود و با ارائه تسهیلات بتوانیم زمینه حضور آنها را فراهم و بستر ورود فناوری را در این حوزه ایجاد کنیم. 
او با بیان اینکه در این موضوع باید تفکر ما مشارکتی باشد، گفت: در این حوزه ما با کمبود مجری موفق و کاربلد مواجه هستیم و در این راستا می‌توانیم با استفاده از مشاورین خارجی و حضور سرمایه‌گذاران در این حوزه بهره ببریم.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
366 کلیک ها  جمعه, 27 خرداد 1401 10:14
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا