حرم سوم مرکز فرهنگ و هنر شیراز است

حرم سوم مرکز فرهنگ و هنر شیراز است
   
حرم سوم مرکز فرهنگ و هنر شیراز است |||| ||||

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: حرم مطهر احمدبن موسی(ع)، مرکز فرهنگی شیراز است و این کلانشهر سرزمین ادب و هنر محسوب می‌شود.  

حجت‌الاسلام کلانتری چهارشنبه ۳۱ فروردین در محفل ادبی «ماه چراغ» که با حضور شاعران شیرازی در جوار حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، بیان کرد: شیراز از دیرباز مرکز شعر و ادب بوده و این سخن صرفا یک ادعا نیست بلکه حرفی است مستند و سند آن نیز وجود حافظ و سعدی و ده‌ها چهره نام آور دیگر است؛ کسانی که تنها ذکر نامشان یک کتاب خواهد شد و البته بسیاری از این بزرگان در حرم مطهر و در جوار حضرت شاهچراغ(ع) آرمیده‌اند. 

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ادامه داد: تاثیر شعر و نقش ویژه آن در مباحث دینی غیر قابل انکار است. شاعران بزرگ ما همه از دانش دینی بهره برده‌اند.

بزرگانی چون حافظ و سعدی و مولانا  که آثارشان بی نظیر است همه از این سرچشمه نوشیده‌اند. 

کلانتری خاطرنشان کرد: آنچه با شعر بیان می‌شود نیز بسیار مهم است. مثلاً مولانا مباحث مهمی چون جبر و اختیار و ... را با زبان شعر بیان می‌کند و مهمتر هم این است که وی این کارها را فی البداهه  می‌سروده است.

  او تاثیر گذاری شعر آیینی را مسئله‌ای مهم دانست و گفت: گاهی اوقات شعری چون ترکیب بند محتشم کاشانی حتی دل سنگ را هم آب می‌کند، یا اثر مشهور عمان سامانی که سرشار از لطایف و ظرایف مهم عرفانی است و حادثه عظیم عاشورا را از زاویه عرفان بیان‌می کند. 

کلانتری همچنین اقبال لاهوری را از شاعران مهم معاصر خواند و گفت: اقبال خود در غرب زیسته بود و جامعه غرب را به صورت کامل درک کرده بود، لذا وقتی به نقد غرب می‌پردازد اثرش عمیق و ریشه دار  شده و بر طیف‌های وسیعی تاثیر می‌گذارد. 

شاعران به سبک زندگی توجه کنند  معاون فرهنگی حرم شاهچراغ(ع) نیز در این مراسم اظهار کرد: حضور شاعران در حرم مطهر اتفاقی ارزشمند است که امیدواریم این رویداد مهم، استمرار داشته باشد. 

حجت‌الله طلایی، افزود: شعر کارکردهای مختلفی دارد و از مهمترین کارکردهای شعر در روزگار ما باید توجه به نیازهای جامعه از جمله سبک زندگی باشد، چرا که برای عمق بخشیدن به هر مفهومی راهی اثر بخش همچون بیان آن با زبان هنر نداریم. 

معاون فرهنگی، اجتماعی و تبلیغات آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با تاکید بر جایگاه حرم مطهر در فضای فرهنگی شیراز اظهار کرد: امیدواریم حضور شاعران تداوم داشته باشد و برگزاری نشست‌های ادبی، برای فرهنگ شهر و دیارمان نیز برکت داشته باشد. 

همچنین در این نشست که با حضور جمعی از منتخبین جریان‌های فعال شعر آیینی و انقلاب اسلامی برگزار شد؛ احد ده بزرگی، سیده اعظم حسینی، محمدحسین انصاری نژاد،  محمد رهام، مریم اسماعیل نژاد شیرازی، سجاد حیدری قیری، جواد فرج‌پور، علیرضا بهشت آیین، عبدالرضا قیصری، مژگان دستوری و... شعرخوانی کردند. 

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
286 کلیک ها  جمعه, 02 ارديبهشت 1401 11:46
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا