سبک زندگی مهدودیت یکی از وظایف ما انسان ها نسبت به گذشتگان است

سبک زندگی مهدودیت یکی از وظایف ما انسان ها نسبت به گذشتگان است
   
سبک زندگی مهدودیت یکی از وظایف ما انسان ها نسبت به گذشتگان است |||| ||||

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، ۱۵ مردادماه در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با موضوع سبک زندگی مهدوی، گفت: در سبک زندگی مهدوی یکی از وظایف ما نسبت به گذشتگان است یعنی امواتی که دستشان از این دنیا کوتاه است را نباید فراموش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق  افزود: هر کدام از ما، یادبودِ تمام نیاکان و گذشتگان تا حضرت آدمِ ابوالبشریم. قطعاً اگر به یاد بودیم و فراموش نکردیم، آیندگان ما را نیز از یاد نخواهند برد.
 
حدائق با تأکید بر اینکه قطعاً در برابر درگذشتگانِ خود مسئولیت داریم، گفت: وجود مقدس نبی مکرّم اسلام در کتاب شریف خصال، مرحوم شیخ صدوق روایتی را نقل می‌کند که حضرت می‌فرماید انسان‌ها دو دسته هستند؛ «اَلنَّاسُ اِثْنَانِ وَاحِدٌ أَرَاحَ وَ آخَرُ اِسْتَرَاحَ؛ مردم، به دو نوع دنیا را ترک می‌کنند؛ بعضی‌ها با رفتنشان، به راحتیِ حقیقی می‌رسند و بعضی‌ها با رفتنشان، دیگران به راحتی می‌رسند».
 
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: حضرت می‌فرماید؛ «فَأَمَّا اَلَّذِي اِسْتَرَاحَ» کسانی که رفتنِ آن‌ها سببِ راحتیِ خودشان می‌شود «فَالْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ اِسْتَرَاحَ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ بَلاَئِهَا» بندگانی که خوب عمل کرده‌اند و به وظایفشان در دوران زندگی جدّی پای‌بند بودند و کم نگذاشتند، رفتنِ آن‌ها، سبب آسایش آن‌هاست. مردن، اولِ راحتیِ آن‌هاست؛ اولِ بهره‌مندیِ آن‌ها از نتیجه‌ اعمال و زحماتشان است. از هر سختی و رنج و مشقّتی که در دنیا با آن روبه‌رو بودند، این‌ها راحت می‌شوند.
 
وی بیان کرد: گرچه مؤمنین، بعضی هم در دنیا، در اوج رفاه و در آسایش به حسب ظاهر هستند اما در روایت داریم مقامی که خدا برای بندگان نیکوکار و مؤمنِ خود در نظر گرفته، هرچه این‌ها در دنیا، در آسایش، امکانات و نعمت‌ها بودند اما نعمت‌هایی که خداوند در عالم برزخ و قیامت به آن‌ها ارزانی می‌کند، قابل مقایسه با این نعمت‌های دنیایی نیست.
 
حدائق تصریح کرد: «وَ أَمَّا اَلَّذِي أَرَاحَ فَالْكَافِرُ» بخشی از مردم، با رفتن‌شان، دیگران به راحتی می‌رسند، پیامبر(ص) می‌فرماید آن‌ها کافران هستند. انسان‌هایی که از خدا و بندگیِ خدا فاصله گرفته‌اند و به ارزش‌های ایمانی و اعتقادی پای‌بند نبوده‌اند. «إِذَا مَاتَ» وقتی که کافر می‌میرد و از دنیا می‌رود، «أَرَاحَ اَلشَّجَرَ وَ اَلدَّوَابَّ وَ كَثِيراً مِنَ اَلنَّاسِ» اصلاً هستی، موجودات، مخلوقات و انسان‌ها، با رفتنِ او، به آسایش می‌رسند. حتی در این روایت، پیامبر می‌فرماید درخت، حیوانات و انسان‌های بسیاری با رفتنِ این‌ها به آسایش می‌رسند.
 
عضو جامعه روحانیت شیراز همچنین گفت: امام عصر(عج) به خداوند عرض می‌کند پروردگارا! اموات ما را و مؤمنین را و درگذشتگان از مسلمانان مؤمن را «بِالرَّأفَةِ وَالرَّحْمَةِ» هم رأفت شامل حالِ آن‌ها شود و هم رحمت. تفاوتی که بعضی از بزرگان بین «رأفت» و «رحمت» ذکر می‌کنند، رأفت، آن استمرار و پیامدِ مهربانی و پیوستگی است و رحمت، یک نوع محبت و لطفی است که انفصالی است؛ یعنی هم نعمت دائم، هم نعمت پایدار، هم نعمت منفصل، همه نوع اَشکالِ محبت و مهربانی شامل حال آن‌ها شود. تفاوت دیگری که ذکر می‌کنند، در رأفت، این مهربانی، اظهار و بیان شود.
 
وی با طرح این سؤال که چه مسائلی سبب می‌شود که مشمول رحمت الهی قرار بگیریم، به بیان نکاتی در این رابطه پرداخت و گفت: تفصیل این مطالب را که اگر می‌خواهیم بعد از زندگیِ دنیایی، رأفت و رحمتِ دنیایی ما را فرابگیرد، اکنون فرصت برای ما باقی است باید چه کنیم؟
 
حدائق یکی از موجبات رحمت در قرآن کریم پاک زیستن برشمرد و افزود: قرآن، پاک‌زیستن را سبب تداوم رأفت و رحمت نام می‌برد. خداوند را در هر حالی، فراموش نکردن و خواندن. خوفاً و طَمَعاً سبب رحمت الهی می‌شود.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
262 کلیک ها  جمعه, 15 مرداد 1400 21:52
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا