لزوم تغییر شیوه مقابله با کرونادرفارس/تنها دورهمی های خانوادگی عامل انتشار ویروس نیست!

لزوم تغییر شیوه مقابله با کرونادرفارس/تنها دورهمی های خانوادگی عامل انتشار ویروس نیست!
   
لزوم تغییر شیوه مقابله با کرونادرفارس/تنها دورهمی های خانوادگی عامل انتشار ویروس نیست! |||| ||||

آنچه به آن موج پنجم شیوع کرونا در کشورمان می گویند ،حالا وحشیانه تر از گذشته عزم خود را برای گرفتن جان هموطنانمان جزم کرده و استان فارس و شهر شیراز نیز از تیررس این ویروس عجیب و غریب درآمان نیستند.

به گزارش راستین آنلاین،پس از آنکه دامنه درگیری با این بیماری در استان های تهران و البرز به مرزهشدارهای جدی رسید و این دو استان با توصیه مسئولان ستاد ملی کرونا تعطیل شدند،حالا نوبت به رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز رسیده تا با اعلام وضعیت قرمز در فارس خواستار تعطیلی کامل این استان ،آن هم با هدف پایین آوردن آمار مبتلایان منجر به بستری و مرگ در این استان حدود 6 میلیون نفری در کشورشود.

اما اینکه چرا فارس به عنوان استانی که در 4 پیک گذشته به عنوان یکی از استان های موفق در مهار شیوع کرونا لقب گرفته بود و اکنون به عنوان یکی از استان های بحرانی از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی معرفی می شود،موضوعی است که می بایست با هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و هم دیگر مدیران و تصمیم گیران استان به آن پاسخ دهند.

توریسم درمانی وداستان خودکفایی در تولید گندم

اینکه استان فارس به عنوان یکی از قطب های پزشکی و درمانی کشور در ازدیربازمقصد بسیاری از هموطنانمان ،خصوصا اهالی استان های جنوبی کشورمان بوده است و این موضوع ازگذشته به عنوان یکی از مزیت های نسبی این استان در تولید درآمد محسوب می شود بر هیچ کس پوشیده نیست.

اما با آغاز پیک پنجم کرونا موج حضور بیماران و همراهان آنها -که احتمال ناقل بودن آنها نیز زیاد بود –از دیگر استان ها در شهر شیراز آنچنان مشهود بود که جولان پلاک های غیر بومی در خیابان ها و حتی پیاده رو های معابرمرکزی  منتهی به مراکز درمانی این شهر توجه هر شهروندی را به خود جلب می کرد.

این درحالی بود که 29 تیرماه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس در خبری که خبرگزاری ایرنا منتشرکرد ،با اشاره به ورود موج پنجم کرونا و وضعیت قرمز و نارنجی بسیاری از شهرها و همچنین بنابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناخبر از اجرای  محدودیت تردد در استان داده بود.

سرهنگ صادق سلیمی تاکیدکرده بود که  ورود پلاک های غیر بومی متعلق به استان‌ها و شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز و نارنجی هستند به شیراز  و شهرستان های استان ممنوع است

با وجود اینکه اکنون حدود یک هفته از مصاحبه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان فارس می گذرد، اما هنوز هم جولان پلاک های غیر بومی در خیابان های شیراز و توقف آنها درپیاده رو های مقابل مراکز درمانی و بساط چای و قلیان آنهایی که به امید درمان بیمارانشان کیلومتر ها از شهر و دیار خود دور شده اند و به شیراز آمده اند پهن است.

اتفاقاتی که ظاهرا نتوانسته است در خواست جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا را نیز تامین کند!

عبدالرضا قاسمپور19 تیرماه در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران ،باانتقاد تلویحی از عدم رعایت پروتکل ها توسط مردم ،افزوده بود: دربخش خودرویی نیز همچنان ممنوعیت تردد تداوم دارد و برای تردد شبانه ۲۰۰ هزار تومان‌ و ورود به شهرهای قرمز ونارنجی هم‌ به ترتیب یک میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان جریمه اعمال می‌شود.

و با بیان اینکه خرید صف‌های طولانی برای خرید بستنی و پیتزا، حضور در بوستان‌ها، تجمعات و...خطرآفرین است، از مردم خواست تا تحمل کنند تا واکسن بیشتری تزریق شود ودورهمی‌ها را تعطیل کنند.

در چنین شرایطی اما بسیاری از شهروندان معتقدند تبلیغ اینکه شیراز قطب پزشکی کشور است یادآور خاطرات دهه 60 و 70 برای مردم این استان در خصوص تولید گندم است.

مردم فارس که حالا به خوبی می دانند سیاست غلط خودکفایی در تولید گندم و دیگر محصولات کشاورزی به قیمت از بین رفتن سفره های آب زیر زمینی این استان و بروز بحران آب درفارس شده است ،براین باورند که قطب پزشکی بودن شیراز نیز می توانند به قیمت پرش از این پیک به پیک بعدی در فراگیری کرونا تبدیل شود!

IMG 20210728 070746

دورهمی خانوادگی عامل انتشار کرونا اما شوهای تبلیغاتی مدیران خیر!

در حالیکه بسیاری از مسئولان محلی و ملی درگیر با مسئله کرونا دورهمی های خانوادگی را عامل مهمی برای شیوع بیماری کووید 19 می دانند،اما در شهر شیراز برگزاری همایش ها ، سمینارها و افتتاحییه هایی که به نظر می رسد به یک رقابت برای مدیران تبدیل شده است ظاهرا از دید مدیران ستاد استانی مقابله با کرونا تاثیر چندانی در گسترش این بیماری ندارد.

شیب تند برگزاری این گونه برنامه هاحداقل در دو هفته گذشته به اندازه ای زیاد بوده است که حالا فریاد فعالان حوزه خبری را نیز بلند کرده است!موضوعی که به نظر می رسد رئیس دانشگاه علوم پزشکی پیش از این می بایست به آن ورود می کرد.

رعایت پروتکل ها فقط برای حفظ کارمندان!

در حالیکه به نظر می رسید پاندمی کرونا در کنار تمام آسیب هایی که به جوامع می رساند،می تواند عاملی برای توسعه زیر ساخت های خدمت رسانی غیر حضوری باشد، اما گویی با گذشت حدود 3 سال از شیوع این بیمرای و رود آن به ایران ،حالا رعایت پروتکل ها فقط برای حفظ جان و سلامت کارمندان دستگاه های خدمت رسان مد نظر است!

کافی است مسئولان ستاد مقابله با کرونا بازدیدی از مراکز خدمت رسانی مانند بانک ها،سازمان های زیر مجموعه شهرداری ها و... داشته باشند،آنچه مشخص است تلاش برای جلوگیری از ابتلای کارمندان ادارات و دستگاه های مختلف مد نظر تصمیم گیران است نه مردمی که می بایست برای انجام کارهای خود گاها در صفوف طولانی بایستند یا در امان سربسته ای همچون بانک ها مدتی منتطر بمانند!درکنار تمام این اتفاقات اگر بحران بوجود آمده در حوزه حمل و نقل شهری در شهر شیراز و هجوم کم سابقه مردم به مترو را نیز در نظر بگیریم ،به نظر می رسد تکه های پازل علل شیوع گسترده کرونا در فارس و شیراز کم کم تکمیل شود!

اینها تنها بخشی از پاردوکس موجود در جامعه ماست که به نظر می رسد رئیس دانشگاه علوم و دیگر مسئولان ستاد مدیریت کرونا در استان باید با دقت نظر بیشتری به آن بنگرند.موضوعاتی که به نظر می رسد در کنار دورهمی های خانوادگی می تواند عاملی برای انتشار ویورس کرونا باشد.

انتهای پیام /  101
295 کلیک ها  چهارشنبه, 06 مرداد 1400 07:47
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا