آغاز طرح توانمند سازی زنان روستایی شیراز

آغاز طرح توانمند سازی زنان روستایی شیراز
   
آغاز طرح توانمند سازی زنان روستایی شیراز |||| ||||

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از آغاز طرح توانمند سازی زنان زنبوردار روستایی و عشایری این شهرستان در تولید عسل و محصولات ثانویه خبر داد و گفت: این طرح برای اولین بار در استان فارس و به صورت آزمایشی در شهرستان شیراز اجرا شده است.


به گزارش راستین آنلاین ذبیح الله سیروسی با اشاره به اینکه گروه هدف این طرح زنان زنبوردار روستایی و عشایری دارای بیش از 50 کلنی زنبور عسل است، تصریح کرد: در مرحله نخست این طرح 15 نفر از زنان مشمول انتخاب و دوره های تخصصی لازم توسط کارشناس خبره برای آنان در حال اجرا است.


او با بیان اینکه این طرح توسط دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری پیشنهاد و تامین اعتبار شده است، ابراز کرد: با اجرای این طرح زنان بهره بردار به اهداف اصلی خروج از تک محصولی و افزایش کمی و کیفی در تولید عسل و سایر محصولات ثانویه زنبور عسل مانند ژل رویال، بره‌موم، زهر، گرده، ملکه و موم دست می یابند.


به گفته وی؛ افزایش دانش و مهارت زنان زنبوردار روستایی، افزایش بهره‌وری و درآمد زنان روستایی، ایجاد و توسعه اشتغال در روستاها، افزایش نقش زنان در توسعه صنعت زنبورداری و تسهیل در بازاریابی و بازار رسانی محصولات مختلف زنبور عسل از اهداف فرعی طرح مذکور است که تحقق آن دنبال می شود.


سیروسی با تاکید بر اینکه فرآیند اجرای طرح موصوف در شهرستان شیراز توسط کارشناسان مربوطه به ‌صورت مستند و مکتوب جمع‌آوری و تدوین می شود، افزود: در پایان این طرح پایش تخصصی آموزش ها و عملکرد زنان زنبوردار انجام و نتیجه آسیب شناسی می شود.


مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز به موضوع صنعت زنبورداری در این شهرستان نیز گریزی زد و اظهار کرد: بیش از 420 نفر زنبوردار در این شهرستان به زنبورداری اشتغال دارند که با قریب به 59 هزار کلنی زنبور عسل در سال گذشته 450 تن عسل تولید کرده اند.


او با بیان اینکه تا کنون تنها 200 نفر از زنبورداران شهرستان شیراز موفق به اخذ پروانه اشتغال به این حرفه شده اند، اعلام کرد: شاغلین در این بخش پس از گذراندن آموزش های تخصصی و اخذ گواهینامه آن و ثبت آمار دو ساله مستمر آنان در سرشماری زنبورستان ها با تعداد بیش از 40 کلنی می توانند برای گرفتن پروانه زنبورداری اقدام کنند.
به گفته سیروسی؛ تخصیص نهاده های یارانه دار خصوصا شکر، اعطای تسهیلات سرمایه گردش، امکان صدور مجوز حمل و کوچ زنبورستان و مجوز استقرار در مراتع و باغ ها از جمله خدماتی است که صرفا به زنبورداران دارای پروانه زنبورداری ارائه می شود.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی شهرستان شیراز، این شهرستان را جزو مناطق معتدل و "میان بند" به شمار آورد که هر ساله در فصل کوچ بهاره و پائیزه برای مدتی میزبان تعداد قابل توجه ای از زنبورستان های سراسر کشور است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
620 کلیک ها  دوشنبه, 28 تیر 1400 13:06
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا