آغاز سومین مرحله طرح ملی «کاج» در فارس

آغاز سومین مرحله طرح ملی «کاج» در فارس
   
آغاز سومین مرحله طرح ملی «کاج» در فارس |||| ||||

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس از آغاز اجرای سومین مرحله طرح ملی کاج در واحدهای تولیدی و صنعتی این استان بدون تأمین اعتبار دولتی و با بهره گیری از کمک کارفرمایان و همراهی کارگران فارس خبر داد.

سهراب مختاری گفت: سلامت کارگران به عنوان نیروهای مولد جامعه و یکی از ارکان اصلی دستیابی به توسعه اقتصادی، از اهمیت زیادی برخوردار است و زمانی که توسعه همه‌جانبه در اولویت کشور باشد این تامین سلامت، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند.

به گزارش راستین آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون فارس، او افزود: مرحله اول طرح ملی کاج با هدف کاهش اعتیاد در جامعه کار و تولید استان فارس از سال ۹۵ بدون تأمین اعتبار از سوی دولت آغاز شد و مرحله دوم این طرح نیز از سال ۹۸ تا پایان سال ۹۹ اجرا شده است.

مختاری با بیان اینکه مرحله اول و دوم طرح کاج در ۱۲۰ واحد تولیدی بالای ۵۰ نفر نیروی کار استان اجرا شده است، گفت: با شروع مرحله سوم این طرح نیز پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال طرح کاج با هدف کاهش اعتیاد در جامعه کار و تولید استان فارس در مابقی واحدهای تولیدی با نیروی کار بالای ۵۰ نفر در فارس اجرا شود.

او بیان کرد: همچنین تصمیماتی از قبیل اصلاح آیین نامه انضباطی کار کارگاه‌ها مبنی بر ممنوعیت استفاده از دخانیات و موبایل در خطوط تولید و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی هفتگی برای کارگاه‌های استان که در شهرهای بزرگ هر سال یک‌بار سهم هر کارفرما و در شهرهای کوچک هر شش ماه نوبت هر کارفرما می‌شود نیز از جمله برنامه‌های منحصر به‌فردی است که در اکثر کارگاه‌های بزرگ استان برگزار شده و امسال نیز علی‌رغم بروز کرونا و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

قدر خادم‌الحسینی، مدیریت اجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز گفت: سوءمصرف مواد مخدر در محیط‌های کاری، هزینه‌های جبران‌ناپذیری مانند خسارات حوادث کار، افزایش حق‌بیمه غرامت کارگران، پایین‌آمدن سرعت و کیفیت کار، افزایش غیبت‌های ناشی از بیماری و سرقت و آسیب را در پی خواهد داشت که جلوگیری از این آسیب‌ها مستلزم اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه در فضای کار و تولید است.

او افزود: با توجه به دامنه وسیع تبعات شیوع سوءمصرف مواد مخدر در محیط‌های کارگری و تاثیر آن بر انسجام خانواده‌ها و چرخه تولید و اقتصاد و از آنجا که پیشگیری، کم‌هزینه‌ترین و موثرترین اقدام در راستای ممانعت از گرایش افراد به موادمخدر است، سبب شد که دولت، پرداختن به این موضوع را جزء برنامه‌های اساسی خود قرار دهد.

خادم‌الحسینی ادامه داد: طرح ملی کاج از شهریورماه سال ۹۵ در کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر نیروی کار که دارای خانه بهداشت کارگری هستند آغاز شده است و دو مرحله آن به اتمام رسیده و اکنون اجرای مرحله سوم این طرح در استان فارس آغاز شده است.

جمشید حاتمی، رئیس اداره اموراجتماعی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس نیز گفت: طرح کاج با هدف استقرار مداخلات پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید اجرا می‌شود.

او اظهار کرد: این طرح شامل سه بسته خدمتی با عنوان مجموعه آموزش و ترویج سبک زندگی سالم، استقرار تسهیلات مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی با الگوی برنامه همیار کارکنان در خانه‌های بهداشت کارگری و اعتباربخشی و رتبه‌بندی کارفرمایان سلامت‌محور می‌شود و به‌منظور افزایش بهره‌وری نیروی کار، کمک به افزایش مهارت و دانش عمومی کارگران در اصول و فنون پیشگیری از اعتیاد در محیط کار، جلوگیری از ایجاد درگیری و برخوردهای مخرب با افزایش مهارت‌های مدیریت هیجان، جلوگیری از افزایش و کنترل حوادث ناشی از کار، تقویت روحیه همدلی و نیز جلوگیری از هدر رفت منابع اجرا می‌شود.

حاتمی اضافه کرد: مسئولان خانه‌های بهداشت کارگری، کارشناسان بهداشت حرفه‌ای و بهبان‌ها بازوان اجرایی ما در اجرای این طرح هستند و از کارفرمایان و مدیران واحدهای تولیدی درخواست کرد با آنان همکاری لازم را داشته باشند تا نیروی کار سالم با بهره‌وری بالا داشته باشند.

احمد غریب، مسئول طرح و برنامه‌ریزی مدیریت اجتماعی این اداره‌کل نیز گفت: در این طرح که با مشارکت خانه‌های بهداشت کارگری انجام می‌شود منابع آموزشی از جمله اصول و فنون فرزندپروری، اصول و فنون همسرداری، مهارت‌های زندگی، مهارت‌های حفظ امنیت خانواده و محله و محیط زیست به مسئولان خانه‌های بهداشت کارگری به صورت مجازی آموزش داده می‌شود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
275 کلیک ها  دوشنبه, 28 تیر 1400 12:50
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا