از برداشت هویج در مرودشت تا کشت گندم روی پشته های بلند در ارسنجان

از برداشت هویج در مرودشت تا کشت گندم روی پشته های بلند در ارسنجان
   
از برداشت هویج در مرودشت تا کشت گندم روی پشته های بلند در ارسنجان |||| ||||

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز برداشت نیمه مکانیزه هویج از ۳۱۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

به گزارش راستین آنلاینکاووس همتی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از برداشت نیمه مکانیزه هویج از ۳۱۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: با احتساب میانگین عملکرد ۴۰ تن در هکتار پیش بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزارتن هویج تولید و روانه بازار شود.

او بیان کرد: هویج در مرودشت در اواخر اسفند ماه و اوایل فروردین به صورت کاملا مکانیزه کشت می‌شود و برداشت هویج با توجه به تاریخ کاشت از تیر آغاز و تا مرداد ماه ادامه دارد.

همتی افزود: محصول تولیدی پس از برداشت به منظور شستشو به تنها کارخانه هویج شویی موجود در شهرستان حمل و پس از سورت به میادین میوه و تره بار شیراز و شهرستان‌های همجوار بارگیری می‌شود.

او با بیان اینکه هویج در این شهرستان به صورت کشت بر روی پشته انجام می‌شود، تصریح کرد: کشت ردیفی و بر روی پشته، عملیات داشت و برداشت مکانیزه و استفاده از روش آبیاری نواری را تسهیل می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، با اشاره به اینکه کشت هویج در مرودشت صد درصد به صورت نواری انجام می‌شود، یادآور شد: کشت نواری و استفاده از ارقام هیبریدی نقش مهمی در کاهش مصرف آب و افزایش بازده این محصول دارد.

کشت گندم روی پشته های بلند در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از موفقیت کشت گندم بر روی پشته های بلند و عریض در این شهرستان خبر داد.

سیدناصر حسینی خرمی گفت: این طرح در مزرعه الگویی گندم به مساحت ۳.۵ هکتار در روستای علی آباد سید با استفاده از رقم سیروان و سیستم آبیاری نواری انجام شد.

او، مزایای این نوع کشت را سهولت و سرعت آبیاری، صرفه‌جویی در مصرف نهاده های تولید، حفظ تراکم مناسب و یکنواختی سبز شدن مزرعه، کاهش خطر خوابیدگی و بیماریها برشمرد.

حسینی خرمی هدف اصلی در این طرح را صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان کرد و تصریح کرد: در این نوع کشت، آب به صورت نشتی به محل استقرار بذر انتقال می یابد و از حالت غرقابی جلوگیری می شود.

به گفته او؛ کشت گندم روی پشته های بلند در ارسنجان باعث عملکرد ۱۰ تن در هکتار گردید که دو برابر متوسط عملکرد گندم در هکتار در این شهرستان است.

پرداخت تسهیلات کم بهره توسعه کاشت گیاهان دارویی 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از پرداخت تسهیلات کم بهره با نرخ چهار درصد به منظور کشت و توسعه انواع گیاهان دارویی در این شهرستان خبر داد.

سیدناصر حسینی خرمی تصریح کرد: این تسهیلات شامل تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش است و به گیاهان دارویی آبی و دیم یک ساله و چند ساله تعلق می گیرد.

به گفته او؛ سقف تسهیلات پرداختی به هر متقاضی حقیقی و حقوقی ۴۰ میلیارد ریال است و مبالغ طرح های بالاتر، منوط به تایید معاونت باغبانی، معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید است.

حسینی خرمی بیان کرد: مقتضی است متقاضیان دریافت این تسهیلات، ابتدا در سامانه سیتا به آدرس https://cita.maj.ir ثبت‌نام کنند. وی دارا بودن سند مالکیت زمین، پروانه بهره برداری چاه کشاورزی و طرح توجیهی را از جمله مدارک لازم برای برخورداری از این تسهیلات برشمرد و افزود: متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر به واحد باغبانی مدیریت جهادكشاورزی این شهرستان مراجعه کنند.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1259 کلیک ها  شنبه, 12 تیر 1400 13:06
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا