آیت الله «لطف الله دژکام» امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد) در دیدار با «سید محمدصادق کشفی نژاد»، مدیرکل اداره بهزیستی استان فارس ضمن تشکر از مجموعه بهزیستی که تلاش 16 ساله آنها را امروز به حمدالله شاهد هستیم که به ثمر نشسته است، گفت: بحث شعر عاشورایی آنها سوای مجموعه های درون کشور به نوعی جای خود را در کشورهای دیگر هم باز کرده است و این حرکت فرهنگی در سازمانی مانند بهزیستی قابل تقدیر و ستایش است.
نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه طبیعتا زبان فارسی با آن لطافت های خاص خودش یک حوزه نفوذ بسیار گسترده تر از ایران داشته است، برخی کشورها مثل افغانستان یا تاجیکستان رسما زبانشان فارسی است اما واقعا زبان فارسی خیل گسترده تر از این در همین گذشته نه چندان دور تاریخی حضور داشته است، در شبه قاره هند از بنگلادش که شعر حافظ آنجا هست تا غرب تمدن اسلامی که ما در ترکیه، سوریه و بلاد شام می بینیم که با وجود اینکه یا ترک بوده اند یا عرب اما کتاب های تالیفی فارسی داریم، افزود: این بسیار جالب است که مثلا در دمشق کسی بر آثار «ابن عربی» شرح فارسی نوشته است و این معلوم میکند که زبان فارسی برای خود رسمیت داشته است.
امام جمعه شیراز با یادآوری این مطلب که متاسفانه ما مدتی در مسائل تمدنی، اقتصادی و نظامی از قلم افتادیم و به مرور ادبیات ما هم به فراموشی سپرده شد، اظهار کرد: همان طور که ایران از جهات قدرت اقتصادی و نظامی و جهات مختلف تمدن در این یکی ۲ قرن اخیر افول کرد به همان نسبت زبان ما هم کنار رفت اما ریشه های عمیق فرهنگی که بین ما مشترک است باز هم وجود داشته است اما متاسفانه ما آنقدر توانایی رشد آن را نداشتیم تا دوباره کسانی مانند شهید سلیمانی میدان دار شدند، این مردهای میدان واقعا کار کردند.
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) اظهار کرد: می دانید که یکی از تاثیر گذاران در حرکت اربعین شهید سلیمانی بوده است و این موکب ها که راه اندازی شد ابتکار شهید سلیمانی بود و در قضیه سیل خوزستان هم از همین موکب ها برای خدمات رسانی به مردم استفاده و کاربرد موکب ها را متحول کرد، شهید سلیمانی باعث شد دوباره ما از شرق هندوستان تا آن طرف آفریقا در حول محور امام حسین (ع) همدیگر را پیدا کنیم، آنچیزی که همه ما را یکی می کرده عشق امام حسین(ع) بوده است.ما فراموش کردیم که این محور را باید مراقب باشیم تا همه چیز باز گل کند.
وی با اشاره به اینکه عشق به پیغمبر گرامی اسلام همان طور که سعدی گفت «عشق محمد بس است و آل محمد» این است که همه چیز را به هم پیوند می دهد، دوباره که همدیگر را حول محور دین، پیامبر و اهل بیت پیدا کردیم فارسی حرف زدن شروع شد، تا کشمیر و دهلی که بروید موضوع همایش شما موضوعی است که ما را دور هم جمع می کند و باید قدر آن را بدانید، افزود: الحمدالله شروع کردید به اینکه با آنها ارتباط بیرید و کار به مرور رشد پیدا می کند و چیزی که تلاش کردند در طول این 200 سال استعماگران از ما بگیرند همین عشق به اهل بیت (ع) است، چرا که محور اتصال دین، اسلام و اهل بیت (ع) بودند و دشمنان همیشه در حال آسیب زدن به این محور اتصال بوده اند.
آیت الله دژکام با تاکید بر اینکه شما جوانه رشد زبان فارسی را با این حرکت در سازمان بهزیستی استان فارس کاشته اید، زبان فارسی که با تنها راه خود یعنی با محتوای محبت اهل بیت (ع) به چین و ماچین می رسد، این کار ارزشمند را شروع کردید و ان شاالله ادامه دهید، اظهار کرد: ۲ نهاد دیگری که در کنار شما روییده است را با تجارب خود به آنها کمک دهید، اول همایش «پیامبر (ص) در آیینه هنر» بوده که مرکز آن شیراز قرار دارد و اساتید دانشگاه شیراز این کار را شروع کردند و یکی از حیطه های آن شعر است و ان شاالله این جهت هم نیت های شما و آنها به هم پیوند بخورد.
وی با اشاره به اینکه حوزه نفوذ پیامبر (ص) بسیار وسیع است، اظهار کرد: در چین نزدیک به یکصد میلیون مسلمان زندگی می کند، همه آنها منتظرند که ایران اسلامی نبض حرکت فرهنگی اسلامی را بار دیگر در دست گیرد و این حرکت را سامان بخشد، این نهادها اگر به یکدیگر کمک دهند ان شاالله به مرور ما نفوذ فرا سرزمینی خود را تجربه خواهیم کرد.
به گفته آیت الله دژکام، اما یک حیث دیگر قضیه این است که بالاخره اگر برای حرکتی جایی کانون و مرکز است باید بر روی آن کار کند و آن قضیه عمق بخشیدن به معنا و پیامی است که منتقل می شود، یک موضوعی در شیراز هست که تحفه است و آن را شما باید بیشتر کشف کنید، حضرت آیت الله جوادی آملی کتابی دارد تحت عنوان «رابطه عرفان و حماسه»، کربلا یک حماسه است و ارتباط آن با عرفان چیست؟ و اگر شیراز حرفی برای گفتن دارد در این قسمت جلوه گر می شود، اوج اشعار سعدی مایه عرفانی دارد و جناب حافظ هم به تعبیر مرحوم آیت الله حائری در قله عرفان شیعی ایستاده است.
وی با اشاره به اینکه فهمیدن و رواج دادن آن مفاهیم عمیق عرفانی در شعرهای جدید مهم است، امروز شعر ما جنبه عاطفی قوی دارد ولی جنبه عرفانی شعرهای ما هنوز بسیار کار دارد، تاکید کرد: یعنی شاعران امروز ما در افق عرفای قبلی ما نیستند حتی شاعری مانند «قاآنی» که از لحاظ شعر و عرفان با سعدی و حافظ قابل مقایسه نیست ولی در شعر ایشان معارفی را مشاهده می کنید که انسان جذب می شود.
امام جمعه شیراز اضافه کرد: بشر امروز کمبود معنویت دارد چون تمدن اروپایی با همه دستاوردهایی که دارد از معنویت چیزی برای ارائه نکرده است و ما اینجا دستمان پر است اما حاضر نیستیم بگوییم داریم و خجالت می کشیم و ما دنباله رو آنها می خواهیم باشیم، اگر می خواهیم تبادل فرهنگ و تمدن شود باید آن قسمتی که دست خودمان پر است را جلوه گر کنیم نه اینکه ادای آنها را در بیاوریم، دست ما از چیزهایی پر است و این دست پر را برای بشر به نمایش بگذارید نه اینکه به تقلید مثل آنها بگوییم.
وی با تاکید بر اینکه ان شاالله در این جهت هم در کنار همایش خود فضاهایی ایجاد کنید که بتوانیم از این اوج معنوی و اخلاقی که همیشه حرف مال ما بوده و هنوز هم هست به دنیا نشان دهیم، افزود: امام خمینی (ره) حرفی که برای دنیا زده معنویت است گرچه در سایه این معنویت صنعت ما هم رشد خواهد کرد.