از برداشت چغند قند در داراب تا روانه شدن سیب گلاب نوبرانه مرودشت به بازار

از برداشت چغند قند در داراب تا روانه شدن سیب گلاب نوبرانه مرودشت به بازار
   
از برداشت چغند قند در داراب تا روانه شدن سیب گلاب نوبرانه مرودشت به بازار |||| ||||

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی داراب از آغاز برداشت ۳۰۰ هکتار محصول چغندر قند پاییزه از مزارع شهرستان داراب خبر داد.

به گزارش راستین آنلاین احمدرضا صالحی از آغاز برداشت ۳۰۰ هکتار محصول چغندر قند پاییزه از مزارع شهرستان داراب خبر داد و گفت: میانگین عملکرد این محصول ۶۰ تن در هکتار است و پیش بینی می‌شود ۱۸ هزار تن چغندر قند از مزارع شهرستان برداشت و روانه کارخانه‌های قند شود.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی داراب افزود: کار برداشت چغندر از ۸ خرداد ماه در شهرستان آغاز شده است و تا اوایل تیر ماه ادامه دارد.

صالحی با اشاره به اینکه کشت محصول چغندر قند پاییزه چند سالی است که در تناوب زراعی شهرستان داراب قرار گرفته است، اظهار کرد: چغندرقند پاییزه از مزایای بارش باران فصل‌های پاییز، زمستان و بهاره بهره مند می‌شود و نیاز کمتری به آبیاری دارد.

او؛ مهمترین مزایای کشت این محصول را نیاز آبیاری کمتر، مقاومت به تنش‌ها واسترس‌های محیطی، قرار گرفتن در تناوب غلات با توجه به مقاومت علف‌های هرز این مزارع به سموم شیمیایی باعث کنترل بهتر علف‌های هرز و همچنین افزایش حاصلخیزی خاک عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب مهمترین ارقام چغندر قند کشت شده در شهرستان را لوانته، پالما، پرفکتا و رقم ۰۶۱ عنوان نمود.

۱۶۰ هکتار از مزارع خاکشیر دیم ارسنجان برداشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از پایان برداشت خاکشیر دیم از ۱۶۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

سیدناصر حسینی خرمی گفت: سطح مزارع خاکشیر در شهرستان ارسنجان بالغ بر ۳۰۰ هکتار بوده که بروز خشکسالی باعث شد قریب به ۵۰ درصد از این مزارع از قابلیت برداشت برخوردار نباشند.

او تصریح کرد: برداشت خاکشیر در ارسنجان از نیمه اول اردیبهشت آغاز و تا اوایل خرداد ماه ادامه دارد.

به گفته حسینی خرمی، گیاه دارویی خاکشیر در ارسنجان کاملا به صورت دیم و بدون استفاده از هر گونه سموم و مواد شیمیایی کشت می‌شود و به دلیل کم توقع بودن، کشت آن در اراضی که از حاصلخیزی بالایی برخوردار نیستند توصیه می‌شود.

برداشت گندم و جو در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: با توجه به شروع فصل برداشت گندم و جو، یکی از مهم‌ترین اولویت ها، همکاری و تعامل هر چه بیشتر مدیریت جهاد کشاورزی، مراکز خدمات کشاورزی و ادارات تابعه با مراکز خرید و کشاورزان است تا علی‌رغم نا ملایمت‌هایی که عوامل محیطی و اقلیمی به همراه داشته است و میانگین عملکرد گندم آبی را با ۱۰۰۰ کیلوگرم افت، به ۴۴۰۰ کیلوگرم در هکتار و میانگین عملکرد جو آبی را از ۳۰۰۰ کیلوگرم به ۲۳۰۰ کیلوگرم در هکتار کاهش داده است و در عین حال کل سطح زیر کشت گندم و جو دیم را از ارزش برداشت محروم کرده است، طعم شیرین برداشت محصول را به کام کشاورزان بریزد.

سید ناصر حسینی تصریح کرد: تشکیل ستاد برداشت محصول، برگزاری کارگاه آموزشی برداشت محصول با هدف دستیابی به حداقل تلفات محصول در زمان برداشت، بارگیری و تحویل محصول، اعزام ذیحساب و کارشناس خرید به مرکز دولتی خرید گندم (سیلوی ۴۵ هزار تنی ارسنجان)، تامین سوخت کمباین‌های سبک و سنگین، نظارت مستمر کارشناسان حفظ نباتات و مروجین پهنه بر فرایند برداشت از مزرعه تا مرکز تحویل گندم از برنامه‌های این مدیریت برای برداشت مطلوب است که تا پایان زمان برداشت ادامه خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه آتش زدن کاه و کلش جرم محسوب می‌شود ادامه داد: با توجه به مضرات زیست محیطی آتش زدن کاه و کلش و کمبود علوفه، از طریق نصب پوستر در مدیریت جهاد کشاورزی و مراکز خدمات و انعکاس در فضای مجازی، اطلاع رسانی صورت گرفته است و بنا بر تاکید دادستان شهرستان، در صورت تخلف انجام هر گونه عملیات زراعی تا صدور رای دادگاه ممنوع خواهد بود.

آغاز برداشت جو از مزارع کشاورزی کوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار با بیان اینکه برداشت جو از ۳۰۰۰ هکتار از مزارع جو شهرستان کوار آغاز شد، گفت: ارقام کشت شده جو در مزارع کشاورزی شهرستان را جو بهمن، ریحانه و سرارود است که پیش بینی می‌شود بیش از ده هزار تن محصول از این مزارع برداشت شود.

عبدالرسول جوکار افزود: درحال حاضر ۸ دستگاه کمباین در حال برداشت محصول جو در این شهرستان هستند.

سیب گلاب نوبرانه مرودشت به بازار آمد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز برداشت سیب گلاب از ۱۶۰۰ هکتار از باغ‌های سیب این شهرستان خبر داد.

کاووس همتی با بیان اینکه برداشت سیب گلاب در دو مرحله انجام می‌شود، افزود: برداشت سیب گلاب کهنر اوایل خرداد و سیب گلاب پائیزه اواخر شهریور ماه انجام می‌شود.

او با بیان اینکه تنها ۴۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان سیب گلاب کهنز است، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۱۰ هزار تن سیب گلاب از این رقم تولید و روانه بازار شود.

همتی با اشاره به اینکه متوسط برداشت سیب گلاب ۲۵ تا ۳۰ تن در هکتار است، تصریح کرد: ولی در سایت الگویی با بهره گیری از دانش کارشناسان و آموزش‌های ترویجی در یک باغ دو هکتاری به ۴۰ تن در هکتار نیز رسیده است.

این مقام مسئول عمده ارقام سیب تولیدی این شهرستان را شامل سیب گلاب کهنز و سیب گلاب پائیزه برشمرد و تصریح کرد: سیب تولیدی علاوه بر تامین نیاز شهرستان به شهرستان‌های شیراز و تهران ارسال می‌شود.

بیشترین میزان تولید سیب گلاب در مرودشت درکامفیروز است که به دلیل شرایط مساعد آب و هوایی محصول تولیدی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

تولید سالانه 1000 تن سبزی ‌و صیفی در گلخانه های کازرون

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون اعلام کرد سالانه بیش از هزار تن انواع سبزی و صیفی در 22 واحد گلخانه ای فعال این شهرستان تولید می شود.

 

 زهرا پناه اظهار کرد: این میزان محصول از سطح 4/2هکتار گلخانه های ثابت و 12 هکتار گلخانه های تابع اقلیم تولید که بدلیل کیفیت بالا، علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه نیز صادر می شود.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب ، افزایش تولید در واحد سطح، تولید خارج از فصل، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، ایجاد فرصت های شغلی مناسب از مزایای کشت های گلخانه ای است.

 

پناه افزود: به ازای هر هکتار از اراضی گلخانه‌ای ۱۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند و همچنین حدود ۴۰ درصد در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود.

 

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: انواع سبزی و صیفی‌جات مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای، ریحان و ... در گلخانه های شهرستان کازرون تولید می شود.
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
890 کلیک ها  سه شنبه, 11 خرداد 1400 11:34
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا