• رئیس اداره بهزیستی لامرد خبر داد:

مناسب سازی ۱۷ اداره لامرد برای تردد آسان معلولان و جانبازان

مناسب سازی ۱۷ اداره لامرد برای تردد آسان معلولان و جانبازان
   
مناسب سازی ۱۷ اداره لامرد برای تردد آسان معلولان و جانبازان |||| ||||

  رئیس اداره بهزیستی لامرد با بیان اینکه ۷۴۴ میلیون ریال برای مناسب‌سازی مسکن و محیط زندگی معلولان لامردی در سال گذشته پرداخت شد ،گفت: ۱۷ اداره شهرستان لامرد برای تسهیل در تردد افراد دارای معلولیت و جانبازان مناسب‌سازی شده است.

به گزارش راستین انلاین معصومه کاظم زاده درباره وضعیت مناسب سازی برای تسهیل در تردد افراد دارای معلولیت و جانبازان گفت: در سال‌های گذشته هزینه مناسب‌سازی مسکن‌ و محیط زندگی معلولان طبق دستورالعمل بهزیستی مبلغ ۴۴ میلیون ریال بود و با توجه به بالا رفتن هزینه‌های ساخت و نصب وسایل در سال جاری این مبلغ به ۱۰۰ میلیون ریال افزایش پیدا کرد و سازمان بهزیستی در سال گذشته به ۱۱ معلول تحت پوشش بهزیستی لامرد مبلغ ۷۴۴ میلیون ریال برای مناسب‌سازی مسکن و محیط زندگی پرداخت کرد. 

 

وی با تاکید بر اینکه مناسب‌سازی استاندارد سبب دسترس پذیری معلولان و جانبازان به امکانات و خدمات و حضور موثر آنان در جامعه می‌شود، بیان کرد: اجرای همسطح‌سازی خیابان‌ها و معابر و پیاده‌سازی خطوط ویژه نابینایان در پیاده‌روها، نصب تابلوهای ویژه عبور معلولان در بیشتر نقاط شهر لامرد، گامی ارزشمند در راستای دسترس‌پذیری هرچه بیشتر معلولان و جانبازان به امکانات و خدمات است که نباید این طرح‌ها متوقف شود.

 

این مسئول لحاظ‌شدن امتیاز مناسب‌سازی محیط دستگاه‌های دولتی در رتبه‌بندی ادارات را شاخصی مهم در تحقق بیشتر مناسب‌سازی دانست و گفت: ۱۷ اداره در لامرد مناسب‌سازی شده است و ۱۵ اداره در حال پیگیری مناسب‌سازی و رفع اشکالات و نقص‌ها هستند که در ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی شهرستان که به ریاست فرماندار و دبیری بهزیستی برگزار می‌شود نیز با تاکید فرماندار و معاون ایشان، روسای ادارات اهتمام ویژه دارند و امیدواریم باحضور منظم در جلسات ستاد و پیگیری مصوبات، شاهد مناسب‌سازی ۱۰۰ درصدی محیط‌های اداری باشیم. 

 

به گفته رئیس اداره بهزیستی لامرد، مسکن‌های جدید مددجویان نیز با نظارت بهزیستی مناسب‌سازی شده است. 

 

وی اضافه کرد: در زمینه خرید و توزیع وسایل کمک توانبخشی انطباقی (ADL ) تعداد دو دستگاه صندلی بلند کننده الکترونیک و یک دستگاه صندلی بالابر الکترونیک خریداری و در اختیار توانخواهان لامردی قرار گرفت.

 

برپایه این گزارش، مفهوم مناسب‌سازی به منظور آماده‌سازی استاندارد فضاهای شهری، محیط زندگی و دستگاههای دولتی برای ایجاد شرایط برابر انسان‌ها در دسترس‌پذیری آسان و بدون مانع و مستقل معلولان و جانبازان به امکانات و خدمات جامعه است. 

 

در مناسب‌سازی مسکن و محیط زندگی معلولان اقداماتی برای دسترس‌پذیری آسان توانخواهان بدون کمک یا با کمترین دخالت اطرافیان صورت می‌پذیرد و شامل مناسب‌سازی فضاهای داخلی ساختمان و حیاط و سرویس بهداشتی و حمام است. همچنین استفاده از وسایل کمک توانبخشی انطباقی (ADL) نظیر دستگیره‌های کمکی، صندلی حمام، ظروف غذا خوری مخصوص، میز پرتابل، صندلی بلند کننده از زمین به صورت الکترونیک، صندلی بالابر و ... نیز جزو اقدامات مناسب‌سازی مسکن و محیط زندگی معلولان محسوب می‌شود. 

 

سامانه معبر توسط دبیرخانه مناسب‌سازی کشور راه‌اندازی شده است. افراد می‌توانند با شماره‌گیری کد (۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲) در ابتدا خود را معرفی کرده و سپس مشکل خود را در زمینه‌های مشکلات شهری و ساختمان‌های عمومی اعلام کنند. این پیامک به طور مستقیم برای کارشناس مناسب‌سازی سازمان بهزیستی استان مربوطه ارسال می‌شود و کارشناس پس از دریافت این پیامک، باتوجه به مشکل در شهرستان آن استان، نامه‌ای برای پیگیری به مسئول شهرستان محل مربوطه ارسال می‌کند.

 

براساس ماده ۲ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود. طبق تبصره این ماده قانونی ، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند جهت دسترسی و بهره‏ مندی افراد دارای معلولیت، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و تفریحی، معابر و وسایل خدماتی موجود را در چهارچوب بودجه مصوب سالانه خود مناسب سازی کنند.

 

طبق ماده ۳ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به منظور نظارت و هماهنگی مناسب‌سازی و همچنین نظارت بر اجرای ماده ۲ این قانون، ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‏‌سازی کشور باحضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شده است که در شهرستانها، فرماندار به عنوان رئیس ستاد و رئیس اداره بهزیستی نیز دبیری ستاد را برعهده دارد.

 

همچنین طبق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق معلولان، شهرداری ‏ها مکلفند صدور پروانه احداث و بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان ‏ها و اماکن با کاربری عمومی از جمله مجتمع‏ های مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و آموزشی را به رعایت ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و اصلاحات پس از آن در مورد دسترس‏ پذیری افراد دارای معلولیت توسط مجری، مشروط کنند. 

 

و براساس ماده ۵ قانون یاد شده، وزارت‌خانه‌های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری‌ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری کلیه پایانه ‏ها، ایستگاه ‏ها، تأسیسات سامانه ‏ها و ناوگان حمل و نقل درون‏ شهری و برون ‏شهری، دسترس‌پذیری سامانه‌های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی افراد دارای معلولیت اقدام کنند و امکان بهره‌مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم نمایند و کارکنان خود را جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت، آموزش دهند.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
553 کلیک ها  پنج شنبه, 06 خرداد 1400 10:23
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا