از خرید گندم تا آغاز برداشت سیب زمینی در شهرستان های فارس

از خرید گندم تا آغاز برداشت سیب زمینی در شهرستان های فارس
   
از خرید گندم تا آغاز برداشت سیب زمینی در شهرستان های فارس |||| ||||

خبر‌هایی از تولید شلغم خارج از فصل در مرودشت و خریدگندم  و برداشت سیب زمینی  را در این بسته مرور خواهیم کرد.

تولید بالغ بر ۶۰۰ تن شلغم خارج از فصل در مرودشت

به گزارش راستین آنلاین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ازبرداشت ۶۵۰ تن شلغم خارج از فصل در ۲۰ هکتار از اراضی شهر سیدان از توابع این شهرستان خبر داد.

کاووس همتی با بیان اینکه کشت این نوع شلغم با هدف صادرات به کشور‌های حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود، اظهار کرد: شلغم خارج از فصل در اواسط اسفند ماه کشت می‌شود و در اواخر اردیبهشت به مرحله برداشت می‌رسد.

او با اشاره به اینکه طول دوره رشد معمول این رقم ۴۵ تا ۵۵ روز و ارتفاع بوته‌ی آن ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر است، ابرازکرد: این محصول در شهرستان طی یک دوره ۶۰ روزه به مرحله برداشت رسیده است.

به گفته همتی؛ کشت مرسوم گیاه شلغم با توجه به درجه حرارت محیط در مرودشت اوایل شهریور تا اوایل مهر ماه انجام می‌شود که محصول بهتری عاید می‌شود.

همتی با بیان اینکه این شلغم رقم "کانیون "و از نوع هیبرید است، تصریح کرد: طول دوره رشد بسیار کوتاه، عدم استفاده از نهاده‌ها از جمله کود و سم، مصرف کم آب (هفته‌ای یک ساعت با روش تیپی و مه پاش)، سرعت رویش بسیار بالا و درآمد زایی مناسب از مزایای کشت این رقم شلغم است.

این مقام مسئول، افزایش حاصل خیزی خاک را از دیگر مزایای این کشت عنوان و خاطر نشان کرد: با کشت این گیاه در اراضی که مشکل بیماری و علف هرز دارند به دلیل رعایت تناوب می‌تواند موثر واقع شود.

آمادگی مراکز خرید گندم در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آمادگی ۲۳ مرکز خرید تضمینی گندم، جو و کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: از دهم خرداد ماه کد خرید به طور همزمان برای همه مراکز فعال خواهد شد.

کاووس همتی با بیان اینکه برداشت گندم ده روز زودتر از موعد مقرر سال‌های قبل آغاز خواهد شد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود برداشت گندم از بیستم خرداد ماه آغاز شود.

او با تاکید بر اینکه سال زراعی آینده توزیع کود صرفا بر اساس محصول تحویلی به مراکز خرید دولتی انجام خواهد شد، از کشاورزان خواست به منظور تخصیص نهاده‌ها در سال زراعی آینده محصول خود را به مراکز دولتی تحویل دهند.

همتی با اشاره به اینکه به منظور برداشت به موقع محصول در اوج برداشت به حدود ۳۵۰ دستگاه کمباین نیاز داریم، خاطر نشان کرد: با برگزاری جلسات متعدد، هماهنگی لازم به منظور تامین سوخت کمباین‌ها، انجام معاینه فنی، تشکیل تیم‌های کنترل برداشت برای نظارت بر برداشت گندم، تنظیم کمباین ها، کنترل ریزش و نظارت بر کاه و کلش انجام شده است.

این مقام مسئول بیان کرد: همانند سال‌های گذشته با در نظر گرفتن عاملین تشخیص و ذیحساب بر فعالیت مراکز خرید و به خصوص فرآیند افت زنی نظارت مداوم خواهیم داشت.

همتی از مراکز خرید درخواست کرد ضمن کالیبراسیون باسکول‌ها و تجهیز مراکز در زمان خرید محصول چک لیست‌ها را هر چه سریعتر در سامانه وارد کنند تا در پرداخت به موقع وجه محصول کشاورزان خللی وارد نشود.

دبیر ستاد برداشت شهرستان مرودشت ضمن هشدار جدی به متخلفان آتش زدن کاه و کلش از بهره برداران خواست نسبت به جمع آوری کاه و کلش مزارع خود اقدام کرده و در صورت آتش زدن کاه و کلش مطابق مقررات با آنان برخورد خواهد شد.

همتی با اشاره به گرانی و کمبود علوفه و با توجه به تاکید فرماندار ویژه مرودشت نسبت به جمع آوری بقایای گیاهی از بهره برداران درخواست کرد پس از برداشت محصول نسبت به درو و کف بری باقیمانده کاه مزرعه خود اقدام کنند تا علاوه بر کسب درآمد از عوارض زیست محیطی آتش زدن کاه و کلش جلوگیری شود.

همتی با بیان اینکه امسال هیچ گونه محصول دیم در شهرستان نداریم، یادآور شد: پیش بینی می‌شود، ۲۵۰ هزار تن گندم تولید و به مراکز خرید تحویل شود.

مرودشت با تولید ۲۵ درصد گندم استان فارس قطب تولید گندم در استان و از قطب‌های تولید این محصول در کشور محسوب می‌شود.

آغاز برداشت سیب زمینی از مزارع شهرستان داراب

مسئول زراعت شهرستان داراب از آغاز برداشت ۳۰۰ هکتار سیب زمینی از مزارع داراب خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ تن محصول از زمین‌های کشاورزی این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

محمد مهدی خورسند نیا میانگین عملکرد محصول سیب‌زمینی در شهرستان را ۲۸ تن در هر هکتار اعلام کرد و افزود: برداشت این محصول زراعی از اواخر اردیبهشت ماه در شهرستان شروع شده و تا اواخر خرداد ماه امسال ادامه دارد.

خورسندنیا مهمترین ارقام سیب زمینی کشت شده در این شهرستان را بامبو، فابولا، کلمبا و سانتا اعلام کرد و تصریح کرد: بیشترین سطح کاشت این محصول در بخش فسارود و حومه شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
429 کلیک ها  چهارشنبه, 29 ارديبهشت 1400 14:34
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا