• مدیر کل بهزیستی فارس

انجام غربالگری و پیشگیری از تولد ۴۹۴ نوزاد معلول

انجام غربالگری و پیشگیری از تولد ۴۹۴ نوزاد معلول
   
انجام غربالگری و پیشگیری از تولد ۴۹۴ نوزاد معلول |||| ||||

مدیرکل بهزیستی فارس گفت: برنامه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک در سال ۹۹ با انجام آزمایشات و مشاورات ژنتیک جهت ۱۱ هزار و ۳۰۶ نفر انجام شد. 

 
به گزارش راستین آنلاین محمد صادق کشفی نژاد با حضور مجازی در جمع خبرنگاران بیان داشت: معلولیت علاوه بر پایین آوردن عملکرد شخص موجب تزلزل کیان خانواده و تحمیل هزینه های مالی و روانی سنگین به خانواده و نهایتاً جامعه می شود، از این رو برنامه پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک را به منظور شناسایی انواع اختلالات ژنتیک و کاهش شیوع و بروز معلولیت های ناشی از آن در دستور کار قرار دادیم و در این راستا ۱۱ هزار و ۳۰۶ نفر تحت پوشش مراکز مشاوره ژنتیک قرار گرفتند. 
 
او در ادامه اظهار داشت: تعداد ۲۶۰۸ نفر از مددجویان تحت پوشش به صورت رایگان از این خدمات بهره مند شدند، تعداد ۳۰۹۰ نفر مورد بررسی های سلامت جنین حین بارداری و ۲۲۵۶ مورد هم زوج های در شرف ازدواج از این خدمات استفاده نموده اند، ۸۴۵ مورد آزمایشات به صورت رایگان انجام پذیرفته است و تعداد ۴۹۴ مورد تشخیص معلولیت و ارجاع به پزشکی قانونی داشته‌ایم. 
 
مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد: این طرح با همکاری مراکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی استان( ۱۹مرکز) و آزمایشگاههای طرف قرارداد با این اداره کل( ۳ آزمایشگاه) اجرا گردید و با وجود شرایط سخت همه گیری کرونا و محدودیت هایی که در زمینه ارجاع مددجویان به مراکز و آزمایشگاه ها وجود داشت و با توجه به اینکه اکثر شهرستان ها فاقد مراکز ژنتیک می باشند با رایزنی با آزمایشگاههای شهرستان‌ها و ارسال لوله آزمایش به شهرستان جهت اخذ نمونه خون و بازگرداندن به مرکز استان (جهت عدم ارجاع مددجویان در شرایط بیماری کرونا) با موفقیت در استان انجام شد.
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
494 کلیک ها  پنج شنبه, 16 ارديبهشت 1400 10:41
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

موارد مرتبط

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بازگشت به بالا
بالا