اطفای حریق در ارتفاعات پارک ملی بمو

اطفای حریق در ارتفاعات پارک ملی بمو
   
اطفای حریق در ارتفاعات پارک ملی بمو |||| ||||

آتش‌سوزی گسترده در ارتفاعات پارک ملی بمو، ۱۰ هکتار از مراتع را طعمه حریق کرد .

در ساعت ۱۴ روز گذشته گزارش آتش سوزی در ارتفاعات پارک ملی بمو از طریق تماس شهروندان به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و به علت گستردگی حریق تیم اطفایی از ایستگاه های ۱۵ ،۱۲ و ۳ به سرعت خود را به محل حادثه رساندند.

در مساحت حدود ۱۰ هکتار که مراتع را در بر می گرفت به دلیل شعله ی باز در مجاورت خار و خاشاک و درختان خشکیده حریق ایجاد شده و با توجه به استعداد محیطی محل حادثه ، شعله های آتش به سرعت گسترش و تمامی محیط را در بر گرفته بود و به سرعت در حال گسترش و سرایت به اطراف بود.

پس از رسیدن به محل ، به دلیل  شرایط ، ارتفاع کوه و عدم دسترسی به شعله ها از طریق خودروهای عملیاتی، تیم اطفا حریق با تجهیزات مخصوص به صورت پیاده خود را به محل آتش سوزی رساندند.

وزش باد و استعداد محیطی محل مزید بر علت شده و هر لحظه شعله های حریق را گسترده تر و اطفای آن را برای تیم عملیاتی دشوار تر می کرد.

سرانجام آتش نشانان با کمک و همکاری نیروها و سربازان وظیفه ارتش مستقر در محل، بعد از 3 ساعت تلاش بی وقفه، شعله های آتش را مهار و کاملا خاموش کردند و سرانجام بعد از لکه گیری و ایمن سازی کامل محل حادثه به عملیات خود پایان دادند.

هشدار سازمان آتش‌نشانی شیراز در مورد خطر حریق در مراتع

با افزایش دما گیاهان خودرو  و فصلی پوشیده شده در  ارتفاعات و تپه ها خشک شده و تبدیل به پوشال‌هایی می شوند که مستعد آتش‌سوزی بوده و با کوچک‌ترین شعله و جرقه‌ای دچار حریق می‌شوند.

افراد و یا ارگان‌هایی که زمین‌هایی را در اختیار دارند لازم است که ایمنی این محل ها را تامین کنند و به نصب چند نرده و فنس اکتفا نکرده و نظارت لازم را بر این محل‌ها داشته باشند، همچنین شهروندان اگر ساختمان یا ویلایی در طبیعت دارند، باید پیش از آتش‌سوزی نسبت به چیدن علفهای زائد اطراف بنای خود اقدام کرده و  خودروی خود را بر روی بوته زارها و علفزارهای خشک پارک نکنند.

گاهی مشاهده می‌شود که کشاورزان به جای کندن علف‌های خودرو اقدام به آتش‌زدن زمین‌ها می‌کنند، اما بعد نمی‌توانند  آتش را کنترل کنند و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می‌شود. گاهی برخی از افراد نیز به دلایل و انگیزه‌های مختلف اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و زمین‌ها را آتش می‌زنند.

همچنین پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای به طبیعت علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند به مانند یک عدسی عمل کرده و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب کامل خاموش کنید و مطمئن شوید که زغالهای زیرین آتش نیز خاموش شده، از آتش بازی کودکان در طبیعت جلوگیری و از شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنید. طبیعت جزء سرمایه‌های کشور است و آسیب زدن به طبیعت، آسیب وارد کردن به خود ما است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
727 کلیک ها  دوشنبه, 06 ارديبهشت 1400 13:17
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا