آخرین مهلت ارسال آثار به كنگره جهانی «محمد(ص)، پيامبر رحمت» 18مرداد سال جاری

آخرین مهلت ارسال آثار به كنگره جهانی «محمد(ص)، پيامبر رحمت» 18مرداد سال جاری
   
آخرین مهلت ارسال آثار به كنگره جهانی «محمد(ص)، پيامبر رحمت» 18مرداد سال جاری |||| ||||

دبیرکل کنگره جهانی «محمد(ص)، پيامبر رحمت» در آيينه ادب و هنر، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این كنگره را ۱۸ مرداد سال جاری و زمان اختتامیه آن را هفته وحدت اعلام كرد.

به گزارش راستین آنلاین حامد تقوایی، دبیرکل کنگره جهانی «محمد(ص)، پيامبر رحمت در آيينه ادب و هنر» ظهر امروز، ۲۹ فروردین‌ در نشست خبری مجازی خود آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این كنگره را ۱۸ مرداد سال جاری اعلام كرد و گفت: داوری آثار حدود دو ماه انجام خواهد شد و اختتامیه و معرفی برگزیدگان در هفته وحدت، دوم آبان‌ماه و مصادف با میلاد پیامبر(ص) برگزار خواهد شد. بعد از اختتامیه تا دور بعد که ان‌شاءالله کنگره برگزار شود بحث مهم انتشار آثار هم به‌صورت مجازی و هم حضوری در کشورهای مختلف را خواهیم داشت، بنابراین مخاطب اصلی کنگره تا قبل از اختتامیه جامعه تخصصی هنری جهان و بعد از اختتامیه کل مردم دنیا هستند.

وی افزود: هنرمندان می‌توانند آثار خود را در قالب‌های هنری متنوع شامل شعر، داستان کوتاه، خوشنویسی، نقاشی خط، پوستر، تایپوگرافی، هنرهای دیجیتال، نقاشی، عکس، فیلم کوتاه و نماهنگ ارسال كنند.

تقوایی با اشاره به محورهای این كنگره، گفت: پیامبر خاتم(ص)، اسوه اخلاق برای همه ادوار تاریخ بشر در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی، رحمةللعالمین، رسول مهر و تعامل صحیح و شرافتمندانه ادیان الهی، پیامبر اعظم(ص)، محور و الگوی ایجاد وحدت در امت اسلامی، کمال عقلانیت محمدی(ص) در سبک زندگی اسلامی در برابر افول عقلانیت اومانیستی و خود بنیاد جهان معاصر، معارف محمدی(ص)، قرآن کریم و پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و رستگاری بشر در جامعه جهانی، محمد رسول‌الله(ص)، کمال عبودیت، معرفت  و عرفان الهی و اسلام ناب محمدی(ص) و الهام‌بخشی روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم محورهای این كنگره جهانی هستند.

وی با بیان اینكه محورها تقریباً به‌ صورتی طراحی شده که تمامی ابعاد دارای اهمیت در جهت معرفی پیامبر(ص) پوشش داده شود، افزود: همچنین شبهاتی که در مورد پیامبر(ص) مطرح می‌کنند و از آن‌ها در جهت اسلام‌هراسی استفاده می‌کنند را بتوان با آثار تولیدی پاسخ داد. از طرفی برای باز بودن دست هنرمندان در هر رشته به فراخور آن رشته محورهای دیگری نیز در نظر گرفتیم که جهت اطلاع بیشتر هنرمندان می‌توانند به فراخوان رشته مورد نظر در سایت کنگره مراجعه کنند.

دبیرکل کنگره جهانی «محمد(ص)، پيامبر رحمت در آيينه ادب و هنر»، هدف اصلی از برگزاری این کنگره را معرفی پیامبر رحمت و ترسیم اسلام راستین، از طریق شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی در میان ظرفیت‌های هنری و ادبی جهان است، دانست و گفت: به‌دنبال آن هستیم که شوری ایجاد کنیم که توهین‌ها و اسلام‌هراسی‌ها را بی‌اثر کند. آن هم به زبان هنر و ادب که تأثیرگذارترین و گیراترین زبان است.

وی هدف دیگر را استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه و اساتید دانشگاه در ارتباط با جامعه دانست و افزود: شروع این کار از مرکز آفرینش‌های هنری استادان دانشگاه بود و اساتید دانشگاه در کنار متخصصین غیر دانشگاهی، دست‌اندرکاران اصلی این کنگره هستند البته به تدریج نهادهای دیگر نیز همراه شدند بنابراین ترکیبی از اندیشه، دانش و هنر راخواهیم داشت که تأثیرگذاری را بیشتر خواهد کرد.

 تقوایی با بیان اینكه تاکنون مجموعه کامل و چند زبانه که متمرکز بر معرفی پیامبر صلوات ‌لله علیه باشد نداشتیم،‌ اظهار کرد: در این پروژه به‌عنوان هدف مهم دیگر، به هفت زبان و در موضوعات و رشته‌های متنوع هنری و ادبی تدریجا مجموعه کاملی ایجاد خواهد شد که با پیوست‌های کوتاه اعتقادی، تاریخی و قرآنی نیز تکمیل می‌شود و به‌صورت مجازی و در قالب یک نمایشگاه حرفه‌ای به‌صورت دائم به نمایش در خواهد آمد.

وی همچنین هدف دیگر را الهام‌بخشی هویت شهر شیراز در جایگاه سومین حرم اهل بیت(ع) و تثبیت جایگاه شیراز به‌عنوان قطب ادب و هنر اعلام كرد و گفت: ظرفیت‌های هنری پراکنده و مغفول فراوانی در شیراز است که حول یک پروژه بزرگ می‌تواند فعال و منسجم شود. همچنین برگزاری این کنگره در سال‌های آینده به‌صورت گسترده، بستر آشنایی مردم دنیا و حتی گرد آمدن مفاخر هنری جهان اسلام و دنیا را طی یک برنامه حضوری چند روزه در این شهر فراهم خواهد کرد البته دستیابی به این اهداف تدریجی و با صبر و حوصله باید انجام بشود و کار ساده‌ای نیست.

تقوایی بیان كرد: به‌منظور دستیابی به این اهداف ابتدا در یک بازه زمانی پنج ماهه که از بعثت پیامبر آغاز شده است آثار از طریق سایت کنگره دریافت خواهد شد. این سایت به هفت زبان تهیه شده و قابلیت دریافت آثار و مدیریت داوری آثار را دارد.

وی با بیان اینكه این کنگره تمرکز ویژه‌ای بر روی توزیع و نشر آثار دریافتی در یک بازه زمانی یک ساله پس از مرحله فراخوان و معرفی برگزیدگان خواهد داشت، گفت: دریافت اثر و برگزاری نمایشگاه كافی نیست و باید بتوانیم بستری فراهم کنیم تا بتوانیم با استفاده از آثار دریافتی تعداد زیادی از مردم دنیا را با پیامبر رحمت(ص) آشنا کنیم. شاید در رخدادهای پیشین به این مهم کمتر توجه شده باشد.

تقوایی با تصریح اینكه برای دستیابی به این هدف چند نکته مهم در دستور کار است، افزود: نخست ایجاد یک شبکه بین‌المللی برای اینکه بتوانیم از طریق مراکز همکار به‌صورت حضوری در کشورهای مختلف نمایشگاه برگزار کنیم و محدود به یک یا چند نمایشگاه ملی نشویم. اقدامات خوبی در این زمینه در کمیته بین‌الملل و با مدیریت دبیر بین‌الملل در حال انجام است و به تدریج این شبکه طی چند دوره برگزاری کنگره تکمیل خواهد شد.

دبیركل كنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آيينه ادب و هنر» ادامه داد: دوم ایجاد نمایشگاه مجازی چند زبانه و دایمی است. برای این منظور سایت کنگره و شبکه‌های مجازی راه‌اندازی شده است. یک سایت نمایشگاهی حرفه‌ای هم در دست راه‌اندازی است. این نمایشگاه شامل آثار تولید شده در گذشته که توسط دبیران هر رشته گردآوری می‌شود و همچنین اثار دریافتی کنگره است.

وی ادامه داد: در کنار گردآوری آثار هنری، کمیته محتوایی کنگره با مدیریت زهرا قاسم‌نژاد و متشکل از اساتید دانشگاه رشته‌های تاریخ، الهیات و قرآن و حدیث یک پیوست محتوایی مختصر و مفید برای آثار آماده می‌كند و این محتوا در کمیته ترجمه که باز هم متشکل از اساتید دانشگاه رشته زبان‌های مختلف کنگره است در حال ترجمه است. این پیوست‌ها به اثرگذاری کمک زیادی خواهد کرد.

تقوایی در ادامه سخنان خود با ذكر این نكته كه شبکه‌سازی تدریجی و مداوم ظرفیت‌های هنری و ادبی جهان یکی از وجه تمایزهای مهم این کنگره است، گفت:‌ مورد دوم گستردگی زبان‌ها و رشته‌هاست که کمتر در جشنواره‌های پیشین مشاهده شده است، البته تعداد زبان‌ها و رشته‌ها تدریجاً بیشتر نیز خواهد شد و به محض اینکه بتوانیم ظرفیت زبان‌های دیگر را ایجاد کنیم نسبت به افزودن آن زبان اقدام خواهیم کرد.

وی تأكید كرد: این کنگره تمرکز ویژه‌ای بر روی توزیع و نشر آثار دریافتی در یک بازه زمانی یک‌ ساله پس از مرحله فراخوان و معرفی برگزیدگان خواهد داشت.

دبیركل كنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آيينه ادب و هنر» با بیان اینكه نشست‌ها و برنامه ‌های جنبی علمی که در این کار در نظر گرفته شده در نوع خودش کم نظیر است، گفت: این نشست‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و کمیته علمی هنری با مدیریت ستار خالدیان و کمیته علمی هنری با مدیریت غلامرضا کافی برنامه‌ریزی آن‌ها را بر عهده دارند. به‌عنوان مثال وبینار معراج در هنر اسلامی با سخنرانی استاد هنرهای اسلامی دانشگاه لوکزامبورگ و همین‌طور وبینار نام مبارک پیامبر در کتیبه‌های معماری با سخنرانی استاد دانشگاه قاهره تاکنون برگزار شده است.

تقوایی اضافه كرد: موارد دیگری با عنوان تجلی نام مبارک پیامبر(ص) در هنر خوشنویسی و همچنین سیمای پیامبر در شعر فارسی در حال برنامه‌ریزی است. این وبینارها از طریق سایت کنگره و شبکه اینستاگرام به‌صورت زنده پخش می‌شود و فایل برنامه‌های گذشته هم قابل دریافت است.

وی با بیان اینكه اساتید دانشگاه محوریت این کار را بر عهده دارند، گفت: شروع این کار از مرکز آفرینش‌های هنری استادان دانشگاه بود و اساتید دانشگاه در کنار متخصصین غیر دانشگاهی، دست‌اندرکاران اصلی این کنگره هستند، البته به تدریج نهادهای دیگر نیز همراه شدند، بنابراین ترکیبی از اندیشه، دانش و هنر راخواهیم داشت که تأثیرگذاری را بیشتر خواهد کرد.

وی در ادامه با تصریح اینكه جوایز بسیار خوبی برای این کنگره به‌همت شورای سیاست‌گذاری در نظر گرفته شده است كه در دو بخش بین‌المللی و ملی هستند،‌ گفت: در هر رشته در مجموع بخش بین‌الملل و ملی ۳ برگزیده داریم. جهت تشویق هنرمندان ایرانی، در هر رشته ۵ نفر نیز ازمیان هنرمندان ایرانی به‌عنوان شایسته تقدیر انتخاب می‌شوند.

تقوایی بیان كرد: در بخش شعر جایزه بزرگ ۲۰۰۰ دلاری در بخش بین‌الملل و جایزه ویژه دویست میلیون ریالی در بخش داخلی در نظر گرفته شده است. در رشته‌های هنری نیز جایزه بزرگ ۵۰۰۰ دلاری در بخش بین‌الملل و جایزه بزرگ پانصد میلیون ریالی در بخش داخلی در نظر گرفته شده است.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار خود می‌توانند به آدرس  www.wcam.ir و یا صفحات اینستاگرامی https://www.instagram.com/ArtsforMuhammad و كانال تلگرامی ttps://t.me/artsformuhammad مراجعه كنند.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1171 کلیک ها  یکشنبه, 29 فروردين 1400 16:02
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا