آموزش هنر خاتم کاری، برای کودکان محله های کم برخوردار شیراز

آموزش هنر خاتم کاری، برای کودکان محله های کم برخوردار شیراز
   
آموزش هنر خاتم کاری، برای کودکان محله های کم برخوردار شیراز |||| ||||

کارگاه هنری آموزش خاتم کاری، برای کودکان گروه هدف از محله های کم برخوردار در خانه ستایش واقع در گذر سنگ سیاه برگزار شد. 

به گزارش راستین آنلاین به گفته یوسف آفرینی رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز این برنامه با هدف توانمندسازی و کسب درامد و همچنین ارتقاء سطح سلامت روان، طراحی و اجرا شد.

وی افزود: هنر خاتم کاری رشته ای جذاب و پول ساز است و علاوه بر اینکه در آینده می تواند منبع درامد خوبی برای این کودکان باشد در ایجاد جایگاه اجتماعی مناسب برای آنها موثر است. 

آفرینی گفت: آموزش خاتم و دیگر رشته های هنری به کودکان در پرورش خلاقیت و ارتقاء سطح سلامت روان و همچنین ایجاد آرامش کمک می کند. فراگیری این هنر در درک زیبایی‌شناسی و بالا بردن قدرت ادراکی کودکان و قرار دادن آنان در جریان کشف و رشد استعداد، سهم بسزایی خواهد داشت. متاسفانه برخی از کودکان به دلیل کار در محیط های پرخطر و برخوردهای نامناسب افراد بی ملاحظه تحقیر شده اند و عزت نفس خود را از دست داده اند. می بایست به روش های گوناگون در جهت ارتقاء سطح عزت نفس این کودکان تلاش شود تا بتوان آینده روشنی برای آنها تصور کرد. پرداختن به امر زیبا و خلق یک اثر هنری در بالا بردن میزان عزت نفس بسیار موثر است از همین رو ساخت خاتم به عنوان خلق یک اثر هنری جهت ارتقاء میزان عزت نفس کودکان موثر است.

آفرینی افزود: کارگاه آموزش هنر خاتم کاری، به عنوان یک کار هنری گروهی، به کودکانی که در کنار هم آموزش می بینند، این امکان را می دهد تا به یکدیگر بازخورد دهند، و همین امر به یادگیری روحیه انتقادپذیری و تمجید و تشویق دیگران در این کودکان، کمک می کند و از آنها افرادی تعاملی با مهارت اجتماعی مطلوب می سازد.

وی گفت بعضی کودکان بنا به شرایط زندگی، کمتر مخاطب هنر و زیبایی بوده اند و امکان حضور در کلاس های هنری را نداشته اند، حال آنکه شناخت امر زیبا، خلق اثر هنری و بروز خلاقیت موجب رشد روانی در کودک می شود و همچنین تاثیرات درمانی بر تروماهای کودکی دارد. کسب تجربیات هنری در پروسه فراگرفتن رشته های مختلف هنری و همچنین خلق اثر هنری به مدد همین آموزش ها می تواند به آزادسازی گره‌های درونی و ذهنی کودک کمک دهد. و نیز فراگیری هنر برای کودکان می تواند به عنوان یک ابزار روانشناختی برای کمک به بالابردن میزان ابراز وجود و بیانگری در کودک، مهارت های سازگاری خلاقانه عمل کند. 

برخی کودکان بسته به شرایط خانوادگی و فرهنگی و یا نیاز مالی، بسیار زود وارد اجتماع، فضای کار و محیط های پر خطر می شوند حال آنکه در مواجهه با سختی ها و پیچیدگی های زندگی مهارت ویژه ای ندارند و دستشان خالی است. این قسم کارگاه های آموزشی هنری و استمرار در پروسه یادگیری و رویارویی با چالش های متعدد در خلق یک اثر، مهارت های متعددی به کودک آموزش می دهد که می تواند در مواجهه با پیچ و خم های متعدد زندگی و همچنین در شکل گیری هویت فردی و اجتماعی این کودکان بسیار کارساز باشد. 

دکتر آفرینی افزود: رشد مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس و همچنین گسترش مهارت‌های فردی از جمله تاثیرات فراگرفتن هنر می باشد. 

وی افزود: آموزش و فراگیری هنر، ابتکار و ابداع را موجب می شود و سبب رشد مهارت حل مساله و تفکر انتقادی می شود و همین امر کودک را در رویارویی با پیچیدگی ها و مشکلات زندگی توانمند می سازد . در فرآیند آموزش هنر، کودک زیبایی را درک میکند و برای خلق اثر هنری می آموزد انتخاب کند و تصمیم بگیرد. انتقال این تجربه در مسیر خلق هنر به سایر بخش های زندگی موجب رشد ذهنی و روانی کودک و موفقیت و پیشرفت در زندگی او می شود.

به وسیله یادگیری هنر خاتم کاری، مانند هر هنر دیگر، کودکان می توانند نوآوری های خودشان را نمایش دهند و ریسک خلق و تولید یک اثر هنری را بپذیرند. ریسک پذیری، نوآوری و خلق کردن، کودک را در مسیر موفقیت در امور دیگر زندگی قرار می دهد.

همچنین با بهره بردن از رشته‌های هنری می توان بر شادمانی کودکان افزود و در جهت درمان اختلالات‌ ذهنی کودکان و کاهش مشکلات عاطفی و روانی آنها تلاش کرد. در ادامه آفرینی گفت: با افزایش دامنه‌ی آموزش های هنری برای کودکان می‌توان قدرت درک کودک را افزایش ‌داد و با ایجاد آرامش در آنها‌، از آشفتگی‌های ذهنی آنان کاست. کارهای هنری علاوه‌ بر افزایش مهارت‌های روان‌شناختی کودک، علایق آنها را برای بهره بردن از یک فضای پرنشاط و ایجاد تعادل در زندگی و کاستن اضطراب افزایش ‌می‌دهد و در‌عین‌حال کودک با برقراری ارتباط مؤثر با دیگر افراد گروه، کاهش تنش و اضطراب را تجربه می کند. فراگیری هنر و در پی آن تولید اثر هنری می تواند در کودک احساس تعلق اجتماعی ایجاد کند.

آفرینی افزود: برخی از کودکان به دلیل تجربه زیسته در شرایط سخت و ناکامی های دردناک در خانواده و همچنین شرایط عاطفی نامناسب دچار افسردگی هستند. آموزه های هنری می تواند در کاهش میزان افسردگی کودکان موثر باشد. تاثیر هنر در کاهش افسردگی از آن سبب است که مسیر تقویت مهارت‌های ارتباطی، تنظیم رفتار، افزایش عزت نفس و خودآگاهی و به دست آوردن بینش بهتر و بیشتر و همچنین حل تعارضات و مشکلات را هموارتر می‌سازد. وی افزود: اشتغال داشتن به امر زیبا و کار هنری برای کودکانی که اعتماد‌ به‌نفس پایینی دارند و دچار اختلالات خلقی، اضطرابی هستند و کودکانی که پرخاشگرند و رفتارهای خشونت‌آمیز از خود نشان می‌دهند و هم چنین کودکانی با اختلال یادگیری، می تواند جنبه درمانی داشته باشد.

یوسف آفرینی در خصوص جنبه های درمانی هنر اضافه کرد: در فرایند خلق اثر هنری و تولید خاتم، تمرکز کردن بر خلق اثر، توجه فرد را به موضوعات اضطرابی کاهش می دهد و با پایین بردن میزان گفت وگوهای درونی استرس زا، فرد را آرام می کند. در واقع خاتم کاری کمک می کند تا هیجان های خود را به صورت غیر کلامی بیان کنیم و حتی هیجان های منفی را با استفاده از هنر تخلیه کنیم. همچنین با فراهم کردن بستر خلاقه ای که هنر در اختیار کودک قرار می دهد می توان نشاط را جایگزین غم و اندوه کرد.

درپایان دکتر آفرینی از استاد ستایش برای همکاری در اجرای این برنامه قدردانی و تشکر کرد.

 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
129 کلیک ها  یکشنبه, 15 فروردين 1400 13:42
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا