توسعه به کار گیری پهباد در مزارع شتوی افزر

توسعه به کار گیری پهباد در مزارع شتوی افزر
   
توسعه به کار گیری پهباد در مزارع شتوی افزر |||| ||||

رئیس مرکز جهاد کشاورزی افزر از توسعه به کار گیری فناوری نوین پهپاد های سمپاش در بیش از 250 هکتار مزارع گندم این بخش خبر داد. 

 
به گزارش راستین آنلاین امین پور حمزه جعفر بیگلو با بیان اینکه امسال دومین سال ورود این پهپاد های سمپاش به مزارع این بخش است، گفت: تا کنون میزان استفاده کشاورزان از این فن آوری نسبت به سال قبل افزایش بیش از چهار برابری داشته است.
 
به گفته او؛ تا کنون بیش از 150 هکتار از مزارع گندم علیه سن مادری و صد هکتار از مزارع نیز برای مبارزه با علف های هرز از سمپاشی هوایی به وسیله پهپاد استفاده کرده اند که پیش بینی می شود بالغ بر 300 هکتار از دیگر مزارع گندم نیز برای مبارزه با پوره سن گندم از این دستگاه ها بهره ببرند. 
 
او با تاکید بر اینکه اقدامات ترویجی کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی افزر نقش بسزایی در این افزایش سطح به کار گیری پهپاد ها داشته است، افزود: وجود مزارع در قطعات بزرگ در این بخش یکی از دیگر دلایل استقبال کشاورزان از این سمپاش ها است. 
 
پورحمزه با بیان اینکه سمپاشی های قدیمی با استفاده از سمپاش های فرغونی، پشت تراکتوری بوم دار یا شلنگ و لانس دار و یا توربولاینر ها با توجه به نوع کارکرد های خود از معایب فراوانی برخوردار هستند، تصریح کرد: پهپاد های سمپاش عمده معایب دستگاه های قدیمی را پوشش داده و حذف می کند و هزینه تولید را کاهش می دهد. 
 
او اظهار کرد: حذف لهیدگی گیاه در مزارع به دلیل عدم تردد ادوات در مزرعه، کاهش مصرف سموم، کاهش مصرف آب، حفظ سلامت اپراتور دستگاه و کارگر سمپاش، همپوشانی کامل سطوح مزرعه، تسریع در سمپاشی هر هکتار و کاهش زمان آن به کمتر از 15 دقیقه، حفظ محیط زیست و منابع آبی و خاکی و نهایتا کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول از مهم ترین مزایای پهپاد های سمپاش است. 
 
رئیس مرکز جهاد کشاورزی افزر ابراز کرد: کشاورزان علاقه مند به منظور استفاده از پهپاد های سمپاش می توانند ضمن مراجعه به این مرکز و اخذ مشاوره های فنی در خصوص نحوه و میزان استفاده از سم ها و کود های مایع در مزارع خود، اطلاعات تماس شرکت های ارائه دهنده خدمات پهپادی را دریافت کنند. 
وی بیان کرد: پرواز پهپاد های سمپاش در مزارع یکی از حرفه های جدیدی است که به تازگی در بخش کشاورزی ایجاد و رونق گرفته از این رو فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می توانند پس از اخذ مجوز های لازم و کسب مهارت های متناسب نسبت به ورود به این حرفه اقدام کنند. 
 
بخش افزر با نزدیک به 2500 هکتار مزارع شتوی شامل گندم، جو و کلزا در فاصله 40 کیلومتری مرکز شهرستان قیروکارزین قرار دارد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1142 کلیک ها  یکشنبه, 17 اسفند 1399 11:34
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا