تحولی خاص با ایجاد ۱۲ هزار شغل پایدار روستایی در فارس

تحولی خاص با ایجاد ۱۲ هزار شغل پایدار روستایی در فارس
   
تحولی خاص با ایجاد ۱۲ هزار شغل پایدار روستایی در فارس |||| ||||

مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس از ایجاد ۱۲ هزار شغل پایدار در روستاهای استان طی سال‌های ۹۷ تا ۹۸ خبر داد.

 
 
به گزارش راستین آنلاین مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس امروز، ۱۶ اسفند در نشست خبری که با خبرنگاران برگزار شد گفت : مهم‌ترین استراتژی این دفتر بحث اشتغال روستاییان است. 
 
سید کمال پاک فطرت با بیان اینكه از ابتدای فعالیت در این دفتر بحث آموزش دهیاران و پیگیری امور مالی روستاها را در دستور كار قرار دادیم، افزود: بحث آموزش در خصوص شورا ها، دهیاران و امور مالی ها پیگیری کردیم، که به مرور زمان در این زمینه توفیقات زیادی به دست آمد، به‌طوری كه دو سه سال پیاپی موفق به كسب مقام برتر آموزش دهیاران در سطح كشور شدیم.
 
او مهم‌ترین استراتژی و اولویت را بحث اشتغال روستاییان عنوان كرد و افزود: در این زمینه تسهیلات خوبی هم ارائه دادیم كه البته این مسئله با همكاری و همراهی دستگاه‌های ستادی، اجرایی و نهادهای حكومتی میسر شد و این‌گونه نیست كه بگوییم این مسئله تنها توسط یك دستگاه خاص انجام شده است.
 
همچنین پاك‌فطرت از ایجاد ۱۲ هزار شغل پایدار در روستاهای استان فارس طی سال‌های ۹۷ تا ۹۸ خبر داد و افزود: برای این كار ۵۰۰ میلیارد تسهیلات اختصاص یافت كه در قالب طرح‌ها ارائه شدند.
 
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس با بیان اینكه توسعه پایدار روستاها تنها از طریق اشتغال‌زایی و کارآفرینی صورت می‌گیرد، گفت: برای این كار نیز طی دو سه سال اخیر اعتبارات خوبی به حساب دهیاران واریز شده است چرا كه در كنار عمران و آبادی روستاها باید به بحث معیشت و اشتغال مردم توجه ویژه داشت.
 
اوهمچنین از دیگر فعالیت ها گفت و افزود : در حال حاضر بیش از ۲۵ استارتاپ در روستاهای استان فعالیت دارند. 
 
پاک فطرت ادامه داد: یکی از اشکالات در بحث رفع مشكلات روستاها این است که دستگاه‌ها هم‌پوشانی‌های لازم را نداشتند لذا سعی کردیم با دستگاه‌های مختلف هم‌پوشانی‌هایی با انعقاد تفاهم‌نامه داشته باشیم و توفیقات خوبی هم در این زمینه به دست آوردیم.
 
او از انعقاد تفاهم‌نامه با بنیاد مسكن در بحث بهسازی معابر و آسفالت روستاها و تعویض شبكه فرسوده آبرسانی با ادارات مختلف نیز خبر داد و گفت: در بحث عمران و آبادی روستاها بحمد الهی شاهد جهش بسیار خوبی هستیم.
 
مدیركل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری فارس عنوان کرد : یكی از مهم‌ترین مشكلات شیراز و سایر كلان‌شهرها را بی‌توجهی به روستاها در سال‌های گذشته است، كه باید امروز تاوان این بی‌توجهی‌ها را پس داد. 
 
او افزود: مشكلات ناشی از حاشیه‌نشینی اطراف كلان‌شهر شیراز به‌دلیل همین بی‌توجهی‌هاست.
 
پاک فطرت بیان كرد: برای رفع این مشكل خیلی تلاش كردیم تا روستاهای حاشیه شهر شیراز را به شیراز الحاق كنند اما نظر ما را نه كارشناسی و نه بررسی كردند در صورتی كه اگر چند روستای اطراف شیراز به شهر الحاق نشود، در آینده نه چندان دور شاهد معضلاتی در شیراز خواهیم بود.
 
پاك‌فطرت با بیان اینكه متأسفانه ساخت و سازهایی بدون رعایت هیچ‌گونه اصولی در روستاهای اطراف شیراز انجام می‌شود كه هیچ نظارت و حراستی از آن‌ها نمی‌شود و این مسئله در آینده معضل بزرگی برای شهرسازی شیراز خواهد بود، گفت: آثار تخریبی این قضیه هم تنها در بعد عمرانی نیست بلكه بعد فرهنگی و اجتماعی هم دارد.
 
وی با تصریح اینكه امروز نحوه خدمت‌رسانی در روستاهای اطراف شیراز ضعیف است و معضل آن‌ها گریبان‌گیر شیراز می‌شود، گفت: این بی‌توجهی شامل روستاهای اطراف شیراز اعم از دهستان قره باغ و غیره می‌شود.
 
 
فعالیت بیش از 100 اقامتگاه بوم گردی
 
او همچنین از فعالیت ۱۰۶ بومگردی در سطح روستاهای استان خبر داد. 
 
پاک فطرت گفت: در بحث اشتغال و كارآفرینی اقداماتی در روستاها انجام دادیم كه موجب شد در بسیاری از روستاها مهاجرت به صفر برسد و حتی در برخی دیگر هم مهاجرت معكوس داشتیم زیرا در روستاها پتانسیل‌های زیادی وجود دارد و می‌توانیم روستایی‌ها را در خود روستا نگه داریم.
 
گفتنی است امروز هرچقدر به روستاها بیشتر توجه كنیم فردا نیاز نیست كه در شهرها به دنبال درمان مشكلات ناشی از مهاجرت آنان باشیم و این مشكلاتی كه به وجود آمده ناشی از بی‌توجهی‌ها در گذشته است.
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
2457 کلیک ها  شنبه, 16 اسفند 1399 13:08
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا