زندگی عشایر زندگی خاصی است/باید نگاه ویژه ای به جامعه عشایری شود

 زندگی عشایر زندگی خاصی است/باید نگاه ویژه ای به جامعه عشایری شود
   
 زندگی عشایر زندگی خاصی است/باید نگاه ویژه ای به جامعه عشایری شود |||| ||||

نماینده شهرستانهای لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیر کل امور عشایر فارس : زندگی عشایر زندگی خاصی است و با توجه به درگیری های آن با شرایط اقلیمی نیازمند نگاه ویژه ای است که باید تمام دستگاه های دولتی به جامعه عشایری داشته باشند. 

 
به گزارش راستین آنلاین حسین حسین زاده ضمن قدر دانی ازفعالیت های صورت گرفته در جهت خدمات رسانی به عشایر به ویژه عشایر شهرستان های حوزه انتخابیه افزود: اقدامات مبنایی جهت بهبود خدمات رسانی به عشایر در قالب تصویب قوانین مترقی، شناسایی و مطالعه نیازمندی های جامعه عشایر، تمرکز بیش از پیش بر حل و فصل مشکلات جامعه تولید گر عشایر با هم افزایی و همکاری دستگاه های متولی و رفع موانع تولید آن ها با مدیریت جهادی همت گماشته شود.
 
وی با بیان جایگاه عشایر در پهنه شهرستان لارستان، خنج، گراش و اوز جایگاه پر اهمیتی دارد و بر اجرای طرح های تولیدی زنجیره ای به منظور اشتغال زایی و حفظ عشایر به عنوان ذخیره فرهنگی و تولید کنندگان خود کفایی کشورتاکید و افزود: نمایندگان استان فارس آمادگی کامل جهت حل مشکلات عشایر فارس دارند. 
 
مدیرکل امور عشایر اشاره به سیمای عشایر کشور، استان و شهرستانهای لارستان، خنج، گراش و اوز افزود: اداره کل امور عشایر یک دستگاه توسعه‌ای با شرح وظایف چند بعدی و چندگانه است که در تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی بویژه استانداری و فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و هم سو با اهداف کلان ملی و استانی و در راستای سند چشم انداز استان در افق 1404، وظیفه خدمات‌رسانی به جامعه سوم استان که جامعه تولیدگر عشایر می‌باشد را برنامه‌ریزی و اجرا می نماید. 
 
روح الله بهرامی با بیان جایگاه پراهمیت عشایر در "امنیت پایدار غذایی" استان افزود: تسهیلات با بهره کم درصد با هدف تأمین نقدینگی جهت پروار نمودن دام قابل پروار ، افزایش اطمینان خانوار عشایر از تأمین علوفه مورد نیاز جهت رسیدن به وزن مطلوب دام، ایجاد اشتغال پایدار در جامعه عشایر و جلوگیری از مهاجرت جوانان جویای کار،کاهش دخالت دلالان و واسطه ها در قیمت گذاری دام عشایر و جلوگیری از کاهش قیمت، جلوگیری از کشتار دام ها با وزن کم، افزایش درآمد خانوار عشایری در نتیجه طرح پرواربندی قرار می گیرد و با تولید سالانه 20 هزار تن گوشت قرمز در استان نقش اساسی در تغذیه دارند. 
 
وی با اشاره به اینکه راه اندازی کانکس های سیار بهداشت در مناطق عشایری شکل گرفته است، افزود: در سال های گذشته شاخص برخورداری بهداشت در عشایر ۲۰ درصد بود که با راه اندازی این کانکس ها شاخص ۴۳ درصد شده است و سعی می شود در آینده با همکاری دانشگاه علوم پزشکی عشایر در تمام مناطق عشایری از این نعمت استفاده کنند.
 
 مدیرکل امور عشایر گفت: با اجرای سیاستهای اسکان داوطلبانه از دهه 1370 تا به امروز، حدود 7000 خانوار عشایری در بیش از 130 کانون توسعه اسکان هدایتی و حمایتی ساکن شده‌اند و این، معادل حدود 25 درصد جامعه عشایر استان بوده و هنوز حدود 75 عشایر شیوه معیشت آنها مبتنی بر کوچندگی است که این موضوع، ضرورت متناسب شدن خدمات دستگاههای اجرایی با جامعه کوچنده عشایر را آنچنان که در آموزش و پرورش و خانه‌های بهداشت و آبرسانی سیار اتفاق افتاده، لاجرم می‌سازد.
 
 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1045 کلیک ها  شنبه, 02 اسفند 1399 14:33
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

موارد مرتبط

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بازگشت به بالا
بالا