بهره برداری 193 پروژه طی ایام دهه فجر در مناطق روستایی و عشایری استان فارس /نقش آفرینی عشایر در حوزه های مختلف

بهره برداری 193 پروژه طی ایام دهه فجر در مناطق روستایی و عشایری استان فارس /نقش آفرینی عشایر در حوزه های مختلف
   
بهره برداری 193 پروژه طی ایام دهه فجر در مناطق روستایی و عشایری استان فارس /نقش آفرینی عشایر در حوزه های مختلف |||| ||||

در ایام دهه فجر 193 پروژه مختلف به ارزش 470 میلیارد تومان در مناطق روستایی و عشایری استان فارس به بهره برداری می رسد. 

 
 
به گزارش راستین آنلاین مدیر کل امور عشایر استان فارس در نشست خبری که با حضور خبرنگاران برگزار شد ضمن تبریک به مناسبت چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی گفت :استان فارس پرجمعیت ترین عشایر را در کشور دارد، که نزدیک به 150 هزار نفر جمعیت عشایر در فارس ساکن هستند. 
 
 روح الله بهرامی افزود :سازمان امور عشایری فارس به عنوان دستگاه متولی در حوزه های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی نقش آفرینی می کند.
 
او با بیان اینکه اقتصاد تولید محور جامعه عشایری نشان دهنده این است که عشایران در حوزه اقتصاد نقش مهم و بارزی دارند، افزود :عشایر به خصوص در تامین تولید گوشت قرمز در استان نقش به سزایی دارد. 
 
او ادامه داد :بیش از 20 هزار تن گوشت قرمز تولید و به بازار های داخلی صادر می شود، که حدود یک سوم گوشت استان را تامین می کنند.
 
و همچنین حدود 40 درصد فرش های دستباف در عشایر تولید می شود، که دارای برند هستند.
 
بهرامی اضافه کرد :برای برگزار شدن بهتر مراسمات در دهه فجر کارگروه عشایری و مدیریت شهری به آن اضافه شد،که به همین مناسبت جلسات متعددی را برگزار کردند.
 
مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه در ایام دهه فجر 193 پروژه مختلف به ارزش 470 میلیارد تومان در مناطق روستایی و عشایری استان فارس به بهره برداری می رسد، گفت :در سطح عشایری 288 پروژه با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد تومان اجرا خواهد شد، که 21 هزار خانواده عشایری از این پروژه ها بهره می بردند.
 
بهرامی عنوان کرد :در سطح استان فارس 57 پروژه به ارزش 9 میلیاردو 500 میلیون تومان اجرایی شد، که حدود 950 خانوار از خدمات بهره مند خواهند شد. 
 
همچنین فرآیند توزیع هزار و 800 پنل خورشیدی برای خانوارهای عشایری فاقد برق، آغاز می شود.
 
او با اشاره به اینکه برای اولین بار در کشور شورای حل اختلاف در مناطق عشایری فارس آغاز به کار می کند که یک شعبه آن در شیراز است، افزود: همه عشایر استان عضو تشکل های تعاونی عشایری هستند.
 
بهرامی با یادآوری این مطلب که میزان توزیع آرد سفید برای پخت نان در مناطق عشایری 12 هزار و 200 تن بوده است، افزود: انواع نهاده های دامی هم به میزان 70 هزار تن توزیع شده و تاکنون 10 هزار و 20 سرپرست خانوار از خدمات بیمه ای استفاده کرده اند.
 
مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه تاکنون 900 هزار راس دام سبک عشایری را توسط کارگزاران خود پلاک کوبی شده اند، افزود: 70 هزار سیلندر گاز و همچنین سه میلیون و 800 هزار لیتر نفت سفید برای تامین سوخت عشایری توزیع شده است.
 
او همچنین گفت :امسال برای اولین بار یارانه حمل آرد وسخوت و سیلندر در اختیار جامعه عشایری قرارگرفت، که 2 میلیارد و 400 میلیون تومان اختصاص یافت.  
 
همچنین تا کنون دو هزار و صد جلد شناسنامه دام و یا کارت تردد برای دامداران عشایری صادر شده است.
 
 
مدیر کل امور عشایر فارس پیرامون زنان عشایری هم گفت :برای ساماندهی زنان عشایری 85 صندوق خورد زنان عشایری در فارس راه اندازی شده و 2 هزار و 200 خانم عشایر عضو صندوق هستند ، که بیش از 3 میلیارد تومان در سال گذشته برای توسعه اشتغال خانگی قرار گرفته است. 
 
 
او با اشاره به اینکه 38 کانکس سیار خانه بهداشت به همت دانشگاه علوم پزشکی در مناطق عشایری استان راه اندازی شد، اضافه کرد: بهورزان این کانکس ها از فرزندان عشایری هستند که دوره یک ساله را می بینند سپس مشغول به کار می شوند.
 
مدیر کل امور عشایر فارس افزود: 30 هزار نفر عشایر کوچ رو در فارس وجود دارد.
 
مسئول دفتر ساماندهی و هماهنگی اداره کل امور عشایر فارس گفت :امسال برای ۲۲۰ تیره عشایری انتخابات شورای عشایر در فارس برگزار می شود. 
 
اسماعیل زارعی با اشاره به اینکه در دوره گذشته ۶۶ تیره عشایری انتخابات شورای عشایری برای آنان برگزار شد، گفت: امسال برای ۲۲۰ تیره عشایری انتخابات شورای عشایر در فارس برگزار می شود.
 
اسماعیل زارعی گفت: همزمان با انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای شهر، روستا و عشایری برگزار می شود.
 
مسئول دفتر ساماندهی و هماهنگی اداره کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه هر تیره عشایری که بیش از 20 خانوار داشته باشد باید شورای عشایری برای آنان تشکیل شود، افزود: در دوره گذشته 66 تیره عشایری انتخابات برای آنان برگزار شد.
 
او با اشاره به اینکه اکنون تیره ها مشخص شده است و امسال تعداد بیشتری شورای عشایری وجود دارد و تیره های «رحیمی» و «قراچه» ارتقا یافتند و به طایفه تبدیل شدند، تاکید کرد: امسال برای 220 تیره عشایری انتخابات شورای عشایر در فارس برگزار می شود.
 
زارعی با اشاره به اینکه در سال 98 دستگاه های اجرایی 42 میلیارد تومان پروژه های مختلف در مناطق عشایری راه اندازی کردند، افزود: در سال 98 بیشترین جلسه شورای عشایری را در میان سایر استان های عشایری کشور داشتیم.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
320 کلیک ها  یکشنبه, 12 بهمن 1399 14:42
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا