شوراییان رقبای انتخاباتی نمایندگان مجلس نیستند/نقش شوراها در توسعه کشور عیان است

شوراییان رقبای انتخاباتی نمایندگان مجلس نیستند/نقش شوراها در توسعه کشور عیان است
   
شوراییان رقبای انتخاباتی نمایندگان مجلس نیستند/نقش شوراها در توسعه کشور عیان است |||| ||||

نماینده شیراز در شورای اسلامی استان فارس عنوان کرد: طرح اصلاح قانون شوراها، آن‌گونه که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، موجب تضعیف شوراها می‌شود؛ با این حال، امید است نمایندگان در بررسی ایرادات شورای نگهبان بر لایحه مالیات بر ارزش افزوده و حق وضع عوارض، در دفاع از شوراها گام بردارند.

به گزارش راستین آنلاین سید عبدالرزاق موسوی پنجشنبه ۲۵دی‌ماه ۱۳۹۹ در بیست‌و‌هشتمین اجلاس شورای اسلامی استان فارس، اصلاح قانون شوراها را از سوی مجلس شورای اسلامی، در آخرین ماه‌های خدمت شورای پنجم، نگران‌کننده دانست و گفت: برخی اظهارنظرها و تهاجم‌ها به شوراها نگرانی درباره آینده و موجودیت این نهاد را افزایش داده است.

به باور او، برخی مشکلات شوراها به خود آنان بازمی‌گردد که شاید بعضاً ریشه در بیرون شورا داشته باشد.

شوراها در دفاع از موجودیت خود موفق نبوده‌اند

موسوی در این زمینه تصریح کرد: از اشکالات جدی که بر شوراها به ویژه شوراهای شهرستان و استان وارد است، نداشتن عملکرد و تلاش شایان توجه در حمایت از خود و نهاد شوراهاست؛ به‌همین‌دلیل نمی‌توان گفت شوراهای اسلامی شهرستان و استان در راستای انجام وظایف خود و دفاع از موجودیت نهاد موفق بوده‌اند.

عضو شورای اسلامی استان فارس ابراز کرد: از سوی دیگر، اشکالات و تخلفاتی در برخی شوراهای شهر و روستا به وقوع پیوست که گرچه نسبت آن‌ها به‌صورت منطقی، با تعداد اعضای شوراها در کشور چندان شایان توجه نیست، بهانه‌ و ابزاری برای تضعیف شوراها و مخالفت برخی با موجودیت این نهاد شده است.

موسوی با تاکید بر اینکه عملکرد تعداد اندکی از اعضای شوراها قابل دفاع نیست، گفت: با تمام این تفاسیر، تعداد اینان در مقابل جمعیت عظیم اعضای شورا عددی بزرگ به‌شمار نمی‌آید.

نماینده شیراز در شورای استان فارس با بیان اینکه شوراها نتوانسته‌اند با عملکرد خود به‌خوبی از موجودیت شوراها دفاع کنند، اظهار کرد: در ماده ۸۷ قانون شوراها وظایفی برای شورای اسلامی استان پیش‌بینی شده است؛ در بند یکِ شرح وظایف شورای اسلامی استان، اعضا موظف‌اند مسائل و مشکلات استان را بررسی و پیشنهادهای لازم را به‌منظور رفع تبعیض و توزیع عادلانه امکانات به شورای عالی استان‌ها ارائه کنند.

شوراها گامی برای رفع تبعیض‌ها برنداشتند

او در ادامه با اشاره به اینکه امروز مصیبت فساد، فقر و تبعیض همه را گرفتار کرده است، اظهار داشت: تبعیض از علل اساسی فساد و فقر و بنیان همه بدبختی‌هاست؛ اما در این زمینه نتوانسته‌ایم، پیشنهادی به شورای عالی استان‌ها ارائه کنیم و در نتیجه شورای عالی استان‌ها هم در این زمینه عملکردی نداشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: شوراهای شهر و روستا، برای انجام وظایف خود با دو مشکل روبه‌رو بوده‌اند؛ نخستین معضل نوع نگاه متفاوت اعضای شورا به مأموریت شورای استان، عدم ارائه پیشنهاد یا طرح‌هایی که بتواند راهگشا باشد و همچنین، عدم اختصاص وقت و فرصت کافی برای امور شورای استان بوده است.

موسوی دیگر عامل تضعیف‌کننده شوراها را عملکرد هیأت‌های تطبیق و فرمانداری‌ها در بررسی مصوبات شوراها خواند و افزود: گاه، این عملکرد موجب مورد تضعیف جایگاه شوراها شده است.

عملکرد نمایندگان مجلس برای تامین منابع مالی و مکان شورای استان‌ها پذیرفتنی نیست

وی در ادامه به موانع بیرونی شورا‌ها اشاره کرد و مشخص نبودن منابع مالی و مکان این شورا را عاملی مهم در عملکرد نامطلوب آن‌ها دانست و گفت: در این زمینه، انتظار می‌رفت به‌جای دغدغه افزایش و تشدید نظارت بر شوراها و محدود کردن اختیارات و حق انتخاب مردم، طرحی که از سوی شورای عالی استان‌ها برای تامین منابع مالی به مجلس ارائه شده بود، مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.

شوراها رقبای انتخاباتی مجلسی‌ها نیستند 

رییس شورای اسلامی شهر شیراز نوع نگاه دولتمردان و نمایندگان مجلس به شوراها را از دیگر معضلات این نهاد برشمرد و توضیح داد: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس، شوراها را رقبای انتخاباتی خود می‌دانند؛ اگرچه با تشدید نظارت استصوابی تقریباً شرایط رقابت در انتخابات مجلس محدود شده است، نگرانی از فعالیت‌های نمایندگان و اعضای شوراها همچنان باقی است.

موسوی با بیان اینکه نمایندگان مجلس تمایل دارند به موضوعات محلی که در حوزه فعالیت شوراهاست، ورود کنند، اظهار داشت: این در حالی است که به اندازه کافی مسائل اولویت‌دار در سطح ملی وجود دارد که نمایندگان مجلس وقت خود را به‌تمامی به آن‌ها اختصاص دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز مانع دیگر فعالیت شوراها را نگاه برخی مدیران ودستگاه‌ها در کشور، استان‌ها و شهرستان ‌ها دانست و افزود: آنان تلاش می‌کنند حوزه فعالیت و صلاحیت شوراها را کاهش دهند؛ همچنین در این زمینه باید به تعدد دستگاه‌های نظارتی هم اشاره کرد.

او تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده و سلب حق وضع عوارض از شوراها را نمونه روشنی از نگرش دولت و مجلس به نهاد شوراها خواند و گفت: درحالی‌که مسوولیت آموزش اعضای شوراها بر عهده شورای عالی استان‌ها و شوراهای استان‌هاست، پرسش اساسی این است چه اعتبار و مکانیزمی برای تامین منابع و محتوای این آموزش‌ها در اختیار شورای عالی گذاشته شده است و چرا ابزار لازم برای آموزش و نظارت در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار نمی‌گیرد.

موسوی تاکید کرد: بر اساس آنچه گفته شد، شوراها در شرایط خاص و سختی قرار گرفته‌اند و گویی همه عوامل و شرایط دست در دست هم داده‌اند تا این نهاد تضعیف شود.

نقش شوراها در توسعه کشور عیان است

وی با بیان اینکه میزان فعالیت‌هایی که به‌صورت مشخص توسط شهرداری‌ها و از منابع مالی مردم، به‌ویژه در کلان‌شهرها در حوزه ماموریت دولت انجام می‌‌پذیرد، نشان‌دهنده نقش شوراها در توسعه کشور است، خاطرنشان کرد: ضروری است نمایندگان مجلس به‌جای تلاش برای محدودسازی حق انتخاب مردم و همچنین اختیارات نهادهای منتخب آنان، با همکاری دولت تلاش کنند که شرایطی مطلوب برای انجام فعالیت شوراها و در نتیجه جلب اعتماد عمومی و افزایش مشارکت مردمی فراهم شود.

 

موسوی در ادامه از رییس مجلس شورای اسلامی نیز به‌دلیل دفاع از شوراها به‌منزله شورای شهر و نه شورای شهرداری و نیز ضرورت تمرکززدایی و تقویت مدیریت شهری و خلاف قانون دانستن نظارت دیوان محاسبات بر شهرداری‌ها قدردانی کرد.

 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز، در ادامه نطق خود، چند پیشنهاد برای فعالیت شورای استان عنوان کرد که مصوب کردن اولویت‌های شوراها در فرصت باقی‌مانده، تصمیم‌گیری درباره موضوع سرنوشت شوراها براساس وظایف مصرح در قانون؛ استفاده از ظرفیت نمایندگان شوراها به‌منظور افزایش توان آن‌ها؛ بررسی رویه‌های متفاوت هیات‌های تطبیق با هدف تقویت جایگاه شوراها و تلاش برای نشان دادن شورای استان در فرصت باقیمانده در شأن و مقام استان فارس از پیشنهاد‌های وی بود.

 

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1508 کلیک ها  جمعه, 26 دی 1399 13:02
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا