باید ها و نباید های تمدید مجوز /بیکار شدن کارکنان دفاتر ماده 33 با تعطیلی این مراکز در شیراز

شهرداری شیراز با بیان اینکه  دفاتر ماده ۳۳ با هدف ثبت درخواست استعلام‌های مختلف تاسیس شده بود، اعلام کرد :از پانزدهم دی ماه سال جاری  خدمات دسترسی به سامانه‌ها ارائه نخواهد شد، که همین موضوع باعث شد سخنانی به معنای تعطیل شدن این دفاتر به میان بیاید.


به گزارش راستین آنلاین با توجه به اینکه  ۱۰۰ مرکز از این نوع در شیراز وجود دارد با قطع همکاری شهرداری شیراز، حدود ۸۰۰ نفر پرسنل که اغلب نیز مهندسان معماری و شهرسازی هستند بزودی بیکار خواهند شد.

بنا به این گزارش و با صحبت های کارمندان این  دفاتر ماده ۳۳  قطع خدمات شهرداری شیراز با این دفاتر و احتمال تعطیلی این مراکز در یکسال گذشته موجی از نگرانی را در بین شاغلین در این دفاتر ایجاد کرده است.

همچنین بعضی مسئولان شهری می گویند که پروژه شهروند سپاری،افزایش خدمات آنلاین و نارضایتی مردم از این دفاتر دلیل تمدید نشدن قرارداد فعالیت آنها بوده است و از این رو، مدیران شهری به دنبال ارتباط بی واسطه با شهروندان هستند.

در حالی که دست اندرکاران دفاتر ماده ۳۳  می گویند که قطع همکاری شهرداری با این مراکز خلاف قانون است و با این کار نه تنها شهروند سپاری رخ نمی دهد بلکه شهروندان با سختی‌های مضاعفی نیز روبه رو می شوند.

مهلت فعالیت دفاتر به پایان رسیده  

مشاور شهردار شیراز و رییس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی این شهرداری با اشاره به اینکه مهلت این دفاتر با شهرداری تا پایان سال 99 به اتمام می رسد گفت :موضوع شهروند سپاری در دستورکار مدیریت شهری شیراز قرار دارد. 

علاالدین ضیایی در ضمن اینکه مهلت ثبت درخواست این دفاتر از ابتدای مهرماه ۹۹ باید بسته می شده افزود : این تاریخ به ۱۵ دی ماه ۹۹ موکول شده و از این تاریخ ثبت درخواست در این دفاتر انجام نخواهد شد.

همچنین او ادامه داد: دفاتر ماده 33 باید تمام پرونده های در اختیار خود را تعیین تکلیف کنند و تا پایان سال جاری تمام  اموری که از مردم  در اختیارشان دارند و همچنین تسویه حساب ها را نیز به طور کل انجام دهند.

فضای مجازی برای شهروندان شیرازی 

ضیایی تاکید کرد: از دوشنبه ۱۵ دی ماه ۹۹ دسترسی های ویژه‌ای که شهرداری به دفاتر ماده ۳۳ داده بود حذف خواهد شد و شهروندان می توانند از فضای مجازی استفاده کنند. 

رئیس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری شیراز بیان کرد:همچنین  ثبت درخواست شهروندان از این پس براساس فرآیندی که تعریف شده انجام خواهد شد و  از این پس شهروندان شیرازی خودشان می توانند با استفاده از فضای مجازی ثبت درخواست استعلامات،پروانه،پایان کار و عدم خلافی ساختمان را انجام دهند.

 او همچنین با اشاره به اینکه  اگر شهروندانی نتوانند با استفاده از فضای مجازی ثبت درخواست کنند، اضافه کرد :این افراد می توانند با مراجعه به  کافی نت یا هر مرکزی دیگر برای کار اقدام کنند. 

مشاور شهردار شیراز فعالیت این دفاتر را در طول ۳ سال گذشته مجاز عنوان کرد و گفت: از سال ۹۶ و در پی مصوبه شورای چهارم شهر شیراز برخی از خدمات شهرداری به دفاتر ماده ۳۳ واگذار شده بود.

او با بیان اینکه  تاکنون ۳ بار مجوز ارائه خدمات شهرداری به دفاتر ماده ۳۳ تمدید شده است افزود : دیگر این موزه ها تمدید نخواهد شد. 

ضیایی در پاسخ به سوالی درباره بیکاری نیروهای بکارگیری شده در این مراکز در پی تعطیلی دفاتر گفت: در قرارداد منعقد شده با دفاتر ماده ۳۳ تعهداتی وجود دارد و از قبل به موسسین این دفاتر این موارد اعلام شده است.

گفتنی است در برنامه ششم و میزخدمت الکترونیکی به وضوح آمده که مردم باید بتوانند بصورت الکترونیکی با سازمان مربوط در ارتباط باشند و شهرداری شیراز اکنون در حال ایجاد کارتابل الکترونیکی برای شهروندان است.

 ارائه خدمات مهندسی ادامه دارد

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه ارائه خدمات در دفاتر ماده ۳۳ در پی مصوبه شورای چهارم شهر شیراز انجام شد اعلام کرد :و در این مصوبه محدودیتی نیز برای مدت فعالیت این مراکز پیش بینی نشده است. 

نوذر امامی افزود: با قطع خدمات شهرداری به این مراکز مشکلی برای ادامه فعالیت آنها وجود ندارد و این مراکز می توانند به ارائه خدمات مهندسی ادامه دهند. 

پیگیری کمیسیون معماری شورا برای بیکار شدن کارکنان این دفاتری 

او  اضافه کرد: با اشتغالزایی که در این دفاتر صورت گرفت  عده ای مهندس و فارغ التحصیل دانشگاهی به کار گرفته شدند. 

اما با تعطیلی این دفاتر مشکلاتی برای افراد کارکنان پیش خواهد آمد، که پیگیری این موضوع بزودی در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز مطرح خواهد شد.

امامی وعده داد: سعی داریم که خدمات دهی شهرداری به این دفاتر تعطیل نشود و باید این جوانان به کار خود ادامه دهند و اگر نمی توانیم مشکلی از این قشر برطرف کنیم نباید مشکل هم برای آنها ایجاد کرد.

وی با اشاره به تخلفات بعضی از دفاتر ماده ۳۳ شیراز در اخذ وجه نامتعارف از مردم گفت: کمیته ای راهبردی در مدیریت شهری شیراز تشکیل شده که می توان به تخلفات احتمالی بعضی دفاتر رسیدگی و برای آن جریمه اعمال کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز با بیان اینکه نباید به دلیل تخلفات بعضی دفاتر زمینه تعطیلی ۱۰۰ دفتر ماده ۳۳ شهرداری شیراز را فراهم کرد،افزود: به تخلفات افرادی که جرمی انجام می دهند باید رسیدگی شود اما نباید موجبات تعطیلی صد دفتر ماده ۳۳ و صدها پرسنل این مراکز را فراهم کرد.

او اظهار کرد که امیدوارم شهرداری شیراز  و شورا هم بزودی به این مساله رسیدگی تا مشکل ایجاد شده رفع شود.

مصوبه ای برای تعطیلی نیاز نیست

سخنگوی شورای شهر شیراز  گفت: براساس قانون مدت زمان فعالیت دفاتر ماده ۳۳ تمام شده و اکنون نیز تعطیلی این مراکز به مصوبه شورای شهر نیاز ندارد.

سعید نظری با بیان اینکه مدیریت شهری شیراز به دنبال افزایش خدمات الکترونیکی به شهروندان است ادامه داد: دفاتر ماده ۳۳ را شهرداری شیراز تعطیل نکرده بلکه دسترسی این مراکز به نرم افزارهای شهرسازی و مدیریت شهری از تاریخ ۱۵ دی ماه ۹۹ قطع خواهد شد.

او با اشاره به اینکه عملا دیگر الزامی برای حضور مردم در دفاتر ماده ۳۳ وجود ندارد و شهروندان بدون نیاز به مراجعه به این مراکز خودشان می‌توانند درخواست های خود را از طریق فضای مجازی ثبت کنند، اضافه کرد :پیشتر دفاتر ماده ۳۳ به اطلاعات شهرسازی سامانه سرا که متعلق به شهرداری شیراز است دسترسی داشتند اما از نیمه دی ماه ۹۹ این دسترسی های خاص متوقف شده است.

نارضایتی ها و دغدغه‌های پیرامون دفاتر ماده ۳۳ زیاد است 

نظری بیان کرد: نارضایتی عمومی از عملکرد دفاتر ماده ۳۳ زیاد است و از طرفی دیگر حدود ۸۰۰ نیرو در این مراکز مشغول فعالیت هستند که با تعطیلی این مراکز مشکلات زیادی برای این نیروها ایجاد خواهد شد.

او گفت: در این شرایط شیوع کرونا مردم می توانند بدون مراجعه حضوری به این دفاتر و شهرداری و با استفاده از فضای مجازی پاسخ درخواست ها و استعلامات را دریافت کنند.

عضو شورای شهر شیراز اظهار داشت: حذف بروکراسی ها و گلوگاه‌های سد راه خدمات رسانی به مردم امری است که در همه جای دنیا مرسوم است اما باید فکری نیز برای بیکار نشدن نیروهای شاغل در دفاتر ماده ۳۳ شود.

 
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1223 کلیک ها  چهارشنبه, 17 دی 1399 09:29
این مورد را ارزیابی کنید
(3 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا