• کمال گرایی آلمانی وسرعت ایرانی، نسخه تقویت سبز بودن شیراز؛

تصمیم سبز شهردار شیراز

راستین آنلاین:شاید زمانیکه تراموا برای اولین باردر  سال ۱۸۰۷ در راه آهن Swansea & Mumbles بریتانیا معرفی شد،یعنی زمانیکه که از اسب و قاطر برای کشیدن واگن ها استفاد می شد یاحتی زمانیکه تراموا های اسب بخار در قرن ۱۹ معرفی شدند و انواع برقی این واگن ها از سال ۱۸۸۱ در آلمان رونمایی شد،هیچ کس گمان نمی کرد در شهری که  آن روزها قسطنطنیه نامیده می شد، بعدها یکی از مدرن ترین و در عین حال تاثیر گذار ترین ترامواهای جهان درآن راه اندازی شود.

قسطنطنیه دیروز و استانبول امروز شهری است که فرهنگ شرق و غرب را درهم آمیخته است.
شهری که کوچه پس کوچه هاوبافت تاریخی آن شباهت های بسیاری به شهر شیراز دارد.
اما حالا این شهر ۳ خط تراموای اصلی دارد و استفاده از این وسیله نقلیه در استانبول یکی از بهترین راه ها برای کشف دنیای فرهنگ ها و دیدنی های آن به حساب می آید. 
در استانبول خط یک تراموا که Kabataş-Bağcılar نامیده می شود از دل بافت تاریخی و محلاتی نظیر سلطان احمد عبور می کند وضمن حمل گردشگران بسیاری باعث می شود تا مسافران آن بدون تحمل ترافیک سنگین بادیدن  گرند بازار، کاخ توپکاپی، ایا صوفیه، مسجد آبی برید ودیگر دیدنی های جذاب استانبول از حضور دراین شهر لذت برند.
استانبول شهری است که درآن برخلاف شهر شیراز برای توسعه حمل و نقل و بازگشایی گره های ترافیکی زیر گذر و رو گذرهای فراوان احداث نشده است و بافت تاریخی آن برای احداث خیابان و تعریض معابر تخریب نشده است و تراموا دراین شهر بسیاری از مشکلات حمل و نقل را حتی در باریک ترین معابر نیز حل کرده است.
اما حالا و درآستانه سال 2020 یعنی 139 سال پس از رونمایی از  اولین واگن های تراموا برقی در آلمان ،مسئولان یک شرکت آلمانی به شیراز را سفر کرده اند تا به کمک آنها به قول شهردارشیراز،شهر تاریخی شیراز اولین کلان شهرایران باشد که درآن تراموا راه اندازی خواهد شد.
حیدر اسکندر پور که براساس شعارهایش تلاش می کند بحث انسان محوری را در شیراز دنبال کند معتقد است به منظور کاهش ترافیک ناشی از عملیات اجرایی و افزایش رضایتمندی شهروندان،باید احداث تراموا در فازها و قطعات مختلف برنامه ریزی و اجرا شود. 
او که روز گذشته در دیدار با مسئولان شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین و رییس دپارتمان محیط زیست درسدن سخن می گفت،افزود: بهره برداری از فازهای مختلف تراموا و استفاده شهروندان از این وسیله حمل و نقل منجر به همراهی بیشتر مردم برای تکمیل پروژه تراموا می شود. 
شهردارشیرازبابیان اینکه اجرای پروژه تراموا در شیراز نتیجه تلاش شهرداری و استفاده از دانش و تجربه آلمانی است، افزود: در پروژه تراموای شیراز، هیات آلمانی نقش مشاور ارشد را دارد که مطالعات به تایید نهایی آنها می رسد وآنها بر نحوه اجرای پروژه نیز نظارت می کنند. 
اقدامی که به اعتقاد «توماس فلوگه» مدیرعامل شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین  (VCDB) کار و تصمیم شجاعانه ای  است و می تواند به شهرشیراز چهره جدیدی دهد. 
«فلوگه» با بیان اینکه شرکت مشاور حمل و نقل درسدن – برلین معتقد به اجرای پروژه تراموا در قطعات مختلف است، اضافه کرد: پیشرفت خوبی در زمینه اجرای تراموا در شیراز صورت گرفته است. 
وی نیز دردیدارش با شهردار شیراز  ضمن تاکید بر اینکه طراحی و مطالعات و خریداری سیستم ها و تجهیزات باید به صورت موازی انجام شود، گفت: کمال گرایی آلمانی و سرعت ایرانی باید در کارها ادغام شود تا پروژه با سرعت بیشتری وارد مرحله اجرا شود. 
اما رییس دپارتمان محیط زیست درسدن (شهری که دارای یکی از کارامدترین سیستم های تراموا در اروپا است و از جمله شهرهای تاریخی و گردشگرپذیر آلمان محسوب می شود. ) که معتقد است  اجرای قطعه اول تراموا در شیراز، فرصتی مناسب برای تعامل و همکاری بین بخش های مختلف مدیریت شهری و ادارات سطح این شهر است نیزبر این باور است که این کار مشترک می تواند کیفیت جدیدی از همکاری را نه تنها بین درسدن و شیراز بلکه بین ادارات مختلف شیراز تعریف کند. 
«کریستین هرمان کورندورفر» نیزدر این دیدار تصمیم شهردار شیراز مبنی بر اجرای تراموا را تصمیم بسیار شجاعانه ای دانست و افزود: پس از تعامل و مذاکره با هیات شهرداری شیراز در درسدن شاهد سازماندهی و برنامه ریزی هیات شیرازی برای انجام امور مربوط به تراموا بودیم که این موضوع جای تقدیر دارد. 
وی خاطرنشان کرد: حضور در شیراز و برگزاری جلسات مختلف با شهردار، معاونت حمل و نقل و ترافیک و معاونت خدمات شهری شهرداری شیراز ضامن پیشرفت کار و توافق برای برداشتن گام های بعدی است. 
تراموا به علت تاثیری که بر میزان ترافیک می گذارد، نیازمند آمادگی و اطلاع رسانی به شهروندان در راستای استفاده کمتر از خودروهای شخصی است،این سیستم یک سیستم حمل و نقل کلان است که باید برای اجرای آن به جزییات بسیاری توجه شود. 
حالا به نظر می رسد با تصمیم شهردار شیراز و همکاری مدیران شرکت درسدن – برلین دیگرلازم نیست  برای باز گشایی گره های ترافیکی در شهر شیراز منتظر ساخت روزگذر، زیرگذروحتی پل کابلی و تقاطع غیر همسطح باشیم.
تصمیمی که اگر عملیاتی شود می تواند خصوصیت سبز بودن شیراز را تقویت کند. 
انتهای پیام /  101
1422 کلیک ها  چهارشنبه, 03 مهر 1398 02:50
این مورد را ارزیابی کنید
(6 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا