آیا طلسم بزرگترین پروژه فعال راهسازی کشور توسط استاندار فارس می شکند؟

راستین آنلاین:آزاد راه شیراز به اصفهان یکی از بزرگترین پروژه های عمرانی کشور محسوب می شود.

این آزاد راه  به منظور کوتاه شدن فاصله بین دو شهر تاریخی و توریستی  شیراز و اصفهان به میزان 140 کیلومتر و کاهش مدت سفر به میزان یک ساعت و نیم  ، کاهش مصرف سوخت به میزان 136 میلیون لیتر در سال ، کاهش تصادفات در مسیر کریدور شمال به جنوب در دو باند مجزا به طول 222 کیلومتر در حال احداث است.

با احداث این آزادراه در دو استان فارس  – اصفهان  و شرایط مالی ساکنین این دو استان از یک سو و اقتصادی بودن حرکت در آزادراه برای خودروهای عمومی باعث استفاده غالب مسافرین بین دو استان می گردد.

از طرف دیگر با احداث آنتن آزادراه اصفهان – شیراز- یاسوج به شبکه آزادراهی کشور و فراهم آمدن ارتباط ایمن شرقی – غربی از طریق این آزادراه ، شرایط مناسب تری برای رشد و توسعه اقتصادی – اجتماعی دو منطقه بوجود خواهد آمد.

عملیات احداث این آزادراه در هفت قطعه و در قالب دو قرارداد مشارکت پیمانکاری ، حدود یک دهه است که توسط شرکت راهسازی و عمران ایران و شرکت سد و عمران پارس گستر در دست انجام است.

خبر امیدوار کننده استاندار

درحالیکه انتخاب عنایت الله رحیمی به عنوان استاندار فارس با عث شد تا امیدواری ها درخصوص توسعه طرح های عمرانی در استان فارس بیش از پیش مطرح شود،حالا خبر های خوبی از این پروژه به گوش می رسد.

اوایل هفته جاری بود که استاندار فارس ،خبر از پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه آزاد راه شیراز-اصفهان داد و گفت: پیش بینی می شود که سرعت اجرای این پروژه در آینده افزایش یابد.

رحیمی در حالی از این پیش بینی امیدوار کننده سخن گفت که بسیاری از تحلیلگران سال 98 را سالی سخت در حوزه اقتصاد می دانند.

اما او که درحاشیه بازدید از این پروژه سخن می گفت از در حضور رئیس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از درخواست های ما از اعضای این کمیسیون این است  که پروژه هایی که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند را در بحث تخصیص بودجه و بازگشت سرمایه گذاری انجام شده به اقتصاد کشور در اولویت قرار دهند که در این زمینه توانستیم قول های مساعدی را بگیریم.

رحیمی  ادامه داد: یکی از این پروژه ها، آزادراه شیراز – اصفهان است که با توجه به درصد پیشرفت فیزیکی آن، بانک ها قول مساعد برای پرداخت تسهیلات را داده اند.

وی ادامه داد: با توجه به این حمایت ها و همچنین آورده یکی از شرکت های  پیمانکار پروژه یعنی موسسه خاتم الاوصیا، پیش بینی می شود که در آینده سرعت اجرای پروژه بیشتر شود.

رحیمی در این بازدید افزود: بر اساس قرارداد، یک هزار و 200 میلیارد تومان هزینه اجرای آزادراه شیراز – اصفهان است که سهم دولت پرداخت شده و با افزایش آورده شریک پروژه سرعت کار افزایش خواهد یافت.

تکمیل آزاد دراه شیراز –اصفهان  تا پایان سال مالی 1398

پس از صحبت های استاندار فارس در روزهای ابتدایی هفته جاری حالا معاون عمرانی او نیز پالس های مثبتی را خصوص این پروژه صادر می کند.

محمود رضایی  که  امروز چهارشنبه در حاشیه بازدید از این پروژه در حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ومدیرعامل شرکت ساخت توسعه و زیر بنا های کشور،رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  و چند تن از نمایندگان مردم فارس در  مجلس شورای اسلامی سخن می گفت از اتمام این پروژه عظیم تا پایان سال مالی 1398 خبر دادو افزود:تمام تلاش مجموعه مدیریتی استان براین است که این پروژه در 4 ماهه  نخست سال آینده افتتاح و به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت توسعه زیر بناهای کشور نیز در این بازدید از فعالیت هزار نیروی کاری در 178 جبهه کاری با استفاده از بیش از 2 هزار دستگاه ماشین آلات دراین پروژه خبر داد وبا تاکید بر تامین به موقع منابع اعتباری مورد نیاز از سوی دولت و بخش خصوصی بیان داشت: ظرفیت و امکانات اجرایی در این پروژه کافی است به نحوی که 5 دستگاه کارخانه تولید آسفالت، 13 دستگاه ماشین سنگ شکن و تولید مصالح در این پروژه فعال است و در صورت تامین به موقع اعتبارات این پروژه تا پایان سالجاری آماده بهره‌برداری می‌شود.

خیرالله خادمی  پیشرفت  با تایید حرف استاندار فارس در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه افزود: در حال حاضر زیرسازی این پروژه 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و روسازی کل پروژه نیز با 45 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

وی  در خصوص روسازی این آزاد گفت:آزاد راه  شیراز- اصفهان  نخستین آزادراه کشور است که روسازی بتنی  در 54 کیلومتر آن حدفاصل ایزدخواست تا آباده اجرایی می‌شود و در حال حاضر 16 کیلومتر آن به اتمام رسیده و عملیات آسفالت نیز در 35 کیلومتر تکمیل شده است.

خادمی حجم عملیات خاکی صورت گرفته در این پروژه را 52 میلیون و 788 هزار مترمکعب عنوان کرد و افزود: 842 هزار و 780 متر مکعب بتن ابنیه فنی، احداث بیش از 571 پل زیر 10 متر و 46 پل بزرگ، 289 هزار متر مربع روسازی بتنی و 6 میلیون و 300 هزار تن مصالح سنگی بخشی از اقدامات صورت گرفته در این پروژه محسوب می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی احداث این آزادراه را موجب صرفه‌جویی بیش از 1200 میلیارد ریالی با کاهش مصرف سوخت، استهلاک ماشین‌آلات و تصادفات جاده‌ای اعلام و تاکید کرد: این آزادراه به طول 338 کیلومتر زمان سفر را نسبت به مسیر فعلی 2 ساعت کاهش می‌دهد.دکتر رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس   نیز با بیان اینکه  این پروژه که با مشارکت د‌‌‌‌‌ولت و قرارگاه خاتم الاوصیاء به عنوان سرمایه‌گذار به صورت سهم مساوی د‌‌‌‌‌ر حال اجراست  که د‌‌‌‌‌ر این زمینه د‌‌‌‌‌ولت کل سهام خود‌‌‌‌‌ را طبق قرارد‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌ به قیمت روز پرد‌‌‌‌‌اخت کرد‌‌‌‌‌ه است و قرارگاه نیز بخشی از سهم خود‌‌‌‌‌ را پرد‌‌‌اخت کرد‌‌‌‌‌ه و بخشی از آن باقی‌ماند‌‌‌‌‌ه و فعالیت‌های خوبی د‌‌‌‌‌ر این زمینه صورت گرفته است.

وی با اشاره به این که پروژه آزاد‌‌‌‌‌راه شیراز- اصفهان تنها پروژه فعال آزاد‌‌‌‌‌راهی د‌‌‌‌‌ر کشور است، افزود‌‌‌‌‌ توان اجرایی ما برای ساخت آزاد‌‌‌‌‌راه خوب است و با تلاشهای مسئولین ارشد استان از استاندار فارس نمایندگان مردم درمجلس  و مسئولین کشوری می‌توانیم  ضمن رفع موانع مالی موجود آن را به سرعت اجرا کنیم.

حالا در شرایطی که هنوز عمر استانداری رحیمی به 4  ماه نرسیده است و شرایط مالی کشور به اذعان بسیاری از کارشناسان در شرایط خاصی است،اخبار امیدوارکننده در خصوص این پروژه بزرگ می تواند اخبار خوشحال کننده برای استان فارس باشد،اخباری که شاید با تحقق آن استاندار بتواند طلسم ده ساله این پروژه را بشکند.

انتهای پیام /  101
2816 کلیک ها  چهارشنبه, 11 ارديبهشت 1398 17:32
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا