اخبار کوتاه جهاد کشاورزی استان فارس

اخبار کوتاه جهاد کشاورزی استان فارس
   
اخبار کوتاه جهاد کشاورزی استان فارس |||| ||||

اخبار جهاد کشاورزی استان فارس را با ما دنبال کنید .

آغاز کشت سیاهدانه در مرودشت

به گزارش راستین آنلاین مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت دو هکتار سیاهدانه در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود؛ کشت این محصول به پنج هکتار افزایش یابد.
 کاووس همتی با اشاره به اینکه کشت این گیاه دارویی در دو فصل پائیز و بهار انجام می‌شود، افزود: کشت این گیاه از آذر ماه آغاز شده و تا اواخر دی ماه امکان پذیر است. 
همتی با بیان اینکه کشت و تکثیر سیاه دانه به صورت بذری انجام می‌شود، تصریح کرد: در کشت مکانیزه سه تا چهار کیلو گرم و در کشت به صورت بذر پاشی ۱۰ کیلوگرم بذر مورد نیاز است.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال های گذشته نیز سیاه دانه در این منطقه کشت شده و عملکرد مناسبی داشته است، یادآور شد: اقلیم مناسب، کیفیت آب و حاصلخیزی خاک در اکثر نقاط شهرستان شرایط را برای کشت اکثر گیاهان دارویی خصوصا سیاه دانه فراهم کرده است.
وی با تاکید بر اینکه سیاه دانه دامنه وسیع PH اسیدی تا بازی را تحمل می‌کند، اضافه کرد: کشت این گیاه در نقاط مختلف شهرستان با اسیدیته‌های مختلف امکان پذیر است.
سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود و این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند.

بزرگترین سایت تولید کمپوست محلی در مرودشت راه اندازی شد

رئیس مرکز جهاد کشاورزی درودزن از تولید 150 تن کمپوست غنی شده محلی با استفاده از کاه و کلش برنج و گندم در درودزن از توابع شهرستان مرودشت خبر داد.

 روح الله عزیزی اظهار کرد: در این سایت 90 تن کود دامی، 25 تن تفاله شیرین بیان، 35 تن کاه و کلش برنج و سایر مواد آلی به کار گرفته شده است.

  او با بیان اینکه مرودشت بزرگترین تولید کننده برنج و گندم در استان فارس محسوب می شود، هدف از راه اندازی این سایت را به کار گیری کاه و کلش این محصولات در راستای افزایش ماده آلی خاک عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه سایت مذکور با همکاری یکی از کشاورزان پیشرو منطقه با هدف استفاده از بقایای گیاهی مزارع گندم و برنج راه اندازی شده است، تصریح کرد: استفاده از کاه و کلش برنج برای اولین بار در این منطقه در تهیه کمپوست از نکات قابل توجه در تهیه کمپوست تولیدی است.

عزیزی با اذعان به اینکه سالانه بیش از صد هزار تن کاه و کلش در مزارع شهرستان تولید می شود که یا به صورت خوراک دام مصرف می شود و یا در سطح مزارع سوزانده می شود، اضافه کرد: با توسعه روش های تولید کمپوست و افزودن آن به مزارع کشاورزی می توانیم ضمن جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی به افزایش ماده آلی و حفظ حاصلخیزی خاک، افزایش بهره وری، کمک به تغذیه بهینه محصولات زراعی و تولید محصول سالم دست یابیم.

۱۰۰هزار متر مربع تغییر کاربری غیر مجاز در مرودشت تخریب شد

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تخریب ۱۱ مورد ساخت و ساز غیر مجاز اعم از دیوارکشی، فنس کشی محوطه سازی و آلاچیق در سطح صد هزار مترمربع (ده هکتار ) در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

 کاووس همتی اظهار کرد: عملیات تخریب در روستای حسن آباد سنجرلو از توابع شهرستان مرودشت بود که مورخ بیست و هشتم آذر ماه با بهره گیری از یک دستگاه لودر متعلق به اداره راهداری به مرحله اجرا درآمد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس افزود: عملیات مذکور در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی کشاوزی و با کسب مجوزهای قانونی از سوی مراجع قضایی با حضور نماینده دادستان، یگان امداد نیروی انتظامی و کارکنان اداره امور اراضی اجرایی شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت ضمن تشکر از همکاری ادارات ذیریط، از جمله دادستانی، فرماندهی نیروی انتظامی، اداره راهداری و شهرداری یادآور شد: با تشدید نظارت و مبارزه با تغییر کاربری‌های غیر مجاز، صیانت از اراضی کشاورزی با جدیت بیشتر در حال پیگیری است.

کشت قدومه شیرازی در مرودشت آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت 42 هکتار قدومه شیرازی در این شهرستان خبر داد و گفت: پیش بینی می شود بالغ بر صد هکتار قدومه کشت شود.

 کاووس همتی اظهار کرد: کشت قدومه از آذر ماه آغاز و تا اسفند ماه ادامه دارد و نیمه دوم خردادماه سال آینده نیز برداشت می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: کاشت این گیاه به صورت مکانیزه انجام می شود و میزان بذر مصرفی ده کیلو گرم در هکتار است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه دوره رشد قدومه کوتاه است و نیمی از آب مورد نیاز خود را از بارش های احتمالی در زمستان و بهار دریافت می کند، ابراز کرد: این گیاه کم آبر است و مناسب کشت در اراضی دیم و کم آب است.

همتی، آبیاری کم و سودآوری زیاد را می توان از جمله فواید و مزایای مهم در جهت کشت این گیاه دارویی عنوان کرد.

 از بذر قدومه همراه با بذر گیاهان دارویی دیگر در درمان بیماری‌های تنفسی، گلو درد و سرفه استفاده می‌شود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
287 کلیک ها  شنبه, 04 دی 1400 12:24
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا