عزت‌الله رئیسی اردکانی چهره برتر حوزه آب کشور در سال گذشته شد

عزت‌الله رئیسی اردکانی چهره برتر حوزه آب کشور در سال گذشته شد
   
عزت‌الله رئیسی اردکانی چهره برتر حوزه آب کشور در سال گذشته شد |||| ||||

عزت‌الله رئیسی اردکانی، استاد گروه آبشناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز، به عنوان چهره برتر حوزه آب کشور در سال ۱۳۹۹ برگزیده شد.

به گزارش راستین آنلاین همزمان با برگزاری ششمین بزرگداشت روز ملی آب از سوی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران، چهره‌های اثرگذار آب کشور در سال ۹۹ معرفی شدند که در این میان عزت‌الله رئیسی اردکانی، استاد دانشگاه شیراز و مشاور علمی و عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان فارس به‌عنوان برترین افراد اثرگذار به خاطر فعالیت‌های فرهنگی و علمی معرفی شد.

در این همایش رئیسی، عضو شورای تحقیقات کارست کشور، عضو کمیته بین‌المللی کارست و عضو اتاق بازرگانی استان فارس در بخش منتخبان چهره‌های علمی معرفی شد.
 
از دلایل انتخاب رئیسی می‌توان به فعالیت‌های فرهنگی و عملی او در سال‌های متوالی در حوزه آب در داخل و خارج از کشور اشاره کرد.
 
 رئیسی، تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه شیراز گذرانده و دکترای مهندسی آبشناسی را از دانشکده مهندسی دانشگاه ایالتی کلرادو آمریکا دریافت کرده است.
 
او از سال ۱۳۶۱ تاکنون استاد گروه آبشناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز و از سال ۱۳۸۸ استاد گروه زمین‌شناسی زیست‌محیطی نیز بوده است و به مدت دوسال به عنوان استاد همکار در بخش زمین‌شناسی دانشگاه ایالتی کنتاکی غربی همکاری داشته است.
 
فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی وی شامل ۸۳ مقاله ISI ، ۷ کتاب، ۴۱ مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی، ۱۱۰ مقاله در کنفرانس‌های داخلی است.
 
رئیسی در چندین طرح پژوهشی یونسکو (IGCP) شرکت فعال داشته و مدرس دوره‌های یونسکو در زمینه کارست در چین و ترکیه بوده است.
 
مهم‌ترین ویژگی‌های فعالیتهای پژوهشی او انجام تحقیقات بنیادین و کاربردی مورد نیاز کشور است که اکثراً برای اولین بار در ایران انجام شده است و شامل بررسی پتانسیل فرار آب از سدهای کارستی، اثر گنبدهای نمکی و سازندهای تبخیری برروی کیفیت منابع آب و روش‌های بهبود کیفیت، طراحی جدید تغذیه مصنوعی حوضچه‌ای، تعیین حریم هیدروژئولوژیکی تخت جمشید، منشا آب‌های شور آبخوانهای عمیق مخزن گاز کنگان، تغییرات آب و هوایی جنوب ایران و اثر آن بر منابع آب، روش‌های کاهش بحران آب، آلاینده‌های آب‌های زیرزمینی و دریاچه‌ها، علل خشکی دریاچه‌ها و روش‌های تسکین آن و دستورالعمل تعین آب ژرف است.
 
رئیسی تا کنون پنج پژوهش بنیادی با نوآوری در سطح جهانی انجام داده که در مجلات ISI منتشر شده است. پژوهش اول ارائه روش جدید محاسبه بیلان آب سازنده‌های کارستی بدون نیاز به احداث گمانه و چاه در داخل این سازندها، پژوهش دوم تعیین سن آب چشمه‌های کارستی بدون استفاده از ایزوتوب‌ها که دقت آن نیز بسیار بیشتر است. پژوهش سوم محاسبه ضریب تغذیه در سازندهای کارستی است. پژوهش‌های چهارم و پنجم هیدروژئولوژی گنبدهای نمکی و آبخوان‌های تحت فشار عمیق زیر مخازن نفت و گاز بوده است، علل خشک‌شدن دریاچه‌های طشک-بختگان، مهارلو، ارژن و پریشان را مطالعه کرده و روش‌های باسازی دریاچه را ارائه داده است.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
791 کلیک ها  دوشنبه, 22 آذر 1400 17:45
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا