اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس / از تولید تا برداشت

اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس / از تولید تا برداشت
   
اخبار کوتاه جهاد کشاورزی فارس / از تولید تا برداشت |||| ||||

اخبار مهم و کوتاه جهاد کشاورزی را با ما دنبال کنید .

اجرای طرح بهبود تغذیه زنان روستایی و ایجاد باغچه های خانگی در کازرون

مسئول آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: طرح بهبود تغذیه جامعه زنان روستایی و عشایری در 6 روستای این شهرستان در حال اجراست.
به گزارش راستین انلاین وحید نیاکان اظهار کرد: این طرح با ایجاد 8 باغچه خانگی در قالب سایت الگویی ترویجی به مساحت ۱۰۰ متر مربع اجرا شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: طرح بهبود تغذیه زنان روستایی و ایجاد باغچه خانگی با تاکید بر اصلاح الگوی غذایی خانوار روستایی و تولید محصول سالم بر اساس تفاهم نامه فی مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی، از سال 1398در شهرستان کازرون در دست اجرا است.
نیاکان افزود: در این طرح سعی بر آن است با اجرای باغچه های خانگی و بصورت عملی، با تاکید بر تولید محصول سالم، راهکارهای کاهش مصرف نهاده های شیمیایی اعم از، کود و سم را به جامعه هدف، یعنی زنان روستایی آموزش داد.
مسئول آموزش و ترویج جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: برگزاری دوره های مهارتی با عنوان اصول احداث باغچه های خانگی همراه با توزیع بذور سبزیجات، کارت زرد و تهیه بسته های آموزشی بهبود تغذیه زنان روستایی را از برنامه های مشترک شبکه بهداشت و درمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون در زمینه اجرای این طرح است.
 
 
رتبه اول جهادکشاورزی نی ریز در ایجاد اشتغال 
مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: این مدیریت در سال گذشته با ثبت 350 فرصت شغلی و پیشرفت فیزیکی 203 درصدی نسبت به سهمیه ابلاغی، رتبه اول ایجاد اشتغال را در میان ادارات شهرستان نی‌ریز کسب نمود.
 علیرضا بصیری در همین زمینه افزود: در سال جاری نیز با وجود پنج‌ماه مانده به پایان سال؛ با ثبت 293 فرصت شغلی، 100 درصد سهمیه ابلاغی "ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی" این شهرستان محقق شده است.
وی تصریح کرد: اشتغال ایجاد شده شامل 63 فرصت شغلی دائم و 230 مورد اشتغال موقت است.
او با اشاره به اینکه شهرستان نی‌ریز قطب باغی استان فارس است، اظهارکرد: زیربخش باغبانی با 247 فرصت شغلی بالاترین سهم اشتغالزایی را به خود اختصاص‌داده و زیربخش‌های امور فنی و زیربنایی و اموردام به‌ترتیب با ایجاد 26 و 20 فرصت شغلی جدید در رتبه‌های دوم و سوم قرارگرفته‌اند. 
بصیری ابرازکرد: سرمایه‌گذاری در زمینه تکمیل و توسعه زنجیره تولید، فرآوری محصولات کشاورزی به‌ویژه پسته، انار، انجیر و کاشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و آنغوزه می تواند نقش ویژه‌ای در رشد اشتغال و رونق تولید این شهرستان ایفا کند.
 
 
انار ارسنجان روانه بازار شد 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آغاز برداشت انار در این شهرستان خبر داد و گفت: سالانه بالغ بر ۲۲ هزار تن انار در این شهرستان برداشت و روانه بازار می شود. 
 سید ناصر حسینی خرمی تصریح کرد: به دلیل تنوع ارقام، برداشت انار در این شهرستان از اوایل شهریور ماه با برداشت ارقام زودرس مانند شیرین شهوار و پوست قرمز آغاز و تا اواخر آبان ماه با برداشت ارقام دیررس شامل ارقام شیشه کپ فردوس، رباب، زردانار، می خوش و ملس ادامه دارد. 
وی اظهارکرد: شهرستان ارسنجان با دارا بودن ۱۵۵۰ هکتار باغ انار یکی از قطب های مهم تولید این محصول در استان فارس است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه انار ارسنجان به‌طور ارگانیک و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید می‌شود؛ از طعم و کیفیت بالایی برخوردار است و علاوه بر مصارف داخلی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیزصادر می شود.
حسینی خرمی متوسط عملکرد انار در باغ های این شهرستان را ۲۰ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: به دلیل خشکسالی و طغیان آفت کرم گلوگاه میزان تولید انار در این شهرستان کاهش چشمگیری داشته است.
وی در همین خصوص یادآور شد: با توجه به کیفیت بالا و مقاومت ارقام جدید رباب و واندرفول به آفتاب سوختگی و کرم گلوگاه، تسهیلات و یارانه نهال برای توسعه کشت این ارقام در نظر گرفته شده و تا کنون حدود نیم هکتار به کشت رقم واندرفول در این شهرستان اختصاص یافته است.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
351 کلیک ها  سه شنبه, 04 آبان 1400 13:18
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا