معما در بین الحرمین چانه زنی در میدان فاطمی

معما در بین الحرمین چانه زنی در میدان فاطمی
   
معما در بین الحرمین چانه زنی در میدان فاطمی |||| ||||

داستان از آنجا آغاز شد که گروه اکثریت شورای شهردست به انتخاب شهرداری برای شهر شیراز زدند که گروه اقلیت اما هم فکر خود روی شیوه انتخاب از یک سوء و نفر منتخب از سویی دیگربحث های جدی داشتند.

به گزارش راستین آنلاین ،چهارشنبه سوم شهریور ماه بود که 8 تن از اعضای شورای اسلامی شهرشیراز دردوازدهمین جلسه فوق العاده دور ششم این شورا،با اعتماد به سیداحسان اصنافی اورا به عنوان شهردارمنتخب شیرازمعرفی کردندتا اومدت زمانی را که قرار بود به عنوان نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی این شهر بگذارندرابه عنوان شهرداراین شهرپشت سربگذارد.

توپ پر اسدی

انتخاب اصنافی گرچه خوشحالی را به اردوگاه شاناآورد، اما از ابتدا با واکنش های تندی درصحن شوراروبروشد.اگر از انصراف دقیقه نودی یکی دو تن از کاندیدا های شهردارشدن در شیراز در آن روز به عنوان اعتراض بگذریم نمی توان از توپ پر یکی از نفراتی که به شدت به این انتخاب واکنش نشان داد گذرکنیم.

محمدحسن اسدی که خیلی هااز اوبه عنوان یکی از سرد و گرم چشیده ترین اعضای این شورا یاد می کنند،درصحن شورا با انتقاد از شیوه انتخاب شهرداربا انتقادازبرگزاری محفل هایی که او آنها را خصوصی دانست،گفت:« گویا انتخاب شهردار و قائم مقام وی از دیشب در محفلی غیررسمی قطعی شده و که اگر چنین است وقت ما را بیهوده نگیرید.»

او که ترجیح داد در زمان قانونی اش برای طرح سئوال از اصنافی به عنوان کاندیدای تصدی پست شهرداری به انتقادتلویحی ازاعضای شانای شورای شهر بپردازد،به انتشار پیامی در شامگاه سه شنبه دوم شهریور با موضوع انتخاب شهردارتوسط تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در یک محفل خصوصی در یکی از حسینیه های شیرازاشاره کرد و افزود:« اگر فرایند پیش رو موجب انتخاب آقای اصنافی شود دستگاه‌های بالادستی این انتخاب را نمی‌پذیرد.»

اسدی معتقدبود که اگر فرایند پیش رو موجب انتخاب اصنافی شود دستگاه‌های بالادستی این انتخاب را نمی‌پذیرد،اگرهم حکم او به عنوان شهردارصادرشود،نهایتا پس از مدتی عزل خواهدشد.

ادامه تنش، انتشار یک نامه دیگر در فضای مجازی،تکذیب سخنگو

در هر حال علیرغم انتقاد تند اسدی و هشدار او مبنی بر عدم احرازشرایط لازم برای تصدی پست شهرداری توسط اصنافی ،نام این مهندس 41 ساله به عنوان شهردار منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز به میدان فاطمی تهران رفت تا احمد وحیدی صدورحکم او را در پوشه دردست اقدام قراردهد.

پوشه ای که به نظرمی رسد با وجود یک پرونده تقریبا مشابه آن هم درشهری همچون تهران ،در همین ابتدای کار سردار شیرازی ،به یکی از پرچالش ترین تصمیمات سردارتبدیل خواهدشد.

درچنین شرایطی بود که انتشارتصویریک نامه  که به نظرمی رسید از سوی وزارت کشورخطاب به رئیس شورای شهرشیرازصادرشده است،برحاشیه های انتخاب شهردار در شیراز افزود.

در این نامه که ظاهراازروی صفحه یک رایانه گرفته شده و در فضای مجازی پخش شده بود،برعدم تایید حکم شهردارشدن اصنافی تاکیدشده و از مهدی طاهری خواسته شده بود تا دراسرع وقت نسبت به انتخاب و معرفی نفرواجد شرایط احراز این مسئولیت اقدام کند.

گرچه صحت این نامه به دلیل عدم نمایش امضاء فردخاصی در آن مورد تردید بود،اماانتشارهمین نامه پرتردیدنیزکافی بود تا حاشیه های انتخاب ششمین ساکنین ساختمان عریض و طویل دربین الحرمین شیراز همچنان با معمای شدن یا نشدن روبروباشد.

این در حالی بود که سخنگوی شورای اسلامی شهرشیراز بالافاصله نسبت به آن واکنش نشان داد و عدم تایید حکم اصنافی را توسط وزارت کشورتکذیب کرد.

علی اکبرسلطانی باردخبرعدم احرازصلاحیت اصنافی به عنوان شهردارمنتخب شورای ششم شهر شیراز گفت:تا این لحظه هیچگونه مکاتبه ای ازسوی وزات کشور یا استانداری فارس مبنی برعدم احرازصلاحیت اصنافی به دست شورای شهرشیرازنرسیده است.

وزیرهم دست به نامه نوشتن شد

درچنین شرایطی بودکه وزیر کشور هم برای حل معمای شهرداری ها در کلان شهرها دست به نامه شد واز معاون اول رئیس جمهورخواست تا درحل این معما به او کمک کند.

احمدوحیدی در نامه ای که به مخبرنوشت با اشاره به آیین نامه اجرایی شرایط احرازتصدی سمت شهردار(موضوع مصوبه 39956 مورخ 11/6/1377 ) گفت:«برخی از شوراهای اسلامی شهرهای کشورنسبت به انتخاب افرادباسابقه مدیریت مطلوب و دارای شایستگی احرازتصدی سمت شهرداراقدام می نمایندولی بدلیل محدودیت سوابق اجرایی ومدیریتی ومدارک تحصیلی درآئین نامه جاری امکان استفاده ازخدمات و توانمندی های ایشان میسر نمی باشد»

وزیرکشوردرادامه این نامه به  معاون اول رئیس جمهورپیشنهاد داده بود تا با اصلاح تبصره 3 بندج ماده 3 این آئین نامه عبارت «بدون داشتن سابقه اجرایی صرفا برای شهرداری های شهرهای زیر 10هزارنفرجمعیت و حذف و عبارت با هررشته تحصیلی و سوابق مدیریتی به جای آن »به حل معمای هایی نظیرمعمادر بین الحرمین شیرازکمک کند.

انتشار یک نامه دیگر

درچنین بحبوحه ای بازهم انتشاریک نامه برپیچیده تر شدن فرایند معرفی شهردارشیراز افزود.

در نامه ای که مهدی طاهری به عنوان رئیس شورای اسلامی شهرشیرازامضاء و برای وزیر کشور ارسال کرده بودبه پاسخ مدیرکل دفترامورشوراهای اسلامی شهرو روستای وزارت کشور اشاره شده بود وبه گونه ای تذکر وارخطاب به وحیدی گفته شده بود،نامه عدم احراز صلاحیت شهردارمنتخب شیرازصرفا باید با امضاء وزیرکشوربرای شورای اسلامی این شهرارسال شود.

طاهری دراین نامه، امضای نامه وزارت کشور، توسط این مدیرکل وزارتی را دارای ابهام دانست و از وزیر کشور خواسته بود تا بارفع این ابهام و احتمالا ارسال نامه با امضاء شخص وزیر کشورزمینه اقدام مقتضی بعدی توسط شورای اسلامی شهر شیراز را فراهم سازد.

حالا حدود دو هفته از معرفی اصنافی به عنوان شهردارمنتخب شورای ششم شهرشیراز می گذرد،تلاش اعضای لیست شانا برای صدورحکم اصنافی از یک سو و رایزنی برخی نمایندگان مردم این شهر درمجلس و تعداددیگری از اعضای شورای اسلامی شهر شیرازبرای جلوگیری از صدورحکم اصنافی از سوی دیگر باعث شده تا معمای انتصاب شهردارشیرازهمچنان لاینحل باقی بماند.

معمایی که قطعا تا چند روز آینده حل آن مشخص خواهد کرد، زور آنچه مخالفان شهردارشدن اصنافی ازآن به عنوان «جریان پدرخوانده»یادمی کنند بیشتر خواهد بودیا توان مخالفان این جریان در قانع کردن وزیرکشور!

انتهای پیام /  علیرضا صمدی
532 کلیک ها  دوشنبه, 23 اسفند 1400 10:53
این مورد را ارزیابی کنید
(5 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا