شرکت‌های دانش بنیان با تغییر نگاه مدیران طی سال های گذشته رشد و توسعه یافته اند

شرکت‌های دانش بنیان با تغییر نگاه مدیران طی سال های گذشته رشد و توسعه یافته اند
   
شرکت‌های دانش بنیان با تغییر نگاه مدیران طی سال های گذشته رشد و توسعه یافته اند |||| ||||

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری تاکید کرد که طی سال‌های اخیر شاهد تغییر نگاه مدیران دولتی و دانشگاهی به موضوع ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان  بودیم که باعث  نرخ رشد خوبی در این حوزه بوده است.

سورنا ستاری سه‌شنبه ۲۲ تیرماه در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری فارس، وظیفه دولت را ایجاد زیرساخت برای ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه دانست و قبول کرد که هنوز در این بخش کمبودهایی هم وجود دارد.

ستاری در عین حال خاطرنشان کرد که بخشی از کمبود زیرساخت، به دلیل پتانسیل بالای اقتصاد دانش‌بنیان بوده و یکی از مسائل مهم اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد زیست بوم دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

او افزود: هم تعداد شرکت‌ها و هم توسعه‌ای که در حوزه نوآوری رخ داده رشد و توسعه داشته و امید است که جهش خوبی امسال و سال آینده رخ دهد.

معاون رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اتفاق خوب دیگر تغییر دیدگاه مدیران دولتی و دانشگاهیان به شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آور است، گفت: دیدگاه مدیران دولتی و دانشگاهیان تغییر و جهت‌گیری به سمت این شرکت‌ها توسعه پیدا کرده است اما هنوز تا آنچه که مطلوب است، فاصله داریم.

ستاری ادامه داد: در استان فارس شرکت‌های زیادی در حال کار هستند و امروز این توسعه به شکلی است که در حوزه‌های دفاعی، نیازمندی‌ها از طریق این شرکت‌ها تامین می‌شود.

او با بیان اینکه کار دولت ایجاد زیرساخت است، عنوان کرد: با وجود تامین زیرساخت‌ها باز هم کمبودهایی وجود دارد و این به دلیل این است که پتانسیل اقتصاد دانش بنیان زیاد است اما مهم ایجاد زیست بوم دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهور با تاکید بر ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز گفت: این سرمایه‌گذاری می‌تواند تعداد شرکت‌های نوآور را بالا ببرد و اگر این اتفاق بیفتد ما نیز زیرساخت‌ها را توسعه می‌دهیم.

ستاری در خصوص جایگاه فارس در زمینه فناوری و نوآوری هم بیان کرد: با وجود رشدی که رخ داده اما فاصله وجود دارد و این فاصله دلایل متعددی دارد که یکی از آنها عقب ماندگی تاریخی در پارک علم و فناوری شیراز است.

او با بیان اینکه جهت‌گیری‌ها در استان فارس عوض شده است، عنوان کرد: دانشگاه‌های استان چه شیراز، علوم پزشکی و آزاد به این سمت حرکت می‌کنند و این خیلی مهم است چون تفکرات تغییر کرده و این مسئولیت ما را سنگین می‌کند.

ستاری گفت: تاکید داریم که پای پارک‌های علم و فناوری به سایر شهرهای فارس هم باز شود و یک چتر حمایتی نرم‌افزاری داشته باشد و تنها حضور سخت‌افزاری مطرح نیست بلکه باید در بحث نرم‌افزاری کل شهر را درگیر کند و زمانی موفق می‌شویم که کل استان درگیر شود.

استاندار فارس در حاشیه بازدید «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از پارک نوآوری دانشگاه صنعتی شیراز گفت: در این پارک شرکت های فناور مستقر هستند و تصمیماتی برای توسعه بیشتر این پارک و حمایت از شرکت های نوآور و تشکیل زیست بومی که اساتید و دانشجویان بتوانند از آن استفاده کنند اتخاذ شده است.

عنایت الله رحیمی با اشاره به بازدیدی که از کارخانه نوآوری استان فارس انجام شد، اظهار کرد: این کارخانه بزرگترین کارخانه نوآوری در سطح کشور است که ۶۰ شرکت دانش بنیان در آن مستقر هستند و این شرکت ها در زمینه شیمیایی، نفت، برق، الکترونیک و آی تی فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت کرونایی انتظارات ما در زمینه استقرار شرکت های فناوری و تیم های دانش بنیان در کارخانه نوآوری هنوز به صورت مطلوب محقق نشده است ولی در این مسیر گام های بسیار خوبی برداشت شده است.

استاندار فارس با بیان اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه تجهیزات، روش های نوین و داروها فعالیت های جدید دارند و حمایت های لازم در این حوزه انجام می شوند، گفت: باتوجه به اینکه شهر شیراز قطب علمی جنوب کشور محسوب می شود، هم اکنون جایگاه بسیار خوبی در زمینه شرکت های دانش بنیان در سطح کشور دارد، این در حالیست که از محل سه صندوق صنایع پیشرو، منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و از منابع استانداری به این شرکت ها کمک ها و ارائه تسهیلات لازم انجام می شود.

وی خاطر نشان کرد: از سال ۹۲ تاکنون فارس رشد بسیار خوبی در زمینه شرکت های دانش بنیان داشته است به گونه ای که بیش از یک هزار و یکصد شرکت نوآوری در فارس وجود دارد که بیش از ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و مابقی شرکت های فناور هستند.

استاندار فارس بیان کرد: با توجه به وضعیت کرونایی انتظارات ما در زمینه استقرار شرکت های فناوری و تیم های دانش بنیان در کارخانه نوآوری هنوز به صورت مطلوب محقق نشده است ولی در این مسیر گام های بسیار خوبی برداشت شده است.  

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
833 کلیک ها  سه شنبه, 22 تیر 1400 14:48
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا