ابتکار عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در تهیۀ ویدیو‌های آموزشی آناتومی

ابتکار عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در تهیۀ ویدیو‌های آموزشی آناتومی
   
ابتکار عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز در تهیۀ ویدیو‌های آموزشی آناتومی |||| ||||

برای نخستین بار در کشور، با ابتکار استادیار دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه شیراز، فیلم‌های آموزشی در حد استاندارد مراجع معتبر علمی، برای آموزش تهیه شده است.

به گزارش راستین آنلاین برای نخستین بار در کشور، با تلاش و ابتکار یونس کمالی استادیار دانشکدۀ دامپزشکی و رئیس بخش علوم آناتومی دانشگاه شیراز، فیلم‌های آموزشی با کیفیت بسیار بالا و در حد استاندارد مراجع معتبر علمی، برای آموزش کلاس‌های عملی درس آناتومی تهیه شده که نیاز دانشجویان و پژوهشگران در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی را برای یادگیری مطلوب دروس آناتومی مرتفع می‌کند.

کمالی به بیان شیوه‌ تهیه ویدیو‌های آموزشی آناتومی و اهمیت این کار پرداخت و توضیح داد: شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی از سال ۱۳۹۹ فرصتی فراهم کرد تا اساتید دانشگاهی بسته به ماهیت درس، در پی تدابیر مختلف آموزشی در جهت تداوم یادگیری بدون نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان باشند؛ لیکن ارائه برخی دروس دانشگاهی که عمدتا بر پایه عملی و آزمایشگاهی استوار است، با چالش و نگرانی بزرگی روبه‌رو شد که از آن جمله، درس آناتومی یا کالبدشناسی بدن انسان یا حیوان بود که این درس برای دانشجویان پزشکی و دامپزشکی ارائه می‌شود.

او اظهار کرد: به‌ دلیل ماهیت مورفولوژیکی آناتومی، آموزش آن بدون حضور فیزیکی دانشجویان ناکامل و بعضا ناممکن است که این موضوع از نگرانی‌های اصلی جامعه‌ی دانشگاهی آموزش آناتومی در شرایط بحرانی پیش‌آمده در سرتاسر دنیا به شمار می‌رود؛ از همین‌رو باتوجه به مشکلات ناشی از بیماری کرونا، برآن شدم تا با تهیه‌ی فیلم‌های آموزشی با کیفیت و استاندارد نیاز دانشجویان و پژوهشگران را برای یادگیری مطلوب دروس آناتومی مرتفع کنم.

کمالی افزود: هدف از ارائه این درس بسیار مهم، آشنایی و آموزش ساختار‌های مختلف آناتومیکی بدن و روابط بین ساختارها، اصول کار روی جسد و بعضا کاربرد‌های بالینی آن در جراحی، رادیولوژی، طب داخلی و... است.

او تأکید کرد: باید درنظر داشت که فیلم‌هایی که تنها به توصیف ساختار‌های آناتومیکی یک ارگان یا بخشی از جسد که از قبل تشریح شده، بدون پرداختن به مراحل گام به گام می‌پردازد، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز درس آناتومی در شرایط آموزش مجازی باشد؛ از همین‌رو برای اولین‌بار فیلم‌هایی تهیه شد که عمده‌ تمرکز آن‌ها بر نمایش اصول و مراحل گام به گام تشریح جسد حیوان است و این کار مستلزم صرف زمان بسیار بود تا در حین فیلمبرداری، همه‌ی مراحل به‌درستی ضبط شود.

رئیس بخش علوم آناتومی ادامه داد: برای انجام این طرح دو قلاده سگ، از هر دو جنس، به‌عنوان مدل بسیار ارزشمند آموزش آناتومی با رعایت مقررات اخلاقی کار روی حیوانات دانشکده دامپزشکی تهیه شد که با هماهنگی کادر مجرب فیلمبرداری، مراحل تشریح آن به‌صورت دقیق و گام به گام انجام شده و ضبط گردید و پس از فیلمبرداری حرفه‌ای، صداگذاری شد.

عضو هیأت‌علمی دانشکده‌ دامپزشکی شیراز با اشاره به اینکه فیلم‌های آموزشی ضبط‌شده از کلاس‌های عملی درس آناتومی علاوه‌بر دانشجویان دکتری عمومی و تخصصی سراسر کشور، می‌تواند برای پژوهشگران و جراحان تجربی پزشکی و بیومدیکال با زمینه کار روی حیوانات مدل به‌منظور تعمیم جراحی‌ها به انسان نیز قابل استفاده باشد، اضافه کرد: این فعالیت، به‌خوبی قابلیت تجاری‌سازی دارد، از همین‌رو به‌منظور حفظ مالکیت فکری در مسیر تجاری‌سازی این اثر علمی تحت انحصار دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز، فیلم‌های آموزشی تهیه شده در اختیار مسؤولان مربوطه در دانشگاه داده شد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
165 کلیک ها  سه شنبه, 22 تیر 1400 09:49
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا