از برداشت گیاه دارویی مرزنجوش برای اولین بار در کازرون تا تولید دو برابری گندم در ارسنجان و کشت حفاظتی پنبه داراب

از برداشت گیاه دارویی مرزنجوش برای اولین بار در کازرون تا تولید دو برابری گندم در ارسنجان و کشت حفاظتی پنبه داراب
   
از برداشت گیاه دارویی مرزنجوش برای اولین بار در کازرون تا تولید دو برابری گندم در ارسنجان و کشت حفاظتی پنبه داراب |||| ||||

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: برداشت گیاه دارویی مرزنجوش برای نخستین بار، از ۶۰۰۰ مترمربع اراضی کشاورزی روستای پیر مهلت بخش کنارتخته و کمارج این شهرستان آغاز شد.

به گزارش راستین انلاین حمید رشیدی با بیان اینکه این گیاه دارویی چندساله، از سال دوم به بعد طی چهار مرحله در سال برداشت می‌گردد و پیش بینی می‌شود از این سطح بیش از ۲ هزار ۵۰۰ کیلوگرم برگ خشک در سال تولید شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: گیاه دارویی مرزنجوش ازجمله محصولات کشاورزی کم آب بر است که در مقابل شرایط جوی به ویژه گرمای محیط بسیار تحمل‌پذیر است و با شرایط اقلیمی شهرستان کازرون بسیار سازگار است.

رشیدی با اشاره به اینکه معروفترین خاصیت طبی مرزنجوش، آرامبخشی آن است، افزود: درمان سرماخوردگی، تقویت بدن در برابر عفونت ها، قولنج کودکان، درد مفاصل و عضلات، درمان سردرد و... از خواص درمانی این گیاه دارویی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: هر کیلوگرم مرزنجوش به قیمت ۱۰۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌شود که با کشت این محصول برای بیش از ۱۵ نفر کارگر فصلی اشتغالزایی شده است.

استقبال کشاورزان دارابی از کشت حفاظتی پنبه

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: سطح زیر کشت، کشاورزی حفاظتی پنبه در داراب از ۵۰۰ هکتار در سال ۹۷ به ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار در سال جاری رسیده که نشان دهنده استقبال خوب کشاورزان از این نوع کشت است.

احمدرضا صالحی، سطح کشت پنبه این شهرستان را ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و اظهار کرد: اقدامات ترویجی صورت گرفته به منظور افزایش سطح کشت حفاظتی پنبه توسط این مدیریت، سبب شد کشاورزان شهرستان ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع پنبه خود را به این روش کشت کنند.

صالحی افزود: به منظور توسعه این نوع کشت در شهرستان پارسال از محل خط اعتبارات مکانیزاسیون ۴ دستگاه بذرکار کشت مستقیم وارد شهرستان شد که کشاورزان برای هر دستگاه ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کردند و مابقی قیمت آن را به صورت تسهیلات ۵ ساله با سود ۱۵ درصد پرداخت خواهند کرد و امسال نیز ۴ نفر از تراکتور داران شهرستان برای خرید این دستگاه به بانک معرفی شده اند.

او مهمترین اهداف این نوع کشت را فـراهم آوردن محیطی مناسب جهت سبز شدن بذر، رشد و نمو بهتر ریشه، کنترل مکانیکی علف‌های هرز، کنترل فرسایش خاک، افزایش ماده آلی خاک، حفظ رطوبت خاک، کاهش هزینه‌های کاشت و داشت محصول عنوان کرد که از طریق حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی در سطح خاک، تردد کمتر تراکتور در زمین و دستکاری کمتر خاک بدست می‌آید.

تولید دو برابری یک مزرعه گندم در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: بیشترین عملکرد تولید گندم این شهرستان به میزان ده تن در هر هکتار از یک مزرعه الگویی به ثبت رسید که دو برابر متوسط تولید مزارع گندم این شهرستان است.

سیدناصر حسینی خرمی تصریح کرد: این مزرعه الگویی به مساحت ۳.۵ هکتار بود که از روش کشت گندم بر روی پشته‌های بلند و عریض بهره برده است.

این مقام مسئول با اشاره اینکه مزرعه مورد نظر در اراضی روستای علی آباد سید شهرستان ارسنجان واقع بوده است، افزود: بذر مورد استفاده در کشت گندم این مزرعه از رقم سیروان بوده از سیستم آبیاری نواری استفاده شده است.

او از سهولت و سرعت در آبیاری، صرفه‌جویی در مصرف نهاده‌های تولید، حفظ تراکم مناسب و یکنواختی سبز شدن مزرعه، کاهش خطر خوابیدگی و بیماری‌ها به عنوان مزایای روش کشت بر روی پشته‌های بلند و عریض نام برد.

حسینی خرمی هدف اصلی در این طرح را صرفه‌جویی در مصرف آب عنوان و ابراز کرد: در این نوع کشت، آب به صورت نشتی به محل استقرار بذر انتقال می‌یابد و از حالت غرقابی جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
245 کلیک ها  یکشنبه, 20 تیر 1400 20:37
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا