• امام جمعه شیراز در دیدار با مونسان:

لزوم توجه ویژه به ظرفیت های حرم شاهچراغ (ع)

لزوم توجه ویژه به ظرفیت های حرم شاهچراغ (ع)
   
لزوم توجه ویژه به ظرفیت های حرم شاهچراغ (ع) |||| ||||

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز با بیان اینکه استان فارس و شهر شیراز در مسائل فرهنگی و گردشگری، ویژگی‌های خاصی دارد که نسبت به آن اشراف دارند، خواستار توجه بیشتر به این بعد از ظرفیت‌های فارس و به ویژه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) شد.

به گزارش راستین آنلاین آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: شیراز و استان فارس در مسائل فرهنگی و گردشگری دارای ویژگی های خاصی است که جنابعالی بیشتر از بنده به آنها اشراف دارید و تقاضا و خواسته ما این است که وزارت میراث و شخص وزیر نسبت به این شهر و خصوصا حرم مطهر شاهچراغ (ع) عنایت بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در فارس، آیت‌الله دژکام، با بیان اینکه از نگاه گردشگری اگر آمارهای فضاهای گردشگری شیراز را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که کدام قسمت این شهر باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: حرم مطهر شاهچراغ (ع) یکی از پربازدیدترین و گردشگرپذیرترین مناطق کشور است و باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) گفت: ما در جوار این حرم، حسینیه‌های نجفی ها و کربلایی ها را داریم که به صورت مستمر پذیرای زائرانی از کشور عراق و بحرینی هایی است که آنها نیز در اینجا حسینیه دارند.

او با بیان اینکه اماکن مذهبی موجود در شیراز، خاصه حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی، علیرغم تفاوت دینی و مذهبی گردشگران چه گردشگران مذهبی چه گردشگران تاریخی قرار دارد، گفت: تقاضای ما طراحی یک سند ویژه برای معرفی حرم مطهر شاهچراغ(ع) به عنوان یک مرکز مهم گردشگری و فراهم شدن امکانات و زیرساخت‌های لازم مرتبط با آن است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه گاهی اوقات در مقابل گردشگرانی که با بافت تاریخی شیراز سفر می‌کنند، به خاطر وضعیت موجود در این بافت، شرمنده می‌شویم، گفت: البته بخشی از این موضوع ناشی از کم لطفی دوستان است ولو اینکه بنده با یک نگاه میراثی و مشاورانی که مسائل میراثی را می‌فهمند، کار را شروع کرده‌ام، اما خیلی سختگیرانه عمل می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: قصد ما اینست که طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم مطهر را با لحاظ تمام جوانب قانونی و میراثی و با حفظ میراث گذشتگان، تمام کنیم، این طرح نباید معطل بماند، اما در طرف مقابل به نظر می رسد شاید سنگ اندازی هایی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به برگزاری جلسه‌ای کارشناسی در خصوص طرح توسعه حرم و بافت تاریخی، گفت: عقیده دارم ما می توانیم لایه گذاری تاریخی کنیم و در برخی از این قسمت ها یک لایه هم مربوط به عصر جمهوری اسلامی داشته باشیم و این کار شدنی است.

او با بیان اینکه بیش از ۱۳۰ سال از ساخت مسجد نصیر الملک نمی گذرد، گفت: ۱۳۰ سال پیش و در دوره قاجار که اوج انحطاط سیاسی حکومت ایران بوده، چنین کار فاخری در شیراز تولید شده اما در عهد طلایی و شکوفای جمهوری اسلامی آیا نمی توانیم یک لایه گذاری به تناسب نیازهای معماری شهری خود داشته باشیم؟ ما می خواهیم در آینده هر کس به شیراز بیاید دقیقا متوجه باشد که چطور از یک شهر باستانی با حفظ آثار و نگاه باستانی، استفاده و کاربری جدید داشته ایم.

آیت‌الله دژکام با تاکید براینکه اصراری بر ملاک قرار دادن ایده و نظر خود در این موضوع ندارد، گفت: بیایید این نوع نگاه علمی را با تشکیل کمیسیون یا کارگروه های ویژه ای شروع کنیم تا به نتیجه کارشناسی برسیم و همه بپذیریم و بعد اقدام کنیم.

او خاطرنشان کرد: تقاضا دارم که دوستان مجال دهند تا بتوان یک کار دقیق علمی و کارشناسی حول حرم و بافت تاریخی شیراز انجام شده و نهایتا به جایی برسیم که بگوییم الگوی شیراز، الگوی قابل تقلیدی برای شهرهای دیگری است که می خواهند شهر خود را در عین نگاه به گذشته، متناسب با نیازهای امروز به پیش ببرند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه در وضع موجود یک گردش کار باید شروع شود تا به نقطه‌ای رسید که طرح‌های کلان با هم هماهنگ باشد، گفت: وزارت میراث فرهنگی، وزارت راه و شهرسازی و حرم مطهر به عنوان ۳ ضلع این قضیه باید جلسه کارشناسی مشترک برگزار کرده و به تفاهم برسند. اینکه کار براساس دل بخواهی باشد درست نیست، بلکه کارشناسی دقیق مسئله مطرح است و هرجا تفاوت دیدگاهی وجود دارد باید بحث علمی انجام شده و به نتیجه و تفاهم برسند.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با تاکید بر لزوم آغاز این کار با همراهی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، تاکید کرد که نگاهی غیر از این در حرم نیست، گفت: نهایتا باید با کار مداوم کارشناسی یک ارتباط و انسجام خوبی بین عناصر مختلف در بافت و حرم ایجاد شود و هرکسی می آید حس کند که اینجا با همه زیبایی ها و ارتباطات معنادار در بافت تاریخی، یک شهر است و اگر این اتفاق را می خواهیم باید فضا به کار کارشناسی و اصولی دهیم تا شیراز را به مرتبه ای که باید، برسانیم.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
183 کلیک ها  دوشنبه, 10 خرداد 1400 23:08
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا