پرونده رها سازی آب از سد درودزن بسته شد

پرونده رها سازی آب از سد درودزن بسته شد
   
پرونده رها سازی آب از سد درودزن بسته شد |||| ||||

معاون امور عمرانی استانداری فارس از رها سازی ۳۵۴میلیون متر مکعب آب برای امورکشت و زراعت در شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه در سال زراعی گذشته خبر داد و گفت: پرونده رها سازی آب از سد درودزن بسته شد.

به گزارش راستین آنلاین  محمود رضایی با اشاره به اینکه امسال کم بارش‌ترین سال طی ۵۰ سال گذشته بوده است، تصریح کرد: در سال زراعی پارسال با توجه به وجود تجربیات در سنوات گذشته، رهاسازی آب از سد درودزن در سه مرحله، مصوب و عملیاتی شد.

او کشت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی مناطق محدوده رودخانه کر در شهرستان‌های مرودشت، خرامه و زرقان را از جمله دلایل توزیع عادلانه آب در این مناطق دانست.

معاون امور عمرانی استانداری فارس گفت: آب رهاسازی شده از سد درودزن پس از طی مسیر حدود بیش از ۱۶۰ کیلومتری رودخانه کر تا آخرین نقطه رودخانه، جهان آباد خرامه در اختیار کشاورزان این مناطق قرار گرفت.

رضایی گفت: بر اساس مصوبه کارگروه آب کشاورزی استان در دومین مرحله رهاسازی آب از سد درودزن در سال آبی ۹۹_۱۴۰۰ معادل ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد. در مرحله سوم نیز در اردیبهشت ماه جاری رها سازی حدود ۸۰ میلیون مترمکعب آب انجام شد. پیش از این در دی ماه و بهمن ماه ۹۹ حدود ۱۴۷ میلیون مترمکعب آب در مرحله نخست از سد درودزن رها شده بود.

او عنوان کرد: با توجه به درخواست نظام صنفی شهرستان خرامه مبنی بر نیاز خاکاب، پس از رهاسازی حقابه زیست محیطی به میزان ۵۵ میلیون مترمکعب خاکاب شهرستان خرامه آغاز و‌با توجه به وقوع بارندگی تنها یک روز و معادل ۲.۶ میلیون مترمکعب خاکاب انجام شد.

معاون امور عمرانی استانداری فارس توضیح داد: در نیمه دی ماه پارسال پایش رطوبت مزارع توسط مدیریت زراعت استان و با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در سطح اراضی شهرستان‌های مرودشت، زرقان و خرامه صورت گرفت و‌نتایج این پایش نشان داد که بسیاری از مزارع شهرستان‌های مذکور با توجه به عدم وقوع بارندگی موثر در وضعیت تنش قرار دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: در دومین جلسه کارگروه آب کشاورزی پارسال بر اساس نتایج پایش رطوبت و گزارش اداره کل هواشناسی، با درخواست رهاسازی موافقت و در این مرحله در تاریخ ۲۷ دی ماه پارسال بالغ بر ۵ میلیون مترمکعب رهاسازی برمبنای ضرایب صورتجلسه سال ۹۲ در طول مدت زمان ۵۱ روز به عنوان خاکاب انجام شد.

رضایی با بیان اینکه در آخرین روز‌های سال ۹۹ مجددا با توجه به درخواست نظام صنفی پایش رطوبت در سطح مزارع در هر سه شهرستان انجام و در این راستا اولین کارگروه آب کشاورزی در ۵ فروردین ماه امسال تشکیل شد، گفت: با توجه به گزارش اداره کل هواشناسی، مبنی بر عدم وقوع بارش موثر در فصل بهار، میزان رهاسازی ۲۰۵ میلیون مترمکعب آب کشاورزی در طی دو مرحله از سد درودزن تصویب و در همان تاریخ رها سازی انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس عنوان کرد:با همکاری تمامی ذینفعان به خصوص شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری، نظام صنفی کار‌های کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها در سال زراعی گذشته در مجموع ۳۵۴ میلیون مترمکعب آب در سطحی بالغ بر ۵۹ هزار هکتار رهاسازی شد؛ بر این اساس افزایش تولیدی بالغ بر ۱۰۰ هزار تن قابل پیش بینی شد.

رضایی با اشاره به اینکه پرونده رها سازی آب از سد درودزن در سال جاری بسته شده است گفت: در خصوص میزان رها سازی آب در سال زراعی پیش رو باید منتظر میزان بارش‌ها باشیم.

او تامین آب مصرفی مردم استان را دارای اولویت دانست و گفت: علی‌رغم تمام اقدامات و تمهیدات انجام شده، تامین آب پایدار برای حداقل ۷ شهرستان استان فارس با مشکل جدی روبرو است.

رضایی بیان کرد: به واسطه وقوع بحران کم‌آبی در استان فارس و علی‌رغم اقدامات گسترده انجام شده، تامین آب پایدار برای شهرستان‌های کازرون، فسا، جهرم، فیروزآباد، داراب، و مرودشت و شهر‌های حاجی‌آباد و بیضا با مشکلات جدی مواجه است.

معاون امور عمرانی استانداری فارس وضعیت ۵۵۸ روستا و ۱۴ شهر استان فارس به لحاظ منابع آب را بحرانی اعلام کرد و گفت: حفر چاه در تمام دشت‌ها ممنوع اعلام شده و کف شکنی بعضی چاه‌های قدیمی تا عمق ۶۰۰ متر هم رسیده است.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
402 کلیک ها  شنبه, 25 ارديبهشت 1400 12:32
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا