موافقت با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا

موافقت با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا
   
موافقت با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا |||| ||||

با مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا در استان فارس، قطعی شد.

به گزارش راستین آنلاین  مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس خبر از ایجاد دو منطقه ویژه اقتصادی لار و فسا در نشست روز گذشته اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام داد.

خادم حمزه با تاکید بر نقش مناطق ویژه اقتصادی در توسعه اقتصادی استان، افزود: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا از مصوبات سفر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۱۳۸۷ هستند که منطقه ویژه اقتصادی لار در دو مقطع زمانی سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید لیکن موضوع در هر دو مقطع در پی ایرادات شورای نگهبان به لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی، مختومه باقی ماند.

او ادامه داد: این لایحه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در مجلس شورای اسلامی چند مرتبه مطرح و تصویب شد که در هر مرتبه شورای نگهبان آن را رد کرده بود و نهایتاً در اردیبهشت ۱۳۹۹ موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به نقش و جایگاه این مناطق و تاکید استاندار فارس، موضوع به طور مستمر از سوی استانداری مورد پیگیری قرار گرفت که منجر به حضور تیم کارشناسی کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی در استان فارس در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۹ شد.

او گفت: در این راستا، از شهرستان های فسا و لارستان بازدید میدانی صورت گرفت و کلیه مستندات و مکاتبات سال های گذشته به همراه گزارش توجیهی ایجاد مناطق مزبور به منظور بررسی مجدد و اخذ تصمیم نهایی در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحویل این تیم شد که در نهایت در جلسه پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ این مجمع، مورد تایید قرار گرفت و مناطق مذکور تصویب شد.

خادم حمزه ادامه داد: مناطق ویژه اقتصادی امروزه نقش و جایگاه ویژه ای در توسعه اقتصادی منطقه ای دارند به طوری که با توجه به آمارها و ارقام در داخل و خارج از کشور، ایجاد این مناطق در شاخص های مختلفی چون درآمد افراد، اشتغال، تثبیت و ماندگاری افراد در محل سکونت خود و جلوگیری از مهاجرت به شهرها، ایجاد زیرساخت های ارتباطی و امکانات و خدمات زندگی و... تاثیر به سزایی دارد.

گفتنی است منطقه ویژه اقتصادی لارستان با گرایش صنعتی، تجاری و خدماتی و با محوریت صنایع پایین دستی پتروشیمی بوده و میزان اراضی مدنظر جهت ایجاد منطقه مزبورحدود ۹۴۸ هکتار است و به لحاظ موقعیت جغرافیایی، در محور لار-بندرعباس، در ۱۰ کیلومتری شرق شهر لار قرار دارد و در افق چشم انداز ۱۴۱۵ منطقه‌ای پیشرو در حوزه صنعت و خدمات به ویژه صنایع گاز، پتروشیمی، شیمیایی، صنایع پایین دستی و پشتیبان بنادر ساحلی به عنوان بندر خشک است.

همچنین منطقه ویژه منطقه ویژه اقتصادی فسا با توجه به میزان قابل ملاحظه تولید محصولات کشاورزی در شهرستان فسا و شهرستان‌های همجوار آن با گرایش اصلی صنایع تبدیلی کشاورزی و گرایش فرعی صنایع پتروشیمی بوده و طبق مطالعات اولیه منطقه مزبور در فاز اول در مساحتی به وسعت ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی معروف به پلاک عمادآباد اجرا خواهد شد.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
574 کلیک ها  جمعه, 17 ارديبهشت 1400 10:36
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا