آغاز برداشت گندم از مزارع استان فارس

آغاز برداشت گندم از مزارع استان فارس
   
آغاز برداشت گندم از مزارع استان فارس |||| ||||

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از آغاز برداشت گندم در سال زراعی 1400-1399 در این استان خبر داد و گفت: سطح برداشت گندم آبی و دیم در این استان 389 هزار هکتار با تولید یک میلیون و 306 هزار تن گندم پیش بینی می شود. 

 به گزارش راستین آنلاین حسین پژمان تصریح کرد: از مقادیر مذکور 269 هزار هکتار با تولید یک میلیون و 210 هزار تن به کشت آبی و 120 هزار هکتار با تولید 96 هزار تن به کشت دیم گندم در استان فارس اختصاص دارد. 
 
این مقام مسئول اظهار کرد: به دلیل بروز خشکسالی و کاهش شدید بارش های سال گذشته حداقل 15 درصد کاهش تولید نسبت به سال گذشته خواهیم داشت و میزان گندم تحویلی در قالب خرید تضمینی حدود 850 هزار تن برآورد می شود.
 
وی ابراز کرد: استان فارس با 3500 دستگاه کمباین بزرگترین ناوگان برداشت غلات کشور را دارا است و علاوه بر برداشت محصول گندم این استان عملیات برداشت غلات سراسر کشور نیز توسط آنها صورت می گیرد به نحوی که کار برداشت حداقل 25 درصد از مزارع نوار جنوبی و غربی کشور توسط این ناوگان انجام می پذیرد.
 
پژمان اضافه کرد: زمان برداشت گندم در استان فارس به طور معمول از اواسط فروردین ماه آغاز و تا اواخر مرداد ماه به طول می انجامد اما در سال جاری به دلیل کاهش بارش ها و خشکی هوا، کار برداشت از چهارم فروردین ماه در بخش اشکنان شهرستان لامرد شروع شده است. 
وی مهم ترین چالش های کاشت و داشت گندم در سال زراعی جاری را گران بودن نهاده ها و عدم استفاده مطلوب کشاورزان از کودهای پایه فسفاته و پتاسه دانست و افزود: کاهش و پراکنش نامناسب بارندگی ها، عدم یکنواختی محصول تولیدی در نوار جنوبی استان و افزایش حمله آفت سن گندم از دیگر چالش ها بوده است. 
به گفته وی؛ در سال زراعی جاری اقدامات متعددی از جمله رهاسازی 336 میلیون متر مکعب آب از سد درود زن جهت آبیاری مزارع شهرستان های زرقان، خرامه و مرودشت، تامین و توزیع 50 هزار تن بذر گندم اصلاح شده، تامین و توزیع 210 هزار تن کود شیمیایی به ویژه کود اوره و برقراری کشاورز کارت و پرداخت حدود 60 میلیارد تومان اعتبار برای خرید نهاده ها به منظور تسهیل تولید صورت گرفته است. 
او به تامین و پرداخت 210 میلیارد تومان اعتبار برای خرید 3500 دستگاه تراکتور، کمباین و دنباله بندها و تامین تسهیلات سرمایه در گردش برای تامین نقدینگی کشاورزان و فراهم کردن انواع سموم آفت کش به جهت مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز نیز اشاره کرد که نقش مهمی در تحقق اهداف برنامه ملی تولید گندم در استان خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اعلام کرد: قیمت خرید گندم در سال جاری توسط شورای قیمت گذاری به مبلغ چهار هزار تومان به ازای هر کیلوگرم محصول تعیین شده است و عملیات خرید در 136 مرکز خرید استان انجام می شود.
وی بیان کرد: کمیته برداشت استان فارس در تمام مراحل برداشت با حضور کارشناسان فنی سازمان جهاد کشاورزی بر عملیات برداشت در مدت حدود 6 ماه نظارت خواهند داشت.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
831 کلیک ها  سه شنبه, 10 فروردين 1400 15:32
این مورد را ارزیابی کنید
(4 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا