با انتقال آب دریا به فارس اساسی ترین معضل استان در سال های آینده حل خواهد شد

با انتقال آب دریا به فارس اساسی ترین معضل استان در سال های آینده حل خواهد شد
   
با انتقال آب دریا به فارس اساسی ترین معضل استان در سال های آینده حل خواهد شد |||| ||||

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت : انتقال آب دریا به فارس در راستای تامین زیرساخت‌های توسعه استان ، مدیریت تولید، توزیع و مصرف صروری و لازم الاجراست .

به گزارش راستین آنلاین ، محمود رضایی به موضوع خشکسالی‌های پی در پی در سال‌های اخیر ، روند افزایش جمعیت استان و همچنین افزایش هزینه تولید و انتقال آب در آینده اشاره و عنوان کرد : فارس یک استان خشک است که ۱۱ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته و امسال نیز میزان بارندگی نسبت به سال گذشته در این استان کاهش محسوسی را تجربه کرده است .

در این راستا و‌به دلیل خشکسالی‌های متوالی ، مسئله تامین آب به عنوان اولین معضل استان فارس مطرح است . به گفته وی قطعا میزان مصرف آب در حوزه آشامیدنی، صنعت و کشاورزی در سال های آینده سیر افزایشی نیز خواهد داشت .

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایران نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، تعداد اندکی دستگاه‌های شیرین کننده و برداشت آب از خلیج فارس موجود است گفت : استفاده از آب دریا برای ما ضروری و اجتناب ناپذیر است و در همین راستا برای انتقال سالانه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دریا به این استان از وزارت نیرو مجوز گرفته‌ایم.
 
رضایی اظهار کرد : در این مورد به شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز اعلام شده که فراخوان دهد تا با مصرف کنندگان و خریداران آب که عمدتا صنایع بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و مناطق صنعتی کنسرسیومی هستند بر روی قیمت آب توافق شود . به دنبال این انجام این توافقات ، شرکت مجری این کار نیز انتخاب و عملیات اجرایی پروژه به شیراز و چند شهرستان فارس آغاز خواهد شد .
 
وی ادامه دا‌د : در فاز نخست، عملیات اجرایی برای انتقال ۱۵ میلیون متر مکعب آب به منطقه ویژه انرژی بر لامرد و پارسیان توسط بخش خصوصی آغاز شده است اما بحث ما انتقال آب به مرکز استان و چند شهرستان‌ دیگر فارس است .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس خاطر نشان کرد : آبی که در حال حاضر به مصارف صنعتی و شرب اختصاص می‌یابد با قیمت پایین عرضه می‌شود اما از آنجا که شیرین سازی و انتقال آب دریا بسیار هزینه بر است حتما باید مصرف کننده قطعی برای آن وجود داشته باشد .
رضایی البته ساماندهی و استفاده از آب ‌های موجود در استان را دارای اولویت دانست و گفت : همزمان با استفاده بهینه از آب های موجود موضوع انتقال آب دریا را نیز به عنوان موضوعی راهبردی در تأمین مصارف شرب و صنعت استان پیگیری می کنیم .
وی با یادآوری اینکه پروژه انتقال آب از دریا به استان فارس در گام نخست با مشارکت ایمیدور و بخش خصوصی آغاز شد ، اظهار کرد : در طول سال های اخیر برای غلبه بر مشکل کم آبی اقداماتی خوبی از جمله ساخت سد در فارس انجام و در این راستا تعداد سدهای بهره‌برداری شده در استان به ۹ سد رسیده است. ضمن اینکه ۴ سد نیز در دست اجراست و در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد .
 
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
532 کلیک ها  سه شنبه, 28 بهمن 1399 13:26
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا