موفقیت صنعتگران شرکت گاز فارس در طرح تحقیقاتی آزمون NDT

موفقیت صنعتگران شرکت گاز فارس در طرح تحقیقاتی آزمون NDT
   
موفقیت صنعتگران شرکت گاز فارس در طرح تحقیقاتی آزمون NDT |||| ||||

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس از اجرای موفقیت آمیز مرحله نهایی طرح تحقیقاتی آزمون غیرمخرب NDT سرجوش های پلی‌اتیلن در این شرکت خبر داد.

به گزارش راستین آنلاین غلامعباس حسینی این طرح پژوهشی کاربردی با هدف جایگزینی آزمون های غیر مخرب (NDT) به جای آزمون های مخرب (DT) در بازرسی کیفیت، مقاومت و سلامت عملکرد سرجوش های پلی اتیلنی لوله های شبکه توزیع گاز شهری در مدت دو سال در شرکت گاز فارس اجرا شده است.
بررسی کیفیت سرجوش‌های شبکه، شناسایی معایب داخلی اتصالات، آشکارسازی نقص های فنی،کاهش هزینه، افزایش ضریب اطمینان و پرهیز از آزمون های آماری و تصادفی، از مزایای استفاده از آزمون‌های غیرمخرب است. 
 
وی تصریح کرد: این طرح پژوهشی که با مالکیت فکری شرکت گاز استان فارس کاربردی گردیده، تاییدیه استانداردهای علمی، آزمایشگاهی و فنی و تخصصی را از تیم تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و کمیته تست غیرمخرب شرکت ملی گاز ایران دریافت کرده و با ساخت نمونه پرتابل، برای صنعتگران شرکت گاز قابل استفاده است. 
 
مدیرعامل شرکت گاز استان فارس توضیح داد: روش معمول بازرسی فنی و ارزیابی کیفیت جوش الکتروفیوژن (EF)، استفاده از آزمون های غیر مستقیم مخرب (DT) و بهره گیری از یک روش آماری و تصادفی است که مستلزم صدمه به شبکه و سیستم، توقف پروژه، پایین بودن سطح اطمینان از صحت همه سرجوش ها، ایجاد وقفه در عملیات و صرف هزینه فراوان است.
 
از این رو استفاده از روش های غیرمخرب به منظور تعیین صحت عملکرد و تست سرجوش های پلی اتیلنی در بخش های مختلف صنعت از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است.
 
حسینی، هدف اصلی از اجرای این طرح پژوهشی را نشان دادن روش عملی در آزمایش غیر مخرب (NDT)، اثبات عملکرد و کاربردی بودن دمانگاری‌های صنعتی در آزمون‌های غیر مخرب و طراحی دستگاه پرتابل تست غیرمخرب جوش لوله های پلی اتیلن به وسیله اشعه مادن قرمز دانست.
 
با ساخت نمونه پرتابل صنعتی این دستگاه، واحدهای اجرایی شرکت گاز، می توانند به منظور تعیین صحت سرجوش لوله های پلی اتیلن از آن استفاده کنند.
 
وی با بیان این که این طرح تحقیقاتی در سال 97 با شماره 028674الف/89 در اداره مالکیت های صنعتی کشور به ثبت رسیده است گفت: به منظور احراز مالکیت و ثبت جهانی این دستاورد‌ نیز، مستندات برای ثبت پتنت به نام شرکت گاز استان فارس ارسال شده است.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
235 کلیک ها  سه شنبه, 23 دی 1399 13:57
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا