رونمایی از دو مجموعه شعر «خاتم سلیمانی و سلیمان السماء» در مدح و رثای شهید سلیمانی

مراسم رونمایی از دو مجموعه شعر فارسی و عربی با نام‌‌های خاتم سلیمانی و سلیمان السماء، در اولین سالروز شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی، به‌همت معاونت فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه و با حضور هیات رئیسه دانشکده ادبیات وعلوم انسانی و مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش راستین آنلاین کتاب‌های نام‌برده، دربردارنده‌ی مجموعه‌اشعاری در وصف، مدح و رثای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که در سال 1398 به چاپ رسید و امسال در اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی رونمایی شد.

در این مراسم که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور به‌صورت مجازی ترتیب یافت، ابتدا دکتر محمد مرادی شاعر و عضو هیأت‌علمی بخش زبان و ادبیات فارسی و از گردآورندگان مجموعه شعر خاتم سلیمانی، به توضیحاتی درباره‌ی روند جمع‌آوری و چاپ این مجموعه پرداخت.

به‌گفته‌ی وی: کتاب خاتم سلیمانی، گزیده‌ی اشعار شاعران فارسی‌زبان را با موضوع ستایش مجاهدت‌ها و شهادت حاج قاسم سلیمانی و یاران شهید ایشان در برمی‌گیرد. در انتخاب و تالیف این مجموعه، صدها شعر از شاعران فارسی‌زبان ایران، افغانستان و پاکستان که در روزهای حیات و عمدتا پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی سروده شده، جمع‌آوری و به انتخاب خانم‌ها معصومه مرادی و مرضیه‌ی مرادی (دانشجویان دکتری بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز) گردآوری شده و با نظارت و مقدمه‌‌ای از دکتر محمد مرادی ازسوی انتشارات رخشید منتشر شده است.

وی افزود: این مجموعه ۲۰۰ شعر را از ۱۵۰ شاعر شناخته شده و جوان انقلاب اسلامی در برگرفته که از نام‌‌های شناخته شده‌ی این کتاب می‌توان به علیرضا قزوه، حسین اسرافیلی، غلامرضا کافی، افشین علا، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، رضا اسماعیلی، محمدحسین انصاری‌نژاد، قاسم کاکایی، پروانه نجاتی و .... اشاره کرد.

سخنران بعدی این مراسم، دکتر موسی عربی معاون دانشجویی فرهنگی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و از گردآورندگان مجموعه ادبی سلیمان السماء بود.

وی در ابتدا به نقش شعرا و ادبا در طول تاریخ اسلام و تاثیر آن در رویارویی جبهه‌ی حق علیه کفر اشاره کرد و بر ضرورت حمایت از جنبش‌های ادبی جهان اسلام و محور مقاومت تاکید ورزید.

دکتر عربی در توضیح گرداوری و چاپ مجموعه ادبی سلیمان السماء که حاوی اشعار و قطعات ادبی شاعران وادبای جهان عرب است، گفت: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی با شناختی که از ظرفیت‌های جهان عرب به‌ویژه کشورهای محور مقاومت داشتیم، با ارتباط با شعرا و ادبای این کشورها و تشکیل کمپینی در فضای مجازی، از شعرایی که در وصف و مدح و رثای شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس دعوت به همکاری نمودیم.

عضوهیأت‌علمی بخش زبان و ادبیات عرب دانشگاه شیراز اظهار داشت: بعد از دریافت این اشعار، با تشکیل تیمی از دانشجویان دکتری بخش زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز خانم‌ها اشراق‌پور،  قیاسی و جعفری، آثار دریافتی ازمنظر شکلی و محتوایی تحلیل و بررسی شد و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشه‌ای دفاع مقدس استان فارس، این مجموعه کمتر از دو ماه بعد از شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی به چاپ رسید.

دکتر عربی با اظهار اینکه این مجموعه نزدیک به 100 قطعه‌ی ادبی دارد که به بخش‌های شعر کلاسیک، آزاد و اشعاری با لهجه و چند دلنوشته تقسیم می‌شود، گفت: اشعار دریافتی از کشورهای لبنان، یمن، سوریه، عراق ، الجزائر است و البته اشعار عربی چندتن از شاعران ایرانی هم در این مجموعه وجود دارد.

 در این مراسم دو تن از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه شیراز: دکتر سیدفضل الله میرقادری و دکتر غلامرضا کافی نیز به خواندن اشعاری به عربی و فارسی، در مدح و وصف شهید سلیمانی پرداختند.

گفتنی‌ست این برنامه که در مجموعه‌ی فرهنگی حکمت دانشگاه برگزار و به‌صورت زنده پخش شد، میزبان مخاطبانی از کشورهای عربی نیز بود.

انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
1059 کلیک ها  دوشنبه, 22 دی 1399 17:03
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا