لزوم وحدت مسئولان مدیریت شهری شیراز

لزوم وحدت مسئولان مدیریت شهری شیراز
   
لزوم وحدت مسئولان مدیریت شهری شیراز |||| ||||

فرماندار شیراز با تاکید بر ضرورت وحدت بین مسئولان شهری، گفت: به عنوان نماینده دولت در کنار و همراه شهرداری و شورا هستیم.

 

به گزارش راستین آنلاین لطف‌الله شیبانی شامگاه شنبه ۱۰ اردیبهشت در گردهمایی اعضای ادوار شش گانه شورای اسلامی و شهرداران شهر شیراز که همزمان با 9 اردیبهشت ماه روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد، گفت: به عنوان نماینده دولت در شهرستان شیراز کنار و همراه شهرداری و شورا هستیم.

 

فرماندار شهرستان شیراز افزود: برای هر مشکلی که از پیش پای مردم برداشته شود آماده هر گونه کمک و یاری هستیم.

 

زیبایی‌نژاد، عضو اولین دوره شورای اسلامی شیراز نیز در این گردهمایی، موضوع شیراز به عنوان شهر سالم را مطرح کرد و افزود: برنامه استراتژیک پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق تدوین و برای مسئولان ارشد شهری و استانی ارسال شده است. 

 

او با بیان اینکه این برنامه خیلی کارا و اجرایی است، گفت: این برنامه در عرض یک سال جواب می‌دهد و در کنارش ده‌ها شرکت دانش‌بنیان فعال می‌شود. 

 

زیبایی‌نژاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پیشگیری بهتر از درمان و شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: این برنامه بر همین اساس استوار شده است. 

 

نماینده شورای اول شهر شیراز با اشاره به بخشی از این برنامه عنوان کرد: جمعیت 40 تا 70 سال شیراز حدود 500 هزار نفر هستند که غربالگری شدند و بر این اساس 44 درصد از این جمعیت فشار خون دارند و خودشان اطلاع ندارند همچنین 20 درصد از افرادی که فشارخون دارند داروی ناکافی مصرف می‌کنند. 

 

او بیان کرد: براساس این برنامه ۱۶ درصد از مردم دیابت شناخته شده دارند و ۱۰ درصد در چند سال آینده دیابتی می‌شوند همچنین ۷۵ درصد از این جمعیت اختلالات چربی خون دارند، ۷۰ درصد از مردم شیراز اختلالات اضافه وزن و چاقی دارند همچنین ۷۰ درصد مردم شیراز تحرک کافی براساس استانداردهای بین‌المللی ندارند که همه این موارد شانس سکنه‌های قلبی و مغزی را زیاد می‌کند. 

 

زیبایی‌نژاد با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ درصد از مردم شهر شیراز در ۱۰ ساله آینده شانس ابتلا به سکته قلبی و مغزی دارند، گفت: تمرکز اصلی در این برنامه روی فشار خون و چربی خون است که با آموزش به مردم، خودآگاهی و توانمندسازی باید انجام شود. 

 

او تصریح کرد: این کار اجرایی باید در تمان ارگان‌ها شروع شود و اگر شورا تصویب گردد تا شهرداری‌ها در میان کارکنان خود شروع کنند می‌توانیم سکته‌های قلبی را در فرد و جامعه کم کنیم. 

 

زیبایی‌نژاد عنوان کرد: دستگاه‌های فشار خون در منازل نیاز است و برای اندازه‌گیری قند خون و چربی خون شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند فعالیت کنند. 

 

او در پایان درخواست کرد که شورای شهر وقتی برای تشریح این برنامه با جزئیات کامل بدهد تا شیراز به عنوان کلانشهر سالم در خاورمیانه مطرح شود. 

 

مهدی خانی، از اعضای شورای دوم نیز در این جلسه با بیان اعلام آمادگی برای کمک به شورای کنونی شهر شیراز به یک نمونه اشاره کرد و گفت: مجتمع خلیج فارس زمانی که شکل گرفت بایستی یک هتل 7 ستاره و یک شهربازی برای شهر می‌ساخته که هر دو مغفول مانده است.  

 

او با بیان اینکه درخواست دارم که شورای شهر این امر را دوباره احیا و بررسی کند، گفت: دیگر مسائل شهر هم اگر موردی به ذهن رسید مطرح می‌کنیم اما شورای شهر هم تعهد دهد که موضوعاتی که نمایندگان ادوار مطرح می‌کنند ثبت و پیگیری کند چون شهرداری یک دستگاه عریض است. 

خانی تصریح کرد: شورا چهارچوب نظری محکمی برای موضوعات قرار دهد که موارد مطرح شده از شهرداری بازگشت داده شود. 

 

محسن معین، از اعضای شورای سوم نیز در این گردهمایی با بیان اینکه لازمه کار مدیریت شهری اعم از شورا و شهرداری سه خصلت سلامت نفس، آگاهی و تجربه، قدرت اعتماد به نفس و توکل بر خداوند است که سومین شرط مهم‌ترین نیز هست، اظهار کرد: مدیریت شهری بدون وجود مدیران و شهردار و شورا می‌گذرد به عبارتی مدیران میانی کار و امور جاری را بهتر انجام می‌دهند اما وظیفه شورای شهر به عنوان راهبرد دهنده اصلی و ایده‌پرداز شهرداری تفکر، راه و کار جدید است. 

 

او با بیان اینکه فرصت مانند برق می‌گذرد، گفت: همه ادوار شوراها زحمت کشیدند اما آنچه در شورای سوم و چهارم بیشتر نمود داشته توکل است، اساس تورم ۵۰ ساله ایران این است که هر سال معمولا ۲۰ درصد تورم افزایش می‌یابد اما در طول ۱۰ سال شورای سوم و چهارم هر سال ۴۰ درصد به صورت متوسط افزایش بودجه داشتیم.

 

معین بیان کرد: شهرداری برای اینکه تفریغ و آمارش متناسب با بودجه باشد از افزایش بودجه خوشش نمی‌آید اما شوراهایی موفق هستند که از افزایش بودجه نترسند چراکه وقتی بودجه افزایش پیدا کرد مجموعه شهرداری نیز مجبور هستند نسبت به باز کردن دریچه‌های درآمدی اهتمام کنند.

این عضو مجمع ادوار شوراها در پایان ابراز امیدواری کرد که با وجود اعضای کنونی شورا عقب‌ماندگی‌هایی که شیراز همیشه نسبت به دیگر شهرها داشته است، جبران و دوران طلایی این شهر تکرار شود. 

 
غلامعلی حقدل رئیس شورای چهارم شیراز نیز در این گردهمایی با بیان اینکه امام راحل مبتکر نظام مبتنی بر شورایی بود و شورا اختیارات و امکاناتی داشتند، گفت: در ابتدا این اختیارات زیاد بود اما به مرور زمان امکانات و اختیارات را کم کردند تا جایی که می‌خواستند اختیار انتخاب شهردار را نیز از شورا بگیرند اما فرمایش امام سبب شد که مقداری این اختیارات باقی بماند.
 
او با بیان اینکه دستاوردهای مدیریت شورایی زیاد است اما مظلوم واقع شده افزود: مظلومیت شوراها این است که تا از مدیریت شهری و شورایی سخن گفته می‌شود برخی بحث سودجویی‌ها را بیان می‌کنند. 
 
حقدل بیان کرد: بودجه شهرداری‌ها و سیستم درآمدی که شوراها پایه‌گذاری کردند سبب شدکه در بخش‌های مختلف شهرها از توسعه و تعالی برخوردار شوند. 
 
او عنوان کرد: در کلانشهرها با حضور مدیریت شورایی اقدامات مبارکی در زمینه‌های مختلف به ویژه فرهنگی رخ داده است و در این راه نیز باید خودمان از شورا و دستاوردهای شورا دفاع کنیم هرچند منکر اشتباهات شوراها نیستیم اما باید دستاوردهای مدیریت شورایی بیان شود. 
 
رئیس شورای چهارم شهر شیراز با بیان اینکه امروز ۱۲۰ هزار نفر در نظام شورایی کشور فعالیت می‌کنند اما برخی ناجوانمردانه دستاوردهای شورایی را نادیده می‌گیرند، تاکید کرد: شهرها با شوراها از رشد عظیم برخوردار شدند و رشد شهرداری‌ها قبل و بعد از وجود شوراها قابل مقایسه نیست. 
حقدل در پایان درخواست کرد که از صاحبنظران برای شرکت در کمیسیون‌ها دعوت شود و نمایندگان نیز اختیارات شوراها را محدود نکنند. 
 
عبدالرزاق موسوی، رئیس شورای پنجم شهر شیراز نیز در این گردهمایی با اشاره به فرمایش امام علی درباره گذشتن فرصت‌ها و غنیمت شمردن آنها گفت: فرصت‌ها هم کمی هستند و هم کیفی، باید زمان، شرایط، درک لحظه لحظه آنها و ظرفیت‌ها و موقعیت‌ها را به رسمیت بشناسیم و برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم. 
 
او بیان کرد: مقام معظم رهبری افزایش سرمایه اجتماعی، مشارکت مردمی و اعتماد عمومی را در فلسفه وجودی شوراها بیان کردند که این امر می‌تواند از ملاک‌های ارزیابی عملکرد و موفقیت شوراها باشد. 
 
موسوی درخواست کرد که از ظرفیت‌های این شهر استفاده شود، هر چند اختلاف نگاه و دیدگاه وجود دارد اما نباید خود را برتر از دیگران ببینیم چراکه هر یک از ما دارای توان و ظرفیتی هستیم.  
 
او در پایان افزود: شورای پنجم این آمادگی را دارد برای توسعه شهر به شورای ششم کمک کند.  
 
معصومه زارع نیز از اعضای نمایندگان ادوار شوراهای شیراز با آرزوی استمرار جلسات برای تبادل تجربیات جهت توسعه شهر شیراز، اظهار کرد: با توجه به لزوم توسعه متوازن شهری باید شورای ششم به اقشار مختلف به ویژه سالمندان، بانوان و بانوان آسیب دیده نگاه خاص و ویژه داشته باشد و از توانمندی بانوان در حوزه‌های مختلف استفاده کند. 
 
او با تاکید بر اینکه توسعه پارک‌های بانوان در شورای ششم بیشتر دنبال شود، گفت: این ایده وجود داشت که در هر محله یک پارک ویژه بانوان باشد تا از امکانات در محیط امن استفاده کنند و تا حدودی اجرایی شد و امروز هم اقداماتی انجام شده است. 
 
زارع عنوان کرد: قرار نیست که این پارک بانوان جدایی بین خانواده‌ها ایجاد کند اما با توجه به شرایط اجتماعی در جامعه نیاز است که بانوان در محیطی امن و راحت در پارکی بتوانند ساعات خوبی را بگذارنند و فعالیت‌های فرهنگی موثر هم در این زمینه می‌تواند اتفاق بیفتد.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
221 کلیک ها  یکشنبه, 11 ارديبهشت 1401 10:50
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا