سرویس سیاسی راستین آنلاین:فاضل میبدی که شامگاه جمعه 28 خرداددرمراسم افطاری اصلاح طلبان فارس که به میزبانی «سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی منطقهی فارس» و «انجمن اسلامی جامعهی پزشکی ایران _ شاخهی فارس» در شیراز برگزار شدسخن می گفت: نفاق را موضوعی در مقابل صداقت در جامعه دانست و نسبت به بروز جامعهی نفاقزده هشدار داد.
وی با بیان اینکه هیچ اخلاق تحمیلی مورد تأیید اسلام نیست، به جوامع غربی اشاره کرد و گفت: شیفتهی فرهنگ غرب نیستم، اما در غرب، شخصیت کاذب کمتر وجود دارد. بنابراین اگر اخلاق و ایدئولوژی بخواهد از بالا به جامعه تحمیل شود، آن جامعه دوشخصیتی خواهد شد .به اعتقاد این محقق حوزه ودانشگاه دوشخصیتی بارآمدن افراد برای جامعه بسیار خطرناک است.
این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزهی علمیه قم استفاده ابزاری از دین را یکی از عوامل مهم نفاق و ریاکاری در جامعه برشمرد و با انتقاد از عدم توجه به احیای اهداف دین در جامعه گفت: اثر احکام دین باید اول در دنیا مشخص شود و بعد در قیامت.
منکرفقط یک موی زن نیست
وبا طرح این سئوال که چرا آن قدر که به اجرای احکام دین در جاممه حساس هستیم بر اهداف دین حساس نیستیم؟ افزود:چرا فریاد واسلاما برای عدالت اجتماعی بالا نیست؟ ولی برای اجرای یک کنسرت یا یک نخ موی زنی، فریادها سر می دهیم که اسلام از کف رفت؟
فاضل میبدی با بیان اینکه منکرات فقط موی یک زن نیست، بلکه بیتوجهی به عدالت اجتماعی هم منکر است، افزود: جامعهای را که دائم پلیس و قاضی استخدام میکند و زندان میسازد و در مبازره با منکرات شهید میدهد، نمیتوان دینی تلقی کرد.
این محقق اموردینی درادامه با بیان اینکه نقد جامعهی اسلامی به معنای تضعیف شخص یا گروهی نیست، ادای امانت را از دیگر شاخصهای ارزیابی جامعهی دینی برشمرد و گفت: ادای امانت فقط شامل یک امانت فیزیکی بین دو فرد نمیشود؛ بلکه قبول مسؤولیت و نحوهی بهکارگیری مسؤولیت و شایستهسالاری هم ادای امانت است.
این استادحوزه و دانشگاه افزود: جمهوری اسلامی ایجاد نکردیم که فقط دست دزد را قطع کنیم، بلکه به دنبال تحقق اسلامیتِ جمهوری ایران در تحقق اهداف اسلام و دین بودیم.
حجت الاسلام فاضل میبدی در این مراسم، که با شب سالگرد درگذشت دکتر شریعتی مصادف شده بود، یاد وی را گرامی داشت و گفت: بهرغم برخی انتقادات به آرا و اندیشههای شریعتی، دینداری روشنفکر و دردمند بود که هیچ چیز برای خود نمیخواست.
شریعتی دردجامعه داشت
وی ادامه داد: شریعتی درد جامعه داشت و دردش هم این بود که چرا برخی روشنفکران درد جامعه ندارند.
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزهی علمیهی قم با اشاره به دوران زندگی علی شریعتی ابراز کرد: شریعتی در سه جبهه در مصاف مارکسیسم، ساواک و جهالت مذهبی به سردمداری برخی روحانیون سنتی میجنگید و بیش از همه از ناحیهی جهالت مذهبی اذیت شد.
وی با بیان اینکه شریعتی به دنبال عدالت اجتماعی بود، افزود: شریعتی همچون اقبال لاهوری بر بازسازی اندیشهی دینی پافشاری میکرد و معتقد بود احیای دینی تنها با خرافهزدایی از دین محقق نمیشود.
پیش از سخنرنی حجت الاسلام فاضل میبدی، دکتر مسعود رهبری معاون سیاسی دبیرکل سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی و رئیس شورای منطقهی این سازمان در فارس، ضمن عرض خیرمقدم به حاضران، برگزاری مراسم افطار در ماه رمضان و سوگواره در ماه محرم را دو برنامهی تثبیتشدهی این سازمان در فارس عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان عدالت و آزادی تعمد دارد که برنامههای ملی و مذهبی عمومی را بهطور مشترک با احزاب و تشکلهای دیگر انجام دهد تا در خلال برنامهریزی و اجرای این برنامهها فضای همکاری، گفتوگو و صمیمیت در بین بدنهی احزاب اصلاحطلب بیشازپیش تعمیق شود و آشنایی اعضای احزاب از همدیگر راه را بر تفاهم و همدلی عمیق و بلندمدت هموار نماید. وی از انجمن اسلامی جامعهی پزشکی شاخهی فارس، بابت همکاری در برگزاری این مراسم قدردانی کرد و افزود: این انجمن تشکیلاتی ۲۵ساله است که تاکنون افتخارات زیادی را برای جریان اصلاحات به ارمغان آورده است.