مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن 1298 در شهر فریمان از توابع مشهد در خانوادهای روحانی با اصالت سیستانی زاده شد .
وی در کودکی برای فراگیری دروس ابتدایی به مکتبخانه و در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد رفت ،که در آنجا به تحصیل مقدمات علوم اسلامی و ، همچنین در سال ۱۳۱۶ برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد.
مرتضی مطهری در مدت اقامت پانزده ساله خود در قم از مهظر استادانی همچون سید حسین طباطبایی بروجردی (فقه و اصول) ، امام خمینی ره(فلسفه و اصول) و سید محمدحسین طباطبائی(فلسفه: الهیات شفای بوعلی )و دروس دیگر بهره گرفت که مدت زندگی در شهر مقدس قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشت و با فدائیان اسلام در ارتباط بودهاست.
علامه شهید مطهری امانتدار عرصه انسانیت
مطهری در سال ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت و در این شهر به تدریس در مدرسه مروی ، تألیف و سخنرانیهای تحقیقی پرداخت.
در سال ۱۳۳۴ اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط ایشان تشکیل و در همان سال تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد. همچنین در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ ،پس از تشکیل انجمن اسلامی پزشکان، مطهری به یکی از سخنرانان اصلی این انجمن تبدیل و در طول ده سالبعد سخنران منحصربهفرد این انجمن بود.
وی قبل از انقلاب استاد الهیات دانشگاه تهران و بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد.
امام خمینی (ره )علاقهٔ زیادی به وی داشت، تا آنجا که بعد از مرگ شهید مطهری گفت: «فرزند عزیزی را که پارهٔ تنم و حاصل عمرم بود، از دست دادم»
مرتضی مطهری در شامگاه روز سهشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ پس از پایان جلسهای در منزل یدالله سحابی به همراه گروهی از رجال سیاسی انقلابی، در تاریکی شب و هنگام خروج از محل جلسه در کوچه پارک امین الدوله، هدف گلولهٔ یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید.
در ادبیات جمهوری اسلامی ایران از این عالم بزرگ به عنوان «معلم شهید» یاد میشود.
خوشتر آن باشد که وصف دلبران گفته آید در حدیث دیگران
احسان کشت ورز معلم جوان برگزیده استان فارس گفت :بدون شک رهنمودهای شایسته و همیشگی استادان ارجمند در دانشگاه فرهنگیان شیراز در موفقیت و رشد این حقیر، بی تاثیر نبوده؛ در این راستا رهنمودهای ارزشمند جناب آقای دکتر عباس انارینژاد سرپرست دانشگاه فرهنگیان فارس شایسته تحسین و تقدیر است.
احسان کشت ورز بیان کرد :به لطف خداوند متعال، توفیق چند مقام پژوهشی و علمی را در سطح ملی و کشوری در سالهای اخیر داشتهام ، از این رو، همین رویه را در مسیر پرچالش و پرلذت معلمی ادامه و به فعالیتهای پژوهشی از جمله : تالیف کتاب، چاپ مقاله در نشریات علمی_پژوهشی و ژورنالهای داخلی و خارجی، مدرس کارگاه مقالهنویسی، نقد و تلخیص کتب مختلف پیرامون فرهنگ و اخلاق در قرآن، فعالیت در تیم درسپژوهی، انجام گزارش اقدام پژوهی، شرکت در طرح آموزش مهارتهای مراقبت از خود ویژه پایه ششم ابتدایی در مدرسه، ویراستار علمی و فعالیت مستمر به عنوان عضو هیات تحریریه در نشریه علمی کانون محیطزیست دانشگاه فرهنگیان فارس، و ... در رزومه کاری خود دارم.
وی در خصوص پیشرفت مدارس اضافه کرد : معلم پویا ،دلسوز، مسئولیتپذیر و همراه با روحیه پژوهشی می تواند باعث پیشرفت مدارس و دانش آموزان شود ،در دانشگاه فرهنگیان نومعلمانی هستند که خودباوری، دینباوری، وطن_دوستی، انقلابیگری، پرسشگری و آرمانخواهی را در وجود فرزندان ما نهادینه میکنند. آنچه دانشآموز نیاز دارد تا در دوره شکلگیری شخصیتش در سالهای ابتدای تحصیل در وجودش شکل و سبک زندگی شایسته را تجربه تا لذت زیستن در جامعه اسلامی را توسط معلمان دلسوز بیاموزد.
همچنین جهت پیشرفت مدارس میتوانیم مدرسه را برای دانشآموزان جذاب و با مطالعه و مورد توجه قرار دادن سن و مقطع رشدی دانشآموزان، با آنها رفتار کنیم.
معلم برتر استان با اشاره به بهتر شدن نحوهی آموزش دانشآموزان و دانشافزایی اظهار کرد : بهجای استفاده از روشهای سنتی ،از روشهای نوین و فعال که از تکنولوژیهای روز بهرهمند هستند، استفاده شود چرا که مهارتهای ذهنی سطوح بالا در چنین روشهایی تقویت و باعث افزایش کارایی آموزش در تدریس و دانش افزایی دانش آموزان می شود.
برای بهتر شدن کیفیت آموزش باید ابتدا از مسائل پایه شروع کرد؛ یعنی توجه به مکان، فضا و روحیه دانشآموزان که خود نیز باعث افزایش کارایی کیفیت و کمیت درس دادن معلم نیز می شود .
کشت ورز در خصوص مقام معلم تصریح کرد:معلم شغل انبیاست ، دست توانای معلمان است که آینده ملت را ترسیم و در مسیر انسانسازی قدم میگذارد.
این معلم برتر استان با بیان مشکلات معلمان افزود :یکی از مشکلات آموزش و پرورش، مربوط به فرهنگ پژوهش میباشد. به جرات میتوان گفت تحقیق و پژوهش نه تنها در بین معلمان هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده، بلکه دانشآموزان در مقاطع بالاتر نیز به اهمیت و ارزش آن پی نبرده اند.
همچنین از جمله مشکلات دیگر معلمان که با آن دست و گنجه نرم می کنند حجم کاری زیاد و مشکلات معیشتی است.
امروزه پژوهشهای مبتنی بر کار گروهی از نظر قواعد بین المللی معتبرتر است؛ به طوری که انجام کار پژوهشی گروهی بر کار فردی ترجیح وبنابراین فرصت مغتنمی است که پژوهشگران پیشکسوت ما با پژوهشگران پرانرژی و نومعلمان توانمند، در مدارس گروههای پژوهشی تشکیل و کار مشترک انجام دهند.
سخن آخر
درس معلم ار بود زمزمه محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریز پای را