در تعريف نوروز در متون گذشته و حال تعاريفى جامع و مستند ارائه شده است كه هر يك گواه تعهد ايرانيان به آداب ملّى و رسوم انسانى مى باشد.
فلسفه هاى روشن اين آداب ريشه در فرهنگ و ادب ايرانى دارد، چه از بازديدها و چه از نمادهاى سفره هفت سين ايرانى هر كدام بر روحيه با ادب و آداب ايرانيان سخن مى گويد.
زنده ياد جعفر شهرى در كتاب " تهران قديم" در تعريف آدينه نوروزى نوشته است" اگر اول نوروز جمعه باشد: حال علما و عباد و قضات و فضلا نیکو بُوَد و حال سلاطین میانه و احوال مطربان و خودجنبانان و خوانندگان و عطاران و بزاران و جاهلان و کودکان و فروشندگان اجناس زنانه جمله نیکو باشد و غله خوب ..."
علاوه بر اين طالع بينى كه شهرى منبع را ذكر نكرده است؛ امسال نوروز جلالى با ماه رجب قمرى هم قرين است و بعثت حضرت رسول (ص) هم با نوروز آميخته است كه خود قرينى زيبا و بامعنا با شكفتن دوباره گل ها و رويش گياهان خواهد بود و همين بوده كه در اعصار گذشته شاعر اين همزمانى را به ميمنت دانسته و در بيتى چنين سروده كه:
ماه رجب فرّخ و نوروز جلالى
گشتند قرين از قِبل فرخ فالى
حالا با وجود منع از بيرون آمدن و معاشرت هاى مرسوم نوروزى در ايامى كه ميهمان ناميمونى اكثر نقاط گيتى را ناهمگون كرده است، اين تعابير و صدها تعبير مبارك از نوروز جلالى در آثار گذشته و حال هر آينه اميد را در دل تك تك ما زنده نگه مى دارد و بر نااميدى مان غالب مى شود، همان كه حافظ شيرازى با دعوت از تفأل بر ديوان صدرنشين اش مى فرمايد:
به نااميدى از اين در مرو بزن فالى
بُوَد كه قرعه دولت به نامِ ما افتد
فال نوروزى تان مبارك و پيروزى تان بر ويروس ناميمونى كه اين روزها زندگى تان را چالش آفرين كرده است، افزون باد.