امام رضا ؛امام رئوف چرا؟/عبدالرسول خسروبیگ*

صدق گفتار؛ در کلام و بیان معصومی دیگر ؛وجود بابرکت فرزند ایشان امام محمد تقی( علیه السلام) میفرماید: خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در اسمان و رسول خدا وایمه اطهار در زمین از او خشنود بوده اند و ایشان را برای امامت پسندیده اند و همین طور( بخاطر خلق و خوی نیکوی امام )هم دوستان و نزدیکان وهم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بودند.

واما رئوف ؛شاید الساعه  کلمه ی مترادف مهربانی به ذهن خطور کند ؛ اری ؛ولی برای همه عمومیت ندارد ؛کسی می تواند ریوف به معنای عام باشد که اولا بخشی از صفات الهیه را شامل شده باشد (رئوفا بالعباد)وثانیا بر تمام مخلوقات این حس را پیاده کند؛همه شنیده ایم که ضمانت کرد اهویی را ؛ایا تا به حال از خود پرسیده ایم که چه چیزی موجب این اتفاق بوده است؟انهایی که عقل گرا هستند و نمی خواهند با بهانه های واهی و بچه گانه ایراد بگیرند خوب می دانند ؛زمانی یک انسان به بالاترین درجه انسانیت و معرفت میرسد که قدر شناس همه ی مخلوقات و افریده های خالق باشد یعنی توانسته است حق را در بتن خلق ببیند؛سوالی دیگر.....کسی که خالق را با تمام وجود حس کرد و ملموس هستی اش شده است نسبت به مخلوق بد بین است ؟

تو خود به دل مراجعه و عقل را قاضی نه.

یازدهم ذی القعده الحرام سال 148در مدینه نوری دیگر تابیدن گرفت؛ام الرضا می گوید ؛هنگامی که به حضرتش حامله شدم به هیچ وجه ثقل حمل را در خود حس نمی کردم و وقتی به خواب میرفتم ؛صدای تسبیح و تمجید حق تعالی و ذکر "لااله الا لله"را می شنیدم ؛اری دیگر ائمه معصومین وبندگان خاص خداوند اینگونه اند .مگر عیسای مسیح در گهواره سخن نگفت؟قران کریم هشتمین اختر تابناک اسمان ولایت و امامت را"عالم ال محمد "می گویند ؛دنیا بداند عالم کسی است(به کسرلام) که عالم برای اوست و او برای عالم است(به فتح لام).تحقیقا عالم و دانشمند این قدر می داند که احاطه بر عالم با بینش وسیع ودانش رفیع هدایت می شود. لذا وجود نازنین امام هشتم در تصدی ولایتعهدی که خود حکایتی جداگانه است چگونه عمل کرد؟وارد مرو شد.

خلیفه وقت(مامون)استقبالی شایان کرد و در مجلسی که با صطلاح همه وزرا بودند گفت؛همه بدانند من درال عباس و ال علی "ع"هیچ کس را بهتر و صاحب حق تر به امر خلافت از علی بن موسی الرضا ندیدم.پس از ان به حضرت رو کرد و گفت ؛تصمیم گرفته ام که خود را از خلافت خلع کنم و ان را به شما واگذار نمایم.ان حضرت فرمودند:اگر خلافت را خدا برای تو قرار داده جایز نیست که به دیگری ببخشی و اگر از ان تو نیست؛تو چه اختیارداری که به دیگری تعویض نمایی. این معنای عالم بودن است.

بگذار به بهانه ی میلادش با جملاتی بلند از نصایحش درس عبرت بگیریم:دوست هر کس عقل اوست ودشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت اوست.ویا اینکه فرمود:علم و دانش همانند گنجی می ماند که کلید ان سوال است؛پس بپرسید.خداوند شما را رحمت کند .

زیرادر این امرچهار طائفه دارای اجر می باشند:1سوال کننده  2اموزنده 3شنونده 4 پاسخ دهنده

این زمان بگذار تا فقط دگر....

*مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

انتهای پیام /  101
1842 کلیک ها  پنج شنبه, 21 مرداد 1395 10:54
این مورد را ارزیابی کنید
(2 رای‌ها)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا