کمی هم درباره پهلوانی !!

راست گفتند آن خردمندان که  پهلوانان هرگز نمی میرند.

تاریخ درباره پهلوانان وخصائل پهلوانی حکایتها و روایتهای زیادی را از دل عبور زمان درآورده  و برای نسلها به یادگار گذاشته است . رادمردی و عیاری و تواضع ومردمداری و عدالتخواهی از صفات بارز پهلوانان واقعی ایران زمین است .
ردپای پهلوانان را می توان  از روایتهای اسطوره ای و تاریخی  شاهنامه تا آثار عرفانی عرفا و شعرا وفلاسفه بزرگ  این سرزمین کهن دید.پهلوانان یک شبه آن هم با غلبه بر حریف نهایی به مقام پهلوانی نرسیده اند (که آن چیزی نیست جز یک قهرمانی ورزشی )  آنان آرام آرام  در کوچه ها و محله های   تاریخ و زندگی  قدم زده و برخود بسیار  سخت گرفته اند تا در برابرانواع  وسوسه ها مقابله کنند .
  آنان با روحیه  عدالتخواهی و ظلم ستیزی و افتادگی  خصائل و اخلاقیات و مرام پهلوانی را در عمل روزانه خود نشان داده اند. رمز ماندگاری پهلوانی نه در زور بازو که در مرام و مسلک و مردم گرایی  است. آنکه پهلوان را ناپهلوان می خواهد ودست بر سینه درخدمت قدرت برای انواع فریب و سرکوبگری ،خوب می داند که جوانمردان وعیاران و پهلوانان چه نقشی در حمایت از ضعفا و ناتوانان و ظلم دیدگان داشته و دارند .اما پهلوانان واقعی در هیچ شرایطی وبه هیچ بهایی خودرابه صاحبان قدرت و مکنت نفروخته اند.
 برخی از  آنان در عین ناداری خودرا  غنی می پندارند و حاضر به تبدیل شدن به عمله زر و زور و قدرت نبوده و نیستند.این است رمز دیگر پایداری و مانایی پهلوانان در این دیار.از سیاوش اسطوره ای شاهنامه تا پوریای ولی و ستارخان ( عیار جوانمرد ظلم ستیز ) وجهان پهلوان غلامرضا تختی و استاد پرویز دهداری تا  علی دایی وچهره های جوانتر و نسلهای جدید این منش و حضور  ادامه یافته است . می گویند در دوران جدید و مدرنیته باید پهلوان خویش باشی و تابع قانون  تا بتوانی بر محیط خود اثری به یادگار بگذاری. اما انسان  موجودی است اجتماعی که از فرهنگ و تاریخ وجامعه و محیط و انسانهای دیگر میاموزد ودر کنار این آموزش ورویش شیوه زندگی و چگونه بودن را برمی گزیند.
 تاریخ اندیشه   نشان داده است که سعادت فردی در گرو سعادت اجتماعی است . دو راه و منش  بیشتر وجود ندارد یا درکنار و همراه مردم یا  برای منافع "خود" و علیه مردم . آنکه در طول زندگی از منافع فردی به سود منافع و مصالح جمعی  و ملی عبور میکند اوعدالتخواهی و مردمگرایی و میهن پرستی  را  در خود نهادینه کرده و به پهلوان همه دوران تبدیل شده است . آنکه منافع و مصالح خود و اطرافیان خویش را بر مصالح مردمی وملی مرجح دانسته و در این راه از هیچ رفتارفرصت طلبانه و ضد مردمی  ابایی نداشته وندارد در حد یک چهره  خودخواه ناپهلوان تعریف می شود.
 ایران امروز به انسانهایی با خصائل پهلوانی و روحیه و تفکر عدالتخواهانه ومردمگرا نیاز دارد تا در ادامه به عنوان نسل میاندار یاری دهنده مردم بی پناه و مستاصل علیه خود خواهان و ظالمان  باشند . نام نیکی گر بماند زآدمی   به کزو ماند سرای زرنگار . یاد همه پهلوانان ظلم ستیز و مردمگرا گرامیباد.
انتهای پیام /  عبدالکاظم دریساوی/روزنامه نگار
997 کلیک ها  یکشنبه, 23 آبان 1400 20:43
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا