انتخاب موفق و منتخب موفق ...... لیست ما یا لیست مردم ؟

 آسیب شناسی سیاسی اجتماعی عملکرد انتخاباتی کشور
 
انتخابات یک رویداد ملی میهنی مهم و مشارکت همه جانبه و تاثیر گذار بر تحولات نو و اساسی به منظور بهبود شرایط زندگی مردم و اقشار جامعه و اصلاح ساختار و مناسبات اداری کشور را بدنبال دارد و در مجموع برای ایجاد فرصت های جدید و برابر برای انتخاب شوندگان در مقابل انتخاب کنندگان و به نگاهی دیگر، از مردم برای مردم می باشد که توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... را بر اساس تعهدو تخصص گرایی برای حل مشکلات مبتلا به جامعه را به ارمغان می آورد.

 

از انجائیکه کشور برای ادامه حیات اجتماعی خود نیاز به مدیریت مدیران لایق و شایسته دارد، انتخابات این شرایط را برای انتخاب افراد اصلح از طریق معرفی نامزدهای انتخاباتی برای بدست گرفتن اداره امور کشور فراهم میسازد.

 

در حال حاضر معرفی این نامزدها به اشکال مختلفی از جمله توسط تشکل های سیاسی و جناحی و یا در قالب ارائه لیست های انتخاباتی وابسته و یا بشکل حضور افراد خود معرف و غیر وابسته، بصورت مستقل نیز صورت می گیرد. 

 

متاسفانه تجربه تاریخی کشور در چند سال اخیر و در دوره های مختلف نشان داده که تاکنون لیست های انتخاباتی کارایی و تخصص لازم برای بدست گرفتن امورات مهم کشوری و منطقه ای موفق عمل نکرده و در واقع به نوعی بجای تشریح و بررسی کاربردی سوابق عملکردی و تخصصی آنان در جایگاه خدمتی بعلت رقابت های غیر مردمی و سیاسی کاری محض دچار یکجانبه گرایی شده و بعضاً زمینه ساز بروز آسیب و آفت های مختلف از جمله ترویج روابط غیر مدنی خویشاوند سالاری،بخشی نگری، به جای اجرای ضوابط اصولی مدون را حاکم ساخته است و از طرفی به جای ارایه کارنامه منظم عملکردی مثبت و پیشرو موجبات بی انضباطی های عملکردی منفی از جمله سواستفاده های مالی،عدم شفافیت و قانون شکمی و مقررات زدایی و اعمال سلیقه های شخصی و گروهی و تحمیل منافع خصوصی به جای منافع عمومی بر مردم را واردساخته است و از طرف دیگر مبنای شایسته سالاری و حاکمیت خوب دستگاههای دولتی و حکمرانی را مخدوش می نماید و در نهایت عدالت اجتماعی و اصل توزیع فرصت های برابر مندرج در قانون اساسی کشور را زیر سووال برده و علاوه بر ایجاد اثر سو بر هویت سازی عمومی موجب نقض قوانین و دفع مشارکت حداکثری برای شرکت همه مردم در امر انتخابات می گردد.  

 

در اصل موجودیت انتخابات جامعه را از روند تک قطبی و دو قطبی شدن و تضاد منافع باز می دارد.
✔️ حال می بایست به این نکته توجه نمود که مردم زمانی می توانند نقش انتخابگری خود را به خوبی ایفا کنند که کنش‌گران اجتماعی شرایط و زمینه آزادانه و آگاهانه را بصورت نهادمند برای مردم مهیا سازند تا از طرف مراکز بی طرف و مسوول و منصف این امر محقق گردد
برای دستیابی به شرایط ایده آل و عادلانه و تامین عدالت اجتماعی و سیاسی نامزدهای انتخاباتی پس از احراز صلاحیت های مقرره نقش رسانه های اجتماعی موجه و ملی در این رابطه برجسته شده و زمینه حضور و مشارکت حداکثری و مردمی را تامین و علاوه بر ایجاد رقابت سالم و علنی انتخاباتی موقعیت های اجتماعی در تثبیت حاکمیت از طریق حکمرانی خوب را فراهم و جایگاه شایسته گزینی در سطوح خرد و کلان کشور بر مبنای شفاف سازی و انتخابات هوشمند و اصلح را تثبیت می نماید. به امید روزهای بهتر شهر و کشور عزیزمان در ایران اسلامی.
 
 
 
انتهای پیام /  رامین روزبهی،دکترای علوم سیاسی
467 کلیک ها  سه شنبه, 25 خرداد 1400 19:19
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا