راه های غلبه بر استرس ناشی از کرونا

زمانی که اخبار همه گیری یک بیماری عفونی همچون کرونا را می شنویم، می خوانیم یا می بینیم ممکن است مضطرب شده و نشانه های استرس را داشته باشیم، اما چگونه می توان بر این استرس غلبه کرد؟
 
 استرس در هر فردی طبیعی است و در افراد در معرض خطر و نزدیکان آنها بیشتر دیده می شود. در زمان همه گیری یک بیماری عفونی لازم است هم به سلامت جسمی و هم به سلامت روانی خودمان دقت داشته باشیم و بدانیم چه موقع از دیگران کمک بگیریم.
 
گام نخست
 
نخستین کار این است که اگر خود یا نزدیکانمان در مواجهه زیاد با بیماری هستیم، طبیعی است بخواهیم همه اخبار را بدانیم، اما به یاد داشته باشیم توجهمان را به زندگی روزمره از دست ندهیم و مدت زمان خواندن و شنیدن و دیدن اخبار مربوط به بیماری را محدود کنیم.
 
دومین کار این است که به اخبار «صحیح و درست» دسترسی پیدا کنیم و به حرف افراد یا منابع خبری گوش دهیم که قابل اعتماد هستند.
 
و سومین کار این است که از روش‌های عملی برای کاهش استرس استفاده کنیم.
 
اهمیت توجه به سلامت جسم، روح و روان
 
با توجه به اهمیت سلامت جسم، روح و روان، لازم است علائم استرس را بشناسیم و به یاد بیاوریم که چگونه تجربیات قبلی موفق زندگی مان می توانند برای حل مشکلات کنونی کمک کنند و با کمک آنها احساسات و هیجانات خودمان را در وقایع ناخواسته به خوبی کنترل کنیم. اطلاعاتی را جمع آوری کنیم که با کمک آنها به درستی بتوانیم احتمال خطر را حدس بزنیم و احتیاطات لازم را داشته باشیم. از منابع معتبر اطلاع رسانی همچون روابط عمومی های وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی یا دانشگاه‌ های علوم پزشکی استفاده کنیم.
 
راهکارهای غلبه بر استرس
 
- بدانیم که احساس استرس، افسردگی، احساس گناه یا عصبانیت برای همه ما بعد از همه گیری بیماری های عفونی یک اتفاق طبیعی است.
 
- نفس های عمیق بکشیم، حرکات کششی انجام بدهیم، دست و صورت را بشوییم و تا حد امکان در برنامه های سرگرم کننده مجازی شرکت کنیم.
 
- سعی کنیم بین اتفاقات استرس زا وقفه بیندازیم، یعنی بعد از یک کار و فعالیت سخت و دشوار کمی شادی کنیم.
 
- از هر فرصتی برای رسیدن به آرامش استفاده کنیم. به عنوان مثال به آرامی غذا میل کرده و غذاهای سالم را در برنامه غذایی خود بگنجانیم، خواب، ورزش و فعالیت جسمی مناسب داشته باشیم و با دوستان و آشنایان به کمک ایمیل یا تلفن یا فضای مجازی در تماس باشیم، مطالعه کنیم و به موسیقی گوش کنیم.

 

- از کشیدن سیگار و قلیان و مصرف مواد مخدر و داروهای محرک و مشروبات الکلی بپرهیزیم.

 

- خود و اعضای خانواده را از شنیدن و دیدن اخبار نگران کننده و آسیب رسان فضای مجازی حفظ کنیم.

 

- سعی کنیم در مورد چیزهایی غیر از بیماری صحبت کنیم و به یاد خودمان بیاوریم که موارد مهم و مثبت زیادی در زندگی هستند که باید به آنها توجه کرد.

 

- از همه مهمتر لازم است که با توکل به خدای بزرگ، عبادت و دعا و کمک به دیگران روح و روان خودمان را تازه کنیم.

انتهای پیام /  دکتر لعیا احمدزاده
آخرین ویرایش در چهارشنبه, 26 آذر 1399 19:31
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا