وقت اندوه برای فوتبال جهان

از لحظه ای که خبر درگذشت اسطوره به سرعت برق و باد مخابره شد هرکسی خبر را شنید بی اختیار در بهت و اندوه  فرو رفت  وتنهایی و سکوت را طلبید تابا غم واندوهی دردل   بگوید "خداحافظ دیه گو" ! 

  این جمله ای است که همه اهالی فوتبال  از مونقره ای های نام آور تا همه ستاره های فوتبال جهان و علاقه مندان به فوتبال و  مردم از بوینوس آیرس تا ناپل و بارسلون و  هاواناو...آرام برزبان آورده اند.

حالا همه  " یاغی ها" را خبر کنید تا  همراه مردم به یادش شمع روشن کنند و با فریاد بگویند اسطوره ها نمی میرند. زیرا آنان  همراهان بزرگ  زندگی و الهام بخش  تاریخ اند . دیه گو آرماندو مارادونا نه یک شورشی و عصیانگر آنارشیست  بلکه چکیده روح زخم خورده آمریکای لاتین بود که با قامت اسطورگی اش در میدان باشکوه  فوتبال اعتماد به نفس و غرور آسیب دیده مردم آرژانتین را احیا کرد .همان غرور و هویت و اعتماد به نفسی  که  دراثر بی کفایتی ژنرالها و شکست حقارت بار در جنگ  فالکلند ( جزایر مالویناس)از انگلیس آسیب دیده بود .

 اسطوره با نبوغش انگلیس رادر مستطیل سبز شکست داد و آرژانتین و جای جای  آمریکای لاتین پیروزی فوتبال را به احیای اعتماد به نفس و غرور ملی اشان  گره زدند. بعد ازاین کار بزرگ ،  دیه گو آرام نگرفت  وزیرکانه  در مقابل فساد فیفا و مافیا  طغیان کرد و آنان را از صدر به زیر کشاند . اسطوره با پایان فوتبالش تمام نشد زیرا لحظات و احساساتی را از خود به یادگار گذاشت که او را در زمان جاری کرد . بدون شک  او بزرگترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان است  که  قلب همه شیفته گان  فوتبال  را فتح کرده است .تسخیر قلوب مردم ، این همان  رمز و راز اسطورگی و ماندگاری در تاریخ است .   

اسطوره و قامت اسطورگی مقوله ای کهن و جاری درزمان است که رابطه ای دوسویه با تاریخ و زندگی مردم داشته و دارد . مردم اسطوره هایشان را گام به گام درعبور زندگی و زمان می سازند وآنان را برای سخت ترین مصاف ها به میدان می فرستند تا همه آنچه را که دارند ارایه کنند . داد و ستدی نادیدنی که اغلب شانه به شانه  حضوری عاطفی و معنوی می ساید . وقتی اسطوره درسخت ترین آزمونها تعلق و وفاداری و روح پیکار برای پیروزی را با تمام وجودش عرضه می کند او دیگر تنها به خود و خانواده اش تعلق ندارد . او به "مالکیت "  میهنش درآمده وفراتر از آن  به تاریخ تعلق دارد . مرور واکنش ها  و سخنان بزرگان فوتبال جهان به درگذشت نابه هنگام دیه گو مارادونا اثبات گر این واقعیت است که او با حضور و نبوغش به فوتبال و فراتر از آن شکوه و عظمت بخشید  ولحظات بی شمار  شادی بخشی  آفریدو برای چندین نسل خاطراتی فراموش نشدنی خلق کرد .  واما همراه اندوه فراگیر مرگهای کرونایی ، حالا وقت اندوه برای فوتبال جهان است . خداحافظ دیه گو !!                                        

انتهای پیام /  عبدالکاظم دریساوی-روزنامه نگار
645 کلیک ها  جمعه, 07 آذر 1399 01:22
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا