نهمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک در شیراز

  نهمین سمینار ملی "مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها" با حضور متخصصان، صاحب‌نظران و اساتید دانشگاه از سراسر کشور، در شیراز کار خود را آغاز کرد.

منصوره خسروبیگ راستین آنلاین :صبح سه‌شنبه دوم اسفند، سمینار ملی "مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها" با هدف اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، اشتراک گذاری تجارب و دستاوردهای علمی و ارتقاء دانش افراد فعال و صاحب‌نظر در این حوزه، در شیراز آغاز به کار کرد و تا چهارشنبه سوم اسفند، ادامه خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان فارس در افتتاحیه این رویداد با اشاره به حضور ۲۳۰ نفر از متخصصان و اساتید دانشگاه در این سمینار، گفت: سالانه در جهان کودکانی با معلولیت متولد می‌شوند که عواملی نظیر ازدواج فامیلی، بیماری‌های ارثی و ژنتیکی، ناآگاهی در باره راهکارهای پیشگیرانه و ... در معلولیت آنان اثرگذار است.

محمدرضا هوشیار با بیان اینکه برگزاری رویدادهای علمی با توجه به تمایل جوامع از درمان به سمت پیشگیری، در کاهش تولد نوزادان با معلولیت جسمی و ذهنی، اثرگذار است، گفت: محورهای این سمینار ارزیابی بالینی و ژنتیکی اختلالات نوروماسکولار، نورولوژی، بیماری‌های متابولیک ارثی و تازه‌های آن، غربالگری جنینی و نوزادی و تازه‌های آن و روش‌های نوین آزمایشگاهی در تشخیص بیماری‌های ژنتیکی است.

هوشیار با بیان اینکه پیشگیری از معلولیت‌ها یکی از راهبردهای سازمان بهزیستی است، خاطرنشان کرد: بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از بیماری‌های ارثی و ژنتیکی ناشی از نادیده گرفتن پیشگیری بوده و مشاوره ژنتیک آسان‌ترین، سریع‌ترین، در دسترس‌ترین و موثرترین راهکار جلوگیری از بروز این بیماری‌ها است.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به وجود ١٨ مرکز مشاوره ژنتیک تحت نظارت بهزیستی در این استان، از پزشکان برای همکاری در این حوزه دعوت و اضافه کرد: طی شش ماهه اول امسال ٣٤٩٠ نفر در فارس به این مراکز مراجعه کرده‌اند که ٣٤٠ نفر از آنها نیاز به آزمایش‌های ژنتیک داشته‌اند.

او با بیان اینکه بهزیستی بالغ بر ۲ میلیارد تومان برای انجام آزمایش ژنتیک به افراد کمک کرده است، گفت: آزمایش‌های تشخیص بیماری‌های ژنتیکی برای جامعه هدف بهزیستی رایگان است؛ البته بهزیستی بخشی از هزینه آزمایش‌های ژنتیک برای افراد نیازمند را، در صورت تایید کمیته مددکاری، پرداخت می‌کند.

هوشیار خاطرنشان کرد: از ١٤٢ هزار پرونده موجود توانبخشی، ٥٤ هزار فقره مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و مشخص شده است که ٤٤ درصد علت معلولیت‌ها و اختلالات به مباحث ژنتیک باز می‌گردد.

مدیرکل بهزیستی فارس عنوان کرد: غربالگری افراد و خانواده‌های با ریسک بالا یکی از اقدامات سازمان بهزیستی است که در این راستا در مقطع دبیرستان این افراد و خانواده‌ها شناسایی می‌شوند و خدمات مشاوره رایگان به آنها ارائه می‌شود.

انتهای پیام /  108
251 کلیک ها  سه شنبه, 02 اسفند 1401 14:02
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا