قائدی با بیان اینکه مسئولین نظام و دولت برای حل مشکلات و کاهش فشار اقتصادی بر جامعه تلاش می کنند افزود :برای عبور از این بحران نیازمند همدلی و همراهی همه آحاد جامعه از جمله مسئولین و مردم هستیم.
او با اشاره به این شرایط اقتصادی کشور و نوسانات نرخ ارز و به تبع آن نوسانات قیمت های بازار، اضافه کرد :شرایط اقتصادی شهرداری ها را نیز با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است و هزینه های شهرداری بخصوص هزینه های جاری و عمرانی را بشدت افزایش داده است.
عضو شورای شهر شیراز ضمن اینکه منابع درآمدی شهرداری از جمله عوارض ساختمانی افزایشی متناسب با نرخ رشد هزینه ها نداشته است، تصریح کرد :بنابراین شرایط درآمدی و تأمین هزینه های نگهداری و توسعه شهری نسبت به سالیان گذشته بسیار سخت تر و عرصه بیش از پیش تنگ تر شده است.
توسعه عادلانه و متوازن زیرساختهای شهری نیازمند بررسی بیشتر و نیازسنجی اصولی و تعیین اولویت اجرایی است
قائدی با بیان اینکه با مدیریت بهینه هزینه در شهرداری صورت پذیرد، اظهار کرد :علاوه بر این نوسانات قیمت فرایند انتخاب پیمانکار برای اجرای پروژه های عمرانی را نیز با چالش مواجه کرده است.
چرا که غیر واقعی بودن قیمت های فهرست بها از یک طرف، عدم پیش بینی شرایط آینده اقتصادی و نیز محدودیت های شهرداری در پرداخت به موقع مطالبات ، باعث شده که پیمانکاران رغبتی برای شرکت در مناقصه نداشته باشند.
و در صورت شرکت در مناقصه، قیمت های بسیار بیشتری نسبت به مبلغ برآوردی در نظرمی گیرند که از ضوابط برگزاری مناقصه عدول کنند.
افزایش بی رویه قیمت زمین و هزینه های هنگفت
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک همچنین بیان کرد :افزایش بی رویه قیمت زمین و هزینه های هنگفت موردنیاز برای آزادسازی املاک در پروژهها و مسائل پیچیده حقوقی و تملکی که مانع بزرگی برای اجرای پروژههای شهری است را به موارد فوق اضافه کنید.
همچنین عضو شورای شهر شیراز با بیان وجود تمامی مشکلاتی که بوده و ذکر شده گفت: قطار توسعه زیرساختهای شهری و پروژه های عمرانی شهرداری هیچگاه متوقف نشده و با قدرت و سرعت مناسبی به مسیر خود ادامه داده است.
او با در خصوص اینکه نگاهی به بودجه سالیانه و عملکرد بودجه سالهای گذشته شهرداری به خوبی بیانگر میزان فعالیت ها و اقدامات عمرانی شهرداری است افزود : شورا پنجم و شهرداری در طی سه سال گذشته سعی کرده است از تمام ظرفیت های لازم برای تأمین منابع درآمدی و مدیریت هزینه بر اساس نیازهای شهر و شهروندان استفاده کند و توسعه زیرساختهای شهری در همه زمینه ها را با رویکرد متفاوتی دنبال کند.
در واقع آمار و ارقام بودجه ای به عنوان برنامه سالانه شهرداری، خود به نوعی زبان گویای عملکرد شهرداری برای عمران شهری است.
او با اشاره به پروژه های عمرانی مستمر شهرداری که به نوعی تأثیرات مستقیم بر زندگی شهروندان داشته و جزو خدمات زیربنایی و اساسی شهر است و همواره در برنامه اجرایی قرار داشته است، تصریح کرد :لوله گذاری، پیاده رو سازی، آسفالت معابر، احداث پارک و فضای سبز شهری، احداث پل عابر پیاده، احداث اماکن فرهنگی و ورزشی و صدها پروژه دیگر در سطح شهر شیراز سالانه انجام شده است.
قائدی اضافه کرد :با توجه به اینکه این پروژه ها بخش زیادی از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داده است، شاید در نگاه اول بخاطر پراکندگی و توزیع در مناطق مختلف به چشم نیاید، اما تجمیع آنها و تأثیرگذاری پروژه های انجام شده، اهمیت آنها را به خوبی نشان می دهد و حکایت از توجه به زیرساختهای محلات دارد.
او با بیان به اینکه در زمستان و بهار اخیر علیرغم بارندگی های زیاد، نسبت به گذشته مشکلات کمتری را در سطح شهر شاهد بودیم، گفت : این بخاطر اقدامات مناسب برای مطالعات آبهای سطحی و لوله گذاری و جدول و کانیوو گذاری گسترده در سطح شهر است.
قائدی به مشکلات دیگر اشاره کرد و افزود : یکی از مسائلی که همه شهروندان با آن درگیر هستند موضوع وضعیت نامناسب روسازی معابر است، که در این شرایط بحران درآمدی برای شهرداری، اقدامات جهادی برای حل موضوع توسط شهرداری انجام شده و در حال انجام است، بطوری که تا پایان شهریور ماه سال جاری بیش از دو میلیون مترمربع روکش و تراش و ترمیم آسفالت معابر شهری شامل معابر اصلی و فرعی و کوچه ها انجام خواهد شد.
پروژه های تاثیر گذار در سطح شهر شیراز
اما علاوه بر پروژه های متداول، پروژه های تأثیرگذار و شاخص زیادی توسط شهرداری اجرا شده و یا در دست اجرا است، که در راستای توسعه شهری و تکمیل زیرساختها و با رویکرد تقویت شهر انسان محور هستند.
نگاهی اجمالی به بخشی از این پروژه ها نشان می دهد که از ابتدای فعالیت شورای پنجم تلاش اعضای شورای شهر و مدیریت شهری بر این بود تا پروژه های
عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه با نگاهی اجمالی از ابتدای فعالیت شورای پنجم و اعضا شورای شهر می توان فهمید که پروژه های نیمه تمام از دور قبل در حال تکمیل هستند.
از جمله این پروژه ها تقاطع غیر همسطح جوادیه، فاز اول تقاطع غیر همسطح شهید رودکی، تقاطع غیر همسطح امیرکبیر مطهری، رحمت، فرهنگسرای استاد محمد بهمن بیگی، فرهنگسرای حکمت، زیر گذر گلستان است، تا ادامه روند اجرایی این پروژه ها از سر گرفته شود.
او علیرغم شرایط خاص اقتصادی موجود در کشور افزود :توانستیم این پروژه ها را به سرانجام برسانیم و تقدیم شهروندان عزیز شیرازی کنیم.
قائدی تصریح کرد :علاوه بر اتمام پروژه های نیمه تمام، با تلاش همکارانمان در شورا، شهرداری و در جهت عمران و آبادانی هرچه بیشتر کلانشهر شیراز پروژه های مهمی اجرا و یا در حال اجرا هستند.
از جمله این پروژه ها می توان پروژه هایی چون تقاطع غیر همسطح استاد محمد بهمن بیگی، فاز دوم تقاطع غیر همسطح شهید رودکی، بزرگراه مهندسین، زیرگذر جنوبی علی بن حمزه(ع)، تقاطع غیر همسطح استاد دکتر خدادوست، چپگرد صدرا، پردیس سینمایی جوان، پل صداقت، ساماندهی، فاز دوم پروژه خلیج فارس، فاز یک مجتمع آموزشی شهروند و.... را نام برد.
رئیس کمسیو حمل و نقل ترافیک با بیان شیوع ویروس کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن وضعیت درآمدی شهرداری و همچنین ضرورت تعیین پروژه های مهم برای تخصیص بودجه، گفت :باعث شد تا در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا ، 20 پروژه مهم عمرانی به عنوان پروژه های اولویت دار مشخص، و با بررسی های لازم مورد تایید کمیسیون قرار گیرند که این پروژه ها در راستای توسعه شهر و توجه به نیازهای شهر و شهروندان اولویت بندی شده اند .
پروژه هایی چون احداث کنار گذر و زیرگذر نیایش، اصلاح هندسی میدان مطهری، تقاطع رحمت، احمدبن موسی(ع)، تقاطع نواب کمربندی، تقاطع خرامه- کمربندی، تکمیل تقاطع شهید فرصتیان، تقاطع جام جم، تعریض پل سلمان فارسی و احداث زیرگذرهای ساحلی، تعریض پل شهید علیپور (پل گچی)، پل صداقت، بهسازی و ایمن سازی کمربندی و کنار گذر دانش آموز ، تکمیل تقاطع یادگار امام(ره)، تقاطع باهنر- پاسداران، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، تقاطع کوثر- خلیج فارس، تقاطع هفت تن- چهل مقام، توقفگاه 113 هکتاری ماشین های سنگین باری، چپگرد صدرا و تکمیل تقاطع شهید رودکی، از جمله پروژه های عمرانی اولویت دار شهرداری شیراز در سال 99 است.
البته پیش از این نیز 27 پروژه شاخص عمرانی از سوی شورای اسلامی شهر شیراز و شهرداری مشخص شده بود، البته با احتساب پروژه هایی که برای مناطق و سازمانها در نظر گرفته شده، این تعداد به یکصد پروژه می رسد.
قائدی اظهار کرد: این نوید را هم به شهروندان عزیز می دهیم که کلنگ زنی خط 3 مترو و توسعه غربی خط یک مترو نیز به زودی در دستور کار قرار می گیرد.
همچنین در مکمل بحث مترو پروژه تراموا را داریم که این پروژه با توجه به تحت پوشش قرار دادن محور گردشگری و زیارتی شهر، نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق اقتصادی ایفا خواهد کرد.
انشااله با همکاری همه دوستان شاهد راه اندازی تراموا در شیراز و به عنوان اولین کلانشهر در کشور باشیم.