رکورد قیمت سکه و دلار در بازار / مردم به بازار ورود نکنند

رکورد قیمت سکه و دلار در بازار / مردم به بازار ورود نکنند
   
رکورد قیمت سکه و دلار در بازار / مردم به بازار ورود نکنند |||| ||||

 مدتی است که قیمت دلار ترمز بریده و هر روز رکورد جدیدی را ثبت می کند.

  منصوره خسروبیگ / راستین انلاین : با توجه به اینکه قیمت دلار و سکه روز به روز دارد بالا می رود به تبع آن بازار طلا، خودرو و مسکن نیز روند رو به رشدی را آغاز کرده اند.

تورم بخش عظیمی از مردم را درگیر کرده و انتظاری که در این شرایط از حاکمیت می‌رود آن است که دولت برنامه خود را برای بهبود و کنترل تورم و افزایش قیمت دلار شرح دهد و مدیران ناکارآمد خود را بدون اغماض کنار بگذارد.

سکه نیم بهار آزادی؛ ۷۱.۸ درصد

سکه نیم بهار آزادی با حبابی به اندازه چهار میلیون تومان روبرو است ولی قیمت خودش به ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان می‌رسد. معمولا آن‌هایی که تاب و تحمل پذیرش خطر را ندارند، از همین مسیر برمی‌گردند و دنبال راه دیگری می‌گردند، اما آن‌هایی که هفت روز پیش اقدام به خرید سکه نیم بهار آزادی کردند، آخر هفته با ۱۶.۷ درصد سود روبرو شدند که اندازه یک‌سال سپرده‌گذاری پول در بانک است. بازدهی یک‌ساله سکه نیم از ۳۴ درصد تجاوز می‌کند. در آن روز‌ها سکه نیم بهار آزادی، تقریبا سه میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر از امروز بود. قیمت سکه نیم بهار آزادی را یک‌سال پیش، پنج میلیون تومان ارزا‌ن‌تر از این روز‌ها می‌فروختند که به معنای بازدهی ۷۲ درصدی سالانه است.

 قیمت طلا در پایان هفته قبل ۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان به‌ازای هر گرم افزایش پیدا کرد و به یک میلیون و ۶۹۰ هزار تومان رسید تا شاهد بازدهی هفت‌روزه شش درصدی باشیم. هر گرم طلای ۱۸ عیار در یک‌سال اخیر ۳۹۱ هزار و ۱۰۰ تومان گران شده و بازدهی ۳۰ درصدی را از خود به‌جا گذشته

سکه بهار آزادی طرح قدیم؛ ۴۰ درصد

سکه بهار آزادی طرح قدیم یک‌سال پیش، در چنین روز‌هایی پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر به‌فروش می‌رسید. اگر همان موقع دست به خرید سکه بهار آزادی طرح قدیم زده بودید، الان با ۴۰ درصد سود روبرو بودید. هرچند از قیمت ۱۷ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان سکه بهار آزادی طرح قدیم، یک میلیون و ۹۳۷ هزار تومان آن را حباب می‌دانند. قیمت سکه طرح قدیم در هفت روز گذشته ۸۱۳ هزار تومان گران شده تا بازدهی ۴.۷ درصدی را از خود به‌جا بگذارد. از یک‌ماه پیش تا الان هم قیمت این سکه دو میلیون و ۳۹۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده که به‌معنی بازدهی ۱۵ درصدی برای خریداران و سرمایه‌گذاران سکه طرح قدیم است. این قطعه سکه با وجود هم‌وزن و هم‌عیار بودن، به دلیل سال ضرب بیشتر، معمولا ارزان‌تر از سکه امامی فروخته می‌شود. هفته پیش به‌همین دلیل تقاضا برای خرید سکه قدیم بیشتر شد و حداقل برای دو روز، گران‌تر از سکه امامی فروخته شد.

سکه امامی؛ ۳۹ درصد

قیمت سکه امامی در طول هفت روز یعنی از ۱۹ تا ۲۵ آذر، ۹۹۸ هزار تومان افزایش پیدا کرد تا بازدهی ۵.۷ درصدی را از خود به‌یادگار بگذارد. رشد دو میلیونی قیمت سکه امامی در یک‌ماه گذشته، به‌معنای بازدهی ۱۲ درصدی است. اگر قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با شش‌ماه پیش مقایسه کنیم به افزایش سه میلیون و ۲۷۷ هزار تومانی می‌رسیم. یعنی اگر شش‌ماه پیش یک عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید خریداری کرده بودید، الان سرمایه شما ۲۱.۶ درصد افزایش پیدا کرده بود که از یک‌سال سپرده‌گذاری پول در بانک‌ها بیشتر است. اگر پارسال سکه خریده بودید، سرمایه تان الان با بازدهی ۳۹ درصدی روبرو بود. قیمت سکه از پارسال تا الان پنج میلیون و ۱۷۲ هزار تومان بیشتر شده است. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با وجود این عملکرد خیره‌کننده، نسبت به سایر قطعات سکه بازنده‌ای تمام عیار به‌حساب می‌آید. در حال حاضر سکه تمام بهار آزادی را باید با درنظر گرفتن ریسکی به‌نام حباب دو میلیون و تقریبا ۴۰۰ هزار تومانی بخرید.

مردم فعلا به بازار ورود نکنند

بذرافشان خاطر نشان کرد: توصیه ما به مردم این است در شرایط فعلی بازار که قیمت‌ها به‌دور از ثبات و در اوج هستند، به این بازارها ورود نکنند و اجازه دهند قیمت‌ها به ثبات نسبی برسد.   زمانیکه قیمت‌ سکه در کانال ۱۵ میلیون تومان قرار داشت و یکماهی ثبات نسبی خود را حفظ کرد، اعلا کردیم که مردم نگران نباشند و به‌راحت به معاملات خود بپردازند اما اکنون که قیمت‌ها در اوج است و همچنان ممکن است، نوسان خاصی در بازار شکل گیرد، مردم فعلا ورود نکنند و معاملات خود را به زمانی که قیمت‌ها به ثبات نسبی خوبی رسید، موکول کنند.

چنانچه سیاست‌ها و اعلام نظرهایی همچون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز در بازارهای داخلی و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار  (پایین‌تر) عملی شود، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد ثبات بازار داشته باشدرئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: چنانچه سیاست‌هایی که شنیده می‌شود بانک مرکزی در نظر دارد اجرایی کند تا کنترل و ثبات قیمت‌ها محقق شود، عملی شوند. می‌توان به برگشت آرامش به بازار امیدوار بود. چنانچه سیاست‌ها و اعلام نظرهایی همچون تزریق سکه به بازار، کنترل نرخ ارز در بازارهای داخلی و افزایش فاصله قیمت اوراق نسبت به قیمت بازار  (پایین‌تر) عملی شود، می‌تواند نقش مهمی در مدیریت و ایجاد ثبات بازار داشته باشد.

وی برای بازار هفته‌ آینده پیش‌بینی کرد: بنابراین با اجرایی شدن سیاست‌ها، باتوجه به اینکه تقاضای کاذب در بازار نیست و توصیه می‌کنیم که مردم صبور باشند و در این التهاب‌ها به بازار ورود نکنند، طی دو هفته آینده احتمال اینکه روند ثبات و اندکی کاهش داشته باشیم، به اعتقاد بنده وجود دارد.

 

این مقام صنفی در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در پایان این هفته و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه) هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته ۱۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۵۰ هزار تومان افزایش ۱۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه و ربع سکه نیز در این هفته به ترتیب ۸۰ هزار تومان (نیم سکه) و ۷۰ هزار تومان (ربع سکه) افزایش قیمت داشته و به ترتیب ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هشت میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله شده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز با ۳۰ هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات چهار میلیون و ۲۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

بذرافشان ادامه داد: همانطور که اشاره شد، هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۷۰ هزار تومان افزایش قیمت به هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۴ هزار تومان افزایش نسبت به ابتدای هفته یک میلیون و ۷۱۵ هزار تومان دادوستد شد. آخرین قیمت ثبت شده برای هر اونس طلای جهانی ۱۷۷۹ دلار است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در پابان در رابطه با وضعیت فعلی حباب سکه باتوجه به این قیمت‌ها، گفت: طبق آخرین معاملات هر قطعه سکه حدود دو میلیون و ۵۰ هزار تومان دارای حباب است که نسبت به میزان آن در روز چهارشنبه ۵۰ هزار تومان کمتر شده که تاثیر چندانی ندارد.

 

انتهای پیام /  108
607 کلیک ها  شنبه, 26 آذر 1401 12:34
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا