لزوم بهره‌برداری مطلوب از جام جهانی ۲۰۲۲ برای توسعه تجارت

لزوم بهره‌برداری مطلوب از جام جهانی ۲۰۲۲ برای توسعه تجارت
   
لزوم بهره‌برداری مطلوب از جام جهانی ۲۰۲۲ برای توسعه تجارت |||| ||||

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: باید از رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ برای استفاده از بازار قطر نهایت بهره را برد و اولویت‌ امروز توسعه تجارت است‌.

 

فرزاد پیلتن در پنجمین کارگروه توسعه صادرات فارس با تاکید بر استفاده مناسب از بازار قطر همزمان با برگزاری رویداد جام جهانی، گفت: برای استان فارس بازار قطر به دلیل ارتباطات قدیمی و خوبی که از گذشته وجود دارد نیاز به معرفی ندارد اما امروز پروژه جام جهانی مورد بحث است.

 

مدیرکل دفتر غرب آسیاسی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: برای این منظور باید برخی از شاخص‌ها رعایت شود و این بازار برای بخش‌های مختلف به ویژه تجاری و سرمایه‌گذاری مهم است.

 

پیلتن با بیان اینکه از سالی که قطر انتخاب شد اقدامات و پیگیری‌هایی انجام گرفت البته ارتباط‌گیری سخت بود و اراده‌ای جدی در گذشته وجود نداشت، افزود: در دولت جدید ارتباطات با قطر و با سفرهایی بین دو کشور انجام شد، فضا بهتر شد و کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد که یک کمیته به اسم تجارت داشت.

 

او با بیان اینکه کمیته گردشگری و دو کمیته دیگر هم تشکیل شده است، عنوان کرد: امروز کمیته تجارت مدنظر است تا از فرصت‌های تجاری جام جهانی استفاده کنیم،

مذاکرات خوبی در کمیسیون مشترک انجام و اقدامات عملیاتی با این کمیسیون شروع شد همچنین رایزن بازرگانی ما نیز در قطر مستقر شده است.

 

پیلتن با اشاره به تاسیس مرکز تجاری ایران در قطر به عنوان پروژه سوم این ارتباطات گفت: برای این مرکز مجوزها صادر و فعالیت را رسما شروع کرده و پروژه چهارم نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری چند رویداد نمایشگاهی بوده که ۴ نمایشگاه اختصاصی قبل از برگزاری جام جهانی برگزار می‌شود و مجوزهای آن صادر شده که شامل فرش و صنایع دستی، مواد غذایی و خشکبار و طلا و جواهرآلات است و فراخوان آن نیز منتشر شد.

 

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اگر تجار و فعالان استان فارس علاقه‌مند باشند می‌توانند در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند، افزود: توصیه و تاکید این است که با استانداردهای بالا و کالاهای با کیفیت و برند در نمایشگاه حضور پیدا کنند و شرکت‌ها با توانمندی بالا معرفی شوند.

 

او با بیان اینکه یک نمایشگاه هم در حین برگزاری جام جهانی خواهیم داشت که معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی برگزار می‌کند، عنوان کرد: هدف از این نمایشگاه معرفی صنایع دستی و فروش آن است که یک ماه زمانش طول می‌کشد و صنایع دستی کوچک و خرد که قابلیت فروش دارند ارائه می‌شود.

 

پیلتن با بیان اینکه تلاش بر این است که مجوز فروش نیز از دولت قطر گرفته شود، افزود: یک فضای ۲۰۰ متری هم دولت قطر به صورت رایگان به وزارت میراث فرهنگی داده که فارس می‌تواند مشارکت کند و این برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی کشور است و تجاری نیست.

 

او با بیان اینکه برای تحقق این مشارکت زیرساخت‌های بانکی و حمل و نقل مهم است که باید تامین شود، افزود: یک کارگروه بهداشتی نیز برای استفاده از جام جهانی تعریف شده با هدف جذب گردشگر سلامت که به عهده وزارت بهداشت است و استان فارس با توجه به ظرفیت‌هایی که در این زمینه دارند می‌تواند ورود کند.

 عباس عبدالخانی، رایزن بازرگانی ایران در قطر نیز در این جلسه با بیان اینکه روابط تجاری با کشورهای خلیج فارس مدیون تجار و بازرگانان استان فارس است، گفت: بزرگترین تجار امروز قطر اصالتا شیرازی هستند و جام جهانی یک جرقه است که باید از آن برای توسعه روابط تجاری ایران با محوریت استان فارس برنامه‌ریزی بلند مدت کرد. 


او با بیان اینکه کشور قطر هم از لحاظ سیاسی و اقتصادی تغییر کرده و سفر مقامات ایرانی و قطری توسعه روابط تجاری را بیشتر کرد، افزود: برای این منظور باید زیرساخت‌ها تامین شود که امروز تا نقطه مطلوب فاصله دارد چراکه کشور قطر سالانه ۲۵ میلیارد دلار واردات دارد اما سهم ایران از این واردات بسیار کم است.
عبدالخانی با بیان اینکه مواد غذایی بهترین امکان ایران برای توسعه تجاری با قطر است، گفت: رویکرد سازمان توسعه تجارت اکنون فرق کرده است، باید اطلاعات بخش خصوصی را گرفت و در کنار و همکاری رایزن بازرگانی که کارمند دولت است مراکز تجاری بخش خصوصی را ایجاد کرد.
رایزن بازرگانی ایران در قطر بیان کرد: استان فارس برای استفاده از فرصت‌های تجاری با قطر لیدر است که باید از این ظرفیت استفاده شود.
انتهای پیام /  منصوره خسروبیگ
350 کلیک ها  سه شنبه, 11 مرداد 1401 16:30
این مورد را ارزیابی کنید
(1 رای)

نظر دادن

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «راستین آنلاین» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بالا